پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | #دختران_ایرانشهر فریاد نمی‌زنند

#دختران_ایرانشهر فریاد نمی‌زنند





۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۵۳

#دختران_ایرانشهر فریاد نمی‌زنند

دادگستری سیستان و بلوچستان: تجاوز به 41 دختر را تایید نمی‌کنیم، تنها سه نفر شکایت کردند

«ای کاش زمین دهان باز می‌کرد تا من و بچه‌هایم با هم می‌رفتیم تا این ننگ به دامان ما نمی‌افتاد.» این اظهار نظر پدر یکی از دخترانی است که در ایرانشهر قربانی تجاوز شده. شهرستانی کوچک با 254 هزار نفر جمعیت در 345 کیلومتری زاهدان. از روز جمعه همه در شهر از تجاوز گروهی به 41 دختر در ماه‌های گذشته حرف می‌زنند. در این روز مولوی طیب، امام جمعه اهل سنت ایرانشهر در نماز عید فطر در حضور برخی مسوولان از جمله فرماندار از این اتفاق هولناک پرده برداشت. او به نقل از همان پدری که آرزوی مرگ خود و فرزندانش را کرده بود گفت که «دختری ظهر از سرکار به منزل برمی‌گشته که در داخل کوچه به‌زور او را سوار ماشین کردند و تا عصر دختر دست این «گرگ‌ها» بوده.طیب اضافه کرد که تا شامگاه پنج‌شنبه به من خبر دادند یکی از این اوباش دستگیر شده که به تجاوز به 41 دختر مسلمان اعتراف کرده است.  به گفته او تاکنون تنها سه خانواده اقدام به شکایت کردند و دیگر خانواده‌ها از ترس آبرو ترجیح داده‌اند سکوت کنند.

واکنش مسوولان

در حالی که امام جمعه اهل سنت ایرانشهر از تجاوز به 41 دختر خبر داده، نبی بخش داوودی، فرماندار این شهرستان به ایلنا گفته به‌راحتی نمی‌توان در این‌باره اظهارنظر کرد چرا که تاکنون به تعداد یا اطلاعات مشخصی از موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر دست نیافته‌ایم. او ساعتی پس از صحبت‌های امام جمعه هم گفته بود که در کمتر از چند ساعت عامل اصلی قضیه را دستگیر کردیم و بررسی‌های لازم برای شناسایی و تعقیب دیگر همدستان به‌شدت در دستور کار قرار گرفت،  پرونده بصورت ویژه در دستور کار مراجع محترم قضایی قرار دارد. محمد نعیم امینی فرد، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس هم می‌گوید که رخ دادن چنین اتفاقی در یک جامعه سنتی مانند ایرانشهر، جای تامل دارد و خبر از سست شدن بنیان‌های اخلاقی می‌دهد. به گفته او با حمایت دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر تاکنون چهار فرد آسیب‌ دیده مورد بررسی پزشکی و غربالگری بیماری‌ها قرار گرفته و حمایت‌های پزشکی را دریافت کرده‌اند. این نماینده  قرار گرفتن ایرانشهر در مسیر باندهای سازمان‌یافته قاچاق مواد مخدر، قدیمی بودن ساختار انتظامی، آشنا نبودن نیروها با شهر، نبود مکان‌هایی برای تفریحات‌سالم و گذراندن اوقات‌فراغت، نداشتن مکان‌های فرهنگی مناسب، بیکاری و حاشیه‌نشینی را از جلمه عوامل زمینه‌ساز وقایع اینچنینی عنوان کرده. 

دخترانی که فریاد نمی‌زنند

در حالی تا روز شنبه فضای مجازی تحت‌الشعاع پیروزی تیم ملی فوتبال ایران برابر مراکش بود، از دیروز خبر تجاوز به 41 دختر در ایرانشهر مورد توجه قرار گرفت. کاربران فارسی زبان توییتر با #دختران_ایرانشهر به این مساله واکنش نشان دادند و از رسانه‌ها و مردم خواستند همانطور که به ماجرای تعرض یک معلم به 16 دانش‌آموز در تهران واکنش نشان دادند، به این ماجرا که هولناک‌تر هم هست ورود کنند. در این میان بسیاری از کاربران خواستار شکستن تابوی سکوت در مقابل تجاوز شدند و این سوال را مطرح کردند که چرا باید از میان 41 قربانی، تنها سه نفر اقدام به شکایت کنند. یکی از کابران در توییتی نوشت که #دختران_ایرانشهر پاره تن یک ملت‌اند. مسوولان مربوطه و به خصوص قوه قضاییه باید به ماجرا ورود کنند اما مهم‌تر از اون فعالین نهادهای مردمی هستند که به سراغ خانواده‌ها و این دختران بروند و بگویند که همه ما پشت تلاش‌شان برای احقاق حق ایستاده‌ایم و کوتاه نمی‌آییم، شما هم سکوت نکنید. کاربر دیگری سکوت خانواده‌ها در مقابل این اتفاق را یکی از دردناک‌ترین خبرهای سال نامید و دیگری نوشت که فقط سه دختر شکایت کرده‌اند،مثل همه جا قربانی #تجاوز خود را گناهکار می‌داند و دردش را مخفی می‌کند.

***

امام جمعه اهل سنت ایرانشهر گفته افرادی که به 41 دختر تجاوز کرده‌اند، مشکل مالی نداشتند و جزو افراد غنی و سرمایه‌دار ایرانشهر محسوب می‌شوند. در همین حال روز گذشته عکس 4 نفر در توییتر به عنوان متهمان تجاوز منتشر شد که هنوز از سوی مراجع رسمی تایید نشده. در حالی که بحث بر سر این ماجرا داغ شده، یکی از شهروندان ایرانشهری به «پیام ما» می‌گوید با این اتفاق به دلیل بافت سنتی جامعه در این شهر، حضور دختران در شهر کمتر خواهد شد. نوید برهانزهی، شهروند خبرنگار سیستان و بلوچستانی هم روز گذشته در توییتی نوشت که اگر کسی خواست مساله تجاوز به #دختران_ایرانشهر رو به بی حجاب و یا بدحجاب بودنشون ربط بدن و توجیه کنن بهتره که اینکارو نکنن، چون اون‌ها بدون چادر از خونه بیرون نمیرن.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *