پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کاسه خانه خالی زیر نیم‌کاسه اجاره خانه

کاسه خانه خالی زیر نیم‌کاسه اجاره خانه





۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۳

کاسه خانه خالی زیر نیم‌کاسه اجاره خانه

رییس کمیسیون عمران مجلس: 

وزارت راه علاقه‌ای به اخذ مالیات از خانه‌های خالی ندارد

افزایش چشمگیر نرخ اجاره خانه در ماه‌های اخیر موجب شده نمایندگان مجلس خواستار اجرای هرچه سریعتر قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی شوند.

نوسانات ارزی ابتدای سال و تدبیر دولت برای کنترل نرخ ارز در کنار خروج آمریکا از برجام موجب شده نرخ اجاره خانه در بهار امسال روند صعوی به خود گیرد. به گفته محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس در بهار امسال این نرخ نسبت به بهار سال گذشته افزایش 40 درصدی داشته و با ادامه این روند، پیش‌بینی می‌شود تورم اجاره خانه به 50 درصد هم برسد. در همین حال گزارش رسانه‌های مختلف از بازار اجاره خانه حکایت از افزایش بعضا دو برابری اجاره نسبت به سال گذشته دارد. موضوعی که به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس پادزهرش گرفتن مالیات از خانه‌های خالی است. خانه‌هایی که براساس گزارش مرکز آمار ایران تعدادشان به دو میلیون و 600 هزار واحد و براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تعدادشان به سه میلیون واحد می‌رسد.

انگشت اتهام به سوی وزارت راه

روز گذشته محمدرضا رضایی گوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس از تعلل وزارت راه در راه‌اندازی سامانه املاک انتقاد کرد. سامانه‌ای که قرار بود شش ماه پس از تصویب قانون مالیات‌های مستقیم، یعنی تا دی 94 از سوی این وزارتخانه راه‌اندازی شود اما کماکان خبری از آن نیست. رییس کمیسیون عمران مجلس در این خصوص به فارس گفته وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند که راه‌اندازی سامانه ملی املاک در دستورکار و برنامه است، اما ظاهراً همت و علاقه‌ای برای راه‌اندازی آن ندارد در حالی که با راه‌اندازی این سامانه و اخذ مالیات از خانه‌های خالی، به ثبات قیمت مسکن و اجاره خانه کمک می‌شود.  حسین افضلی، دیگر عضو کمیسیون عمران هم چندی پیش گفته بود که سامانه املاک و اسکان می تواند کمک بسیاری به شفاف سازی حوزه املاک و مسکن نماید و در حوزه شناسایی خانه های خالی نیز می توان آمار و اطلاعات خوبی را از طریق این سامانه کسب کرد، زیرا این مقوله به شدت در قیمت مسکن و اجاره بها اثرگذار است با این حال خبری از این سامانه نیست و مسوولان وزارت راه باید به کمیسیون عمران پاسخگو باشند. 

سوال از آخوندی

خبرگزاری فارس همچنین در توییتر خود به نقل از رضایی گوچی نوشت که از اوایل بهار قیمت مسکن و اجاره به‌شکل باورنکردنی و غیرکارشناسی بالا رفته چرا که قیمت خانه‌ها و اجاره‌خانه‌ها به صورت سلیقه‌ای و کاملاً بدون نظارت تعیین می‌شود و تعرفه مشخصی در این بخش وجود ندارد. او همچنین خبر داده که قطعا در جلسه‌ای ویژه از وزیر راه برای افزایش صعودی اجاره‌خانه‌ها سوال می‌کنیم.

وزارت راه چه می‌گوید؟

در حالی نمایندگان مجلس از وزارت راه در رابطه با تعلل در ایجاد سامانه املاک و اخذ مالیات از خانه‌های خالی انتقاد می‌کنند که دو روز پیش حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی دلیل تاخیر در راه‌اندازی سامانه املاک را تعلل دستگاه‌های اجرایی در ارائه اطلاعات عنوان کرد. او به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که در تلاشیم دولت از طریق یک آیین‌نامه دستگاه‌های زیرمجموعه خود را مکلف کند اطلاعات لازم را در اختیار وزارت راه بگذارند.  در این میان اگرچه براساس قانون وزارت راه مسوول ایجاد این سامانه است اما چندی پیش وزیر راه گفته بود که مسوول این سامانه سازمان امور مالیاتی است و وزارت راه و شهرسازی به آن‌ها کمک خواهد کرد. این گفته عباس آخوندی با واکنش معاون برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی روبرو شد که گفت: «سازمان امور مالیاتی از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی، چندین مرتبه با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه رسمی کرده که پاسخی دریافت نکرده است.» در حالی که اکثر کارشناسان بر این باور هستند تنها راه نجات بازار مسکن دریافت مالیات از خانه‌های خالی است، راه اندازی سامانه املاک بین و زارت راه و وزارت اقتصاد پاسکاری می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *