سایت خبری پیام ما آنلاین | آزادی در آزادی

آزادی در آزادی





۲ تیر ۱۳۹۷، ۹:۳۵

آزادی در آزادی

بانوان کمیسیون فرهنگی مجلس: همه ما در استادیوم آزادی برنده شدیم

چهارشنبه 30 خرداد 97. این روز در ذهن زنان و دختران ایران زمین حک شد. به جز حضور تعداد معدودی از زنان در آخرین روزهای دولت اصلاحات برای تماشای بازی دو تیم ایران و بحرین، چهارشنبه گذشته برای اولین بار در 40 سال اخیر زنان ایرانی به همراه خانواده‌هایشان توانستند برای تماشای یک مسابقه فوتبال پا به ورزشگاه آزادی بگذارند. اگرچه بازی دو تیم فوتبال ایران و اسپانیا کیلومترها دورتر از ورزشگاه آزادی برگزار  می‌شد، اما شور و هیجان در آزادی کمتر از ورزشگاه شهر کازان نبود. در این روز 30 هزار  زن و مرد در کنار هم، بدون مشکل ندای ایران ایران سر دادند.

تلاش مداوم

اگرچه حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی ساعتی پیش از آغاز بازی ایران و اسپانیا در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و حتی برای دقایقی از ورود زنان ممانعت شد اما با دستوری که به گفته معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور،  از سوی حسن روحانی صادر شد، زنان توانستند وارد ورزشگاه شوند. این حضور زنان حاصل تلاش مداوم آن‌ها برای ورود به ورزشگاه  به خصوص در یک سال گذشته است. شهریور 96 را می‌توان نقطه عطفی در این مسیر سخت دانست. از دو هفته پیش از بازی آخر ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی مقابل سوریه، در فضای مجازی زنان زیادی درخواست حضور در جشن صعود تیم ملی را مطرح کردند. درخواستی که با حمایت برخی نمایندگان مجلس و مسوولان دولتی روبرو شد. با این حال سهم زنان از این بازی، چیزی جز حسرت نبود. در حالی که زنان سوری وارد ورزشگاه شدند، زنان ایرانی اجازه ورود پیدا نکردند. آن‌ها اما ناامید نشدند. در طول فصل فوتبال گذشته تعدادی از زنان برای حضور در ورزشگاه دست به ابتکاری تازه زدند. آن‌ها خود را با گریم حرفه‌ای به شکل مردان درمی‌آوردند و وارد ورزشگاه می‌شدند، اگرچه برخی از این دختران لو رفتند و از حضورشان جلوگیری شد. دربی برگشت فصل گذشته بین استقلال و پرسپولیس هم که اینفانتینو، رییس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) از نزدیک نظاره‌گر آن بود، به محل دیگری برای تلاش زنان ایرانی برای ورود به ورزشگاه بدل شد. اگرچه آن‌ها باز هم ناکام ماندند اما اینفانتینو گفت که از رییس جمهور ایران قول گرفته به‌زودی شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران را فراهم کند. حسن روحانی یک ماه پیش هم در دیدار با ورزشکاران بر حضور زنان در ورزشگاه‌ها تاکید کرد. این تلاش‌ها در نهایت چهارشنبه گذشته به ثمر رسید و پای زنان به ورزشگاه آزادی باز شد. اتفاقی که می‌تواند پیش‌درآمدی بر حضور زنان در ورزشگاه در هنگام مسابقات فوتبال باشد.

همه برنده شدیم

پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر، سه تن از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی که در دو سال گذشته از حضور زنان در ورزشگاه حمایت کردند، با صدور بیانیه‌ای مشترک به این اتفاق واکنش نشان دادند. در بخشی از این بیانیه آمده که «همه ما در استادیوم آزادی برنده شدیم، با هم و در کنار هم، با أهل و عیال و خانواده‌های‌مان! در فضای باز زیر سقف خداوند در آرامش و امنیت کامل نشستیم و انگار که هزارسال بود که کنار هم نشسته‌ایم. درود به مردم شریف ایران که با سعه صدر با احترام به قوانین و چهارچوب‌ها، آمدند و بازی را در کنار خانواده‌های‌شان نگاه کردند، که مستدام و بیش باد: بر خلاف آمد عادت بطلب کام که من، کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم.»

 معصومه ابتکار هم در این خصوص  در توییتر خود نوشت که «خانواده‌ها، زنان و مردان، کودکان و نوجوانان کنار هم بازی خوب تیم ملی‬ کشورمان  را در ورزشگاه آزادی دیدند. نشاط و هیجان تماشای بازی در ورزشگاه چیز دیگری است. از تمام کسانی که این امکان را فراهم کردند تشکر می‌کنم. ادامه این روند را در روزهای آینده شاهد خواهیم بود.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *