سایت خبری پیام ما آنلاین | بی‌آبی؛ سد راه کشت دوم برنج در مازندران

بی‌آبی؛ سد راه کشت دوم برنج در مازندران





۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶

بی‌آبی؛ سد راه کشت دوم برنج در مازندران

آب منطقه‌ای: با کشت دوم مخالف هستیم

هنوز کشت اول برنج در مازندران به سرانجام نرسیده که درصد قابل‌توجهی از شالیکاران چشم به نشای دوباره در شالیزارها دوخته‌اند، اما کارشناسان می‌گویند این کار به صلاح نیست. ‌  آنطور که مهر گزارش می‌دهد معضل کم‌آبی در مازندران را باید باور کرد چراکه در فصل اول کشت برنج، ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از شالیزارهای استان به دلیل کم‌آبی و استرس دچار خشکی و از گردونه کشت خارج‌ شده است. در حال حاضر ساقه‌های شالی جوانه‌زده و سرسبزی و طراوت به شالیزارهای مازندران کشیده است اما ازآنجاکه سالانه حدود ۳۰ هزار هکتار از شالیزارها به زیر کشت دوباره می‌روند، کارشناسان و مسوولان با توجه به وضعیت کم‌آبی سال جاری، کشت دوم را توصیه نمی‌کنند. رویکرد کشت مجدد برنج در حالی امسال به عدد موردنظر افق ۱۴۰۴ در استان مازندران رسیده است که هنوز سدهای در دست‌ساخت برای تأمین آب کشاورزی به بهره‌برداری نرسیده ،استفاده از سموم کشاورزی بر اساس نسخه گیاه‌پزشکی و فرهنگ کشاورزی پایدار فنی و مهندسی در بین کشاورزان وجود ندارد. اینکه کشاورزان فقط باهدف کسب درآمد بیشتر به هر طریقی آب را از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق مجاز و غیرمجاز بالا بکشند ، با آتش زدن کاه و کلش کشت اول ، مزارع را آماده کشت دوم کنند و برای مبارزه با بیماری و آفات از سموم مختلف بی‌رویه استفاده کنند، بنابر اظهارات کارشناسان خطری جدی برای تداوم برنج‌کاری در مازندران است. محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به شرایط و وضعیت بد آبی در استان و کم‌آبی اظهار داشت: امسال با کشت دوم برنج در شالیزارهای استان مخالفت می‌شود. وی بابیان اینکه هرسال سطحی قابل‌توجهی از شالیزارهای استان به کشت دوم برنج تخصیص می‌یابد گفت: امسال با کشت دوم برنج مخالفت کرده و با آن برخورد می‌کنیم زیرا آب زیرزمینی و منابع آبی به‌اندازه‌ای نیست که پاسخگوی نیازها باشد و برای چاه‌ها نیز پروانه صادر نمی‌شود. یخکشی ادامه داد: در بخش آب سطحی نیز شرایط امسال خوب نیست و درجاهایی که منابع آبی باشد می‌توان از آب سطحی و رودخانه‌ها برای کشت برنج بهره برد. مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران به ظرفیت آب‌بندان ها در استان اشاره و اضافه کرد: آب‌بندان ها قابلیت و ظرفیت خوبی هستند و برنامه جامعی برای آن داریم.

کشت دوم  را با آب چاه توسعه نمی‌دهیم

عزیزالله شهیدی رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با عنوان اینکه کشت دوم برنج ازجمله راهکارها برای تأمین کسری برنج موردنیاز کشور است گفت: به دلیل کم‌بارشی و عدم تغذیه مناسب سفره‌های زیرزمینی در برخی جاها ازجمله شرق استان، سیاست کلی استان این است که کشت دوم را با آب چاه توسعه ندهیم. وی افزود: چاه‌های مازندران سطحی و عمدتاً زیر ۲۰ متر عمق دارند و با توجه به سیاست باید حداکثر ظرفیت برای مهار آب‌های سطحی و هدایت رودخانه‌ها برای کشت دوم استفاده شود.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در زمینه استفاده از آب چاه برای کشت دوم برنج با توجه به شرایط کم‌آبی توصیه براین است که به آب‌های زیرزمینی فشار نیاوریم اما برای آب رودخانه‌ها و آب‌بندان ها مشکلی نداریم و درعین‌حال منع قانونی برای کشت دوم برنج نداریم.  وی افزود: به دلیل کم‌بارشی و عدم تغذیه مناسب سفره‌های زیرزمینی در برخی جاها ازجمله شرق استان، سیاست کلی استان این است که کشت دوم را با آب چاه توسعه ندهیم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *