سایت خبری پیام ما آنلاین | پیش‌قدمی وزیر ارتباطات در شفاف سازی

پیش‌قدمی وزیر ارتباطات در شفاف سازی





۷ تیر ۱۳۹۷، ۹:۲۹

پیش‌قدمی وزیر ارتباطات در شفاف سازی

آذری جهرمی پیکان انتقاداتش را به سمت دستگاه‌هایی گرفت  که مخالف الکترونیکی شدن دولت هستند

وزیر ارتباطات و فناوری پرچم‌دار دولت در مبارزه با فساد شده است.آذری جهرمی که با 37 سال سن جوان ترین وزیر دولت روحانی است و همین امر در زمان رای اعتماد از مجلس، نقطه قوت او بود، در روزهای گذشته قدم‌های مثبتی در جهت شفاف‌سازی برداشته. او که پس از اعتراض بازار موبایل با انتشار شرکت‌هایی که با ارز دولتی اقدام به واردات موبایل کرده بودند، پرده از رانت و فساد برخی از این شرکت‌ها برداشت، روز گذشته بر الکترونیکی شدن دولت تاکید کرد. یکی از نکاتی که  جهرمی به ان تاکید دارد الکترونیکی شدن خدمات دولت است. کارشناسان می‌گویند که راه اندازی دولت الکترونیک یکی از راه های مبارزه با فساد است. چرا که وقتی تمام امور نهادها سازمان ها و وزارتخانه ها به دولت الکترونیک متصل شود و در اختیار مردم قرار گیرد جلوی فساد گرفته می شود و این خود یکی از اشکال اجرای عدالت است که با راه اندازی دولت الکترونیک رقم می خورد.

انتشار لیست 

وارد کنندگان موبایل

یکشنبه شب بود که وزیر ارتباطات در صفحه توییتر خود اعلام کرد که لیست شرکت‌هایی که به آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشی تلفن همراه تخصیص یافته است، با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، توسط روابط عمومی وزارت ارتباطات منتشر خواهد شد. این اقدام آذری جهرمی  به علت  تجمع کاسبان دو مجتمع تجاری «علاءالدین» و «چارسو» تهران بود که عمدتا مراکز خرید و فروش موبایل و لوازم دیجیتال بودند. معترضان در مسیر خیابان جمهوری و پل حافظ شعارهایی از قبیل «ببندید، ببندید» و دلار ده تومانی، نمی‌خوایم نمی‌خوایم» سر می‌دادند.  پس از انتشار این لیست، رسانه‌ها با بررسی آن به موارد جالبی از فساد برخوردند. از جمله آن که یک شرکت  بیش از 26.5 میلیون یورو ارز دولتی گرفته بود در حالی که تنها یک ماه از زمان صدور مجوز واردات موبایل به آن می‌گذشت. همچنین مشخص شد که برخی شرکت‌ها به جای واردات موبایل با ارز 4200 تومانی، اقدام به فروش ارز در بازار آزاد کردند.

معرفی شرکت‌های متخلف

وزیر ارتباطات هم البته از رسانه‌ها عقب نماند و برخی از تخلفات رخ داده در شرکت‌های وارد کننده موبایل را افشا کرد. از جمله اینکه درتوییتی نوشت که اولین بازرسی از یکی از شرکت‌های وارد کننده موبایل صورت پذیرفت. بنابر بر گزارش دریافتی شرکت مزبور حدود 20 هزار گوشی آیفون وارد کرده  که 15 هزار تای  از آن ها را یکجا و  با دومیلیون گرانتر به یک شرکت دیگر واگذار کرده و  پنج هزار گوشی را هم در انبار خود ذخیره کرده است. جهرمی این توییت خود را همراه با  #شفاف_سازی منتشر کرد.درحالی آذرمی این رویه  را پیش درگفته که حتی پیش از این اگر شرکتی یا فسادی صورت می گرفت حتی اسم شرکت یا فرد گفته نمی‌شد ولی آذری بدون هیچ ابایی اسم شرکت متخلف را نیز می گوید.

انتقاد از سایر دستگاه ها

وزیر ارتباطات روز گذشته در ادامه تلاش برای مقابله با فساد در توییتر خود نوشت که فسادها و رانتهای کشور با راه اندازی #دولت_الکترونیکی قابل #شفاف_سازی است. طرح رجیستری بخش کوچکی از دولت الکترونیکی بود. اکنون اکثر زیرساخت‌های دولت الکترونیکی آماده است. چرا دستگاه‌هایی که باید در برخورد با فساد پیش قدم باشند، در اتصال عملی به دولت الکترونیکی همکاری نمی‌کنند؟جهرمی پیش از این هم در این خصوص گفته بود که دولت الکترونیکی موجب شفافیت در نظام اداری و خروجی کسب و کارهای نوپا ایجاد فضای رقابتی در اقتصاد است.جهرمی در طول مدت کاری خود مرتبا از الکترونیکی کردن دولت صحبت کرده.  

توییت‌های اخیر جهرمی با استقبال کاربران فضای مجازی روبرو شده.  از جمله این توییت محمد علی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب و رییس دفتر رییس جمهور اصلاحات: ‏تنها جایی که پارتی، پول، آقازادگی، سفارش، امر خیر و هیچ رانتی نمی پذیرد، الکترونیکی کردن کل سیستم حاکمیتی است. 

از ۲۰ سال پیش، این اولویت همه دولتها بوده ولی به دلیل خوشمزه بودن رانت تا به حال عملیاتی نشده.

وزارت ارتباطاتِ جوان تا مزه رانت نچشیده همت کند و مخالفت ها را افشا نماید.لازم به ذکر  است که آذری در این قبیل توییت های خود هشتک#شفاف_سازی را نیز به کار می‌برد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *