پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قنات جهانی زارچ غرق در فاضلاب

قنات جهانی زارچ غرق در فاضلاب





۳ تیر ۱۳۹۷، ۹:۴۲

قنات جهانی زارچ غرق در فاضلاب

کارشناس قنات زارچ :با ورود فاضلاب هجوم جانوران  موذی دوبرابر شده است

قنات ثبت جهانی شده زارچ به جای محلی برای ورود گردشگران با ورود فاضلاب به درون خود تبدیل به محلی برای جانوران و حشرات موذی شده است. قنات زارچ با بیش از 80 کیلومتر طول و ۳۰۰۰ سال قدمت از جمله قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنوات جهان است که چند سالی است به دلیل اهمیت سازه ‎‎‌ای و شاخصه ‎‎ های گردشگری در قالب مجموعه قنات‎‎های ایران به ثبت جهانی رسیده است.

این قنات که در سال‏‏های اخیر با کاهش آبدهی روبرو شده بود، علاوه بر نیاز به لایروبی و پیشکار کنی به دلیل اتصال برخی از فاضلاب‌های خانگی و شهری، از لحاظ سلامت بهداشتی نیز تهدید می‌شود.

روز گذشته ایسنا گزارشی را منتشر و خبر از حال بد این قنات داده. علی اصغر سمسار یزدی، مشاور ارشد مرکز بین ‎‎ المللی قنات و سازه ‎‎ های تاریخی آبی در خصوص وضعیت این قنات تاریخ  گفت که در شرایط کنونی هر چند هنوز آب در این قنات جریان دارد ولی برداشت از آن بسیار محدود است چرا که در برخی از مناطق، فاضلاب ‏ های خانگی به آن متصل شده‎‎اند. به گفته وی قنات زارچ با وجود خشک ‎سالی‎ ها  و تغییرات اقلیمی مقاومت کرده و هنوز خشک نشده است ولی با حفر پیشکار و لایروبی ورودی این قنات در خویدک و فهرج می‎‎توان آبدهی کنونی آن را افزایش داد.

حشرات موذی دو برابر شده 

«جواد دائمی» نماینده و کارشناس قنات زارچ در این خصوص گفت که به دلیل طولانی بودن قنات، حشرات ‎‎ زدایی آن کار راحتی نیست و این درحالی است که با ورود فاضلاب ‎‎ های شهری و خانگی به آن، مشکل هجوم جانوران موذی در آن دوچندان شده است. او همچنین  تا کید کرده که  در گذشته فاضلاب بیمارستان  گودرز به عنوان مهم ترین آلاینده این قنات حساب می شد که خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده از آن جلوگیری شد. این اتفاق در حالی رخ می دهد میراث فرهنگی استان یزد یکی از اقدامات موثر خود را در زمینه حفظ قنات زارچ جلوگیری از ورود فاضلاب ها می داند. اما حال باید به این نکته توجه کرد که این کم توجهی و  گذر کردن از بعضی مسائل می توان به حذف یک مکان تاریخی از فهرست آثار تاریخی یونسکو منجر شود. 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *