پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گسترش خشکسالی در جنگل‌ها

گسترش خشکسالی در جنگل‌ها





۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲

گسترش خشکسالی در جنگل‌ها

 92 درصد مساحت جنگل‌های انبوه کشور تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید است

 

ده سال قبل تنها 80 درصد مساحت جنگل‌های کشور تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید قرار داشتند اما با تشدید خشکسالی در تمامی نواحی کشور، این رقم از یکسال گذشته تا اردیبهشت امسال به 92 درصد رسیده است.
سازمان هواشناسی تا کنون درصد مساحت خشکسالی مناطق مختلف کشور را ارایه می‌کرد اما به تازگی آماری از مساحت خشکی جنگل‌ها نیز منتشرکرده است. طبق نقشه‌های پایش خشکسالی و بحران در منابع طبیعی، ده سال گذشته 80 درصد مساحت جنگل‌های انبوه کشور  تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید قرار داشتند و این وضعیت در سه سال اخیر و همزمان با تشدید خشکسالی سراسری، در نواحی جنگلی نیز بیشتر شده است، به گونه‌ای که از سه سال گذشته درصد مساحت خشکی جنگل‌ها رو به افزایش رفته است. وضعیت خشکی جنگل‌ها در سه سال گذشته 80 درصد، دو سال گذشته 88 درصد و در یک سال گذشته 92 درصد اعلام شده است.

خشکسالی، آتش سوزی‌های جنگلی را گسترش می‌دهد

 آتش سوزی جنگل‌ها یکی از اخباری است که هر چند وقت یکبار به گوش می‌رسد. یکی از دلایلی که برای این موضوع بیان می‌شود، خشکسالی و کمبود بارش‌ها است. به گونه‌ای که تشدید و تسریع آتش‌ سوزی مناطق جنگلی بر اثر پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی و افزایش شدت دما به یکی از دغدغه‌های دوستداران محیط زیست تبدیل شده است. در همین رابطه معصومه ابتکار رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید:« به دلیل تاثیر منفی تغییر اقلیم که منجر به کاهش بارندگی، تشدید خشکسالی و افزایش گرما و دما شده، در بلند مدت یکی از تهدیدهای مهم و جدی، افزایش آتش سوزی خود به خودی در مناطق جنگلی و مرتع‌ها علاوه بر آتش‌سوزی‌های ناشی از مداخله‌های انسانی است.» همچنین لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان به افزایش احتمال  آتش سوزی در سال 97 بدلیل خشکسالی‌های گسترده اشاره می‌کند.

کاهش شدید مساحت جنگل‌های شمال تا سال 2080

جنگل های هیرکانی یا همان جنگل های شمال کشور،  متراکم ترین ناحیه جنگلی ایران را تشکیل می دهند. این جنگل‌ها که در جنوب دریای خزر قرار گرفته اند بین کشورهای ایران و آذربایجان مشترک هستند. جنگل های هیرکانی از سال‌های بسیار دور به جا مانده اند و حتی برخی می گویند عمر آن‌ها  را با دایناسورها (دوره سوم زمین شناسی) برابر می دانند اما  مساحت این جنگل‌ها در سال‌های اخیر با کاهش چشمگیری مواجه شده است. به گونه ای که  آزیتا امیری، کارشناس هواشناسی کاربردی در دومین نشست علمی تخصصی مسائل آب در مازندران اعلام کرد:« شمال کشور تا سال 2080 با کاهش شدید مساحت جنگل مواجه خواهد بود.» همچنین آنطور که ایسنا گزارش می‌دهد طی پنج دهه گذشته سطح جنگل‌های کشور از حدود ۱۸ میلیون هکتار به ۱۲.۴ میلیون هکتار و سطح جنگل‌های شمال کشور نیز از حدود ۳.۴ میلیون هکتار به ۱.۸ میلیون هکتار کاهش یافته است. یکی از دلایل این کاهش شدید، خشکسالی اعلام شده است. امیری با یادآوری این نکته که با کاهش ظرفیت نگهداری آب در خاک، بارش باران به جای تغذیه منابع آب‌های زیرزمینی موجب شستشوی خاک‌های زراعی مرغوب از طریق زهکش های طبیعی می شود، می‌گوید: افزایش دما و ساعات آفتابی در سال های اخیر موجب ذوب زودهنگام برف شده است در حالیکه این برف می بایست تا اواخر اردیبهشت ماه به تدریج تبدیل به رواناب شود و در مازندران از سال 95 و 96 دوره های خشکسالی و ترسالی به تناوب تکرار می شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *