پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اخلال‌گران بازار در خطر اعدام

اخلال‌گران بازار در خطر اعدام





۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۶

اخلال‌گران بازار در خطر اعدام

رییس قوه قضاییه: کسانی که بازار را ملتهب می‌کنند بدانند  که از اعدام تا ۲۰ سال حبس در انتظارشان است

یک روز پس بسته شدن بازار تهران در اعتراض به نوسانات نرخ ارز و گرانی، رییس قوه قضاییه به کسانی که در بازار و نظام اقتصادی «اخلال» ایجاد می‌کنند، هشدار تندی داد.

آیت‌الله آملی لاریجانی روز گذشته در همایش سراسری قوه قضاییه با اشاره به وضعیت بازار ارز و سکه به کسانی اشاره کرد که با سرمایه‌های کلان خود در بازار «تلاطم» ایجاد می‌کنند و با ریختن پولشان در بازار و جمع کردن دلار و سکه می‌خواهند آن را ملتهب کنند. آنطور که میزان نوشته، وی این افراد را «اخلال‌گر» در نظام اقتصادی خواند و به آن‌ها هشدار داد که «پنبه‌ها را از گوش بیرون بیاورند، چرا که این کارها (اخلال در نظام اقتصادی) مجازات‌های بسیار سنگینی دارد.» به گفته رییس قوه قضاییه  اگر جرم این افراد، مصداق افساد فی‌الارض باشد، مجازاتشان اعدام و اگر غیر از این باشد تا 20 سال حبس است و تمام اموالشان مصادره می‌شود. آیت‌الله آملی لاریجانی اضافه کرد که در اجرای این قانون تردید نخواهیم کرد و نیروهای امنیتی موظفند در اسرع وقت آن‌ها را شناسایی و به قوه قضاییه معرفی کنند. ما حتما با آ‌ن‌هایی که یک شبه بازار ارز و سکه را بالا و پایین می‌کنند، برخورد می‌کنیم.

انتقاد از دلالان

در حالی که اقتصاد ایران حال و روز خوشی را تجربه نمی‌کند، بسیاری از مسوولان معتقدند نوسانات نرخ ارز و متلاطم شدن بازار عاملی خارج از سیاست‌های اقتصادی اجرا شده در ایران دارد. از جمله اینکه  روز گذشته مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد اعلام کرد که در سه ماه گذشته عمده واردات به کشور با ارز سه هزار و 800 تومانی و چهار هزار و 200 تومانی بوده و منطقی نیست قیمت‌ها افزایش یابد. در همین حال وزارت ارتباطات سه روز پیش لیست شرکت‌های وارد کننده موبایلی را که ارز چهار هزار و 200 تومانی گرفته‌ بودند، اعلام کرد که مشخص شد برخی شرکت‌ها اجناس خود را با دلار هفت هزار تومانی می‌فروختند و 10 شرکت هم دلار دولتی برای واردات گوشی را در بازار آزاد فروختند. هفته گذشته هم  ناصر سراج، رییس کل سازمان بازرسی کشور گفت که برای خرید سکه 7.6 میلیون ثبت‌نام‌ داشته‌ایم که 50 نفر، پنج درصد این سکه‌ها را در اختیار دارند و هر سکه یک میلیون تومان برای آن‌ها سود خواهد داشت. اعدادی که با یک حساب سرانگشتی، حکایت از سرمایه‌گذاری صدها میلیارد تومانی چند نفر در بازار سکه دارد. 

درخواست کیهان

در حالی رییس قوه قضاییه به کسانی که بازار را ملتهب کردند هشدار داده اعدام در انتظارشان است که روزنامه اصولگرای کیهان روز دوشنبه خواستار اعدام و مصادره اموال کسانی که «تروریست اقتصادی» خواند، شده بود. این روزنامه به قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب آذر 1369 اشاره کرد و نوشت که «در ماه‌های گذشته تروریست‌های اقتصادی که تعداد آن‌ها محدود و طبیعتا برای نهادهای اطلاعاتی و قضایی کشور شناخته شده هستند با اخلال در نظام اقتصادی کشور باعث بالا رفتن شدید نرخ ارز و به تبع آن گران شدن ارزاق عمومی مردم شده‌اند، این نوسانات لحظه‌ای که در سفره مردم تاثیر آنی داشته است آنان را نسبت به آینده و دستاوردهای فراوان و بی‌شمار جمهوری اسلامی در نزدیک چهار دهه گذشته مایوس ساخته است و این نهایت خواسته و آرزوی دشمنان بیرونی این کشور است. برخورد قاطع و پشیمان‌کننده دستگاه قضا می‌تواند این پیام را برساند که مردم شریف، انقلابی، شهیدپرور و مسلمان کشور اطمینان یابند که نظام اسلامی حامی حقوق طبیعی و اولیه آنان بوده و بر سر این حقوق با هیچ فردی مماشات نمی‌کند.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *