پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بنزین هوایی در راه است

بنزین هوایی در راه است





۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱

بنزین هوایی در راه است
محققان می‌گویند در آینده می‌توان از کربن دی اکسید، سوخت تولید کرد

یک روز، بنزینی که خریداری می‌کنید ممکن است به جای نفت از کربن دی اکسید استخراج شده از هوا بدست آید. استخراج کربن دی اکسید از جو زمین و تبدیل آن به سوخت‌های طبیعی، ایده‌ایست که مهندسان آن را به عنوان راهی مقرون به صرفه برای کاهش میزان کربن ناشی از حمل و نقل و صنعت در هوا مطرح کرده‌اند. محققین مرکز تحقیقاتی دانشگاه کانادا طرح خود را در مجله joule منتشر کرده‌اند.
دی اکسید کربنی که مستقیما در هوا تولید می‌شود، می‌تواند در تولید هیدروکربن‌های خنثی کمک کند و این مواد به عنوان منبعی سالم و بدون کربن مثل انرژی خورشید یا باد به ما کمک کند. دیوید کیت، دانشمند ارشد مهندسی کربن، موسس یک شرکت تصفیه CO2 و در کانادا، و استاد فیزیک کاربردی دانشگاه هاروارد به این موضوع معتقد است. تکنولوژی‌هایی که مستقیما از هوا تغذیه می‌کنند، دقیقا به همان شکلی که به نظر می‌رسد کار می‌کنند. فن‌های غول آسا هوای اطرافشان را به گونه‌ای به داخل تغذیه کننده خود هدایت می‌کنند که کربن دی اکسید آن به دام بیفتد. در طی فرایند گرم شدن و یا سایر رخدادهای شیمیایی، کربن دی اکسید آزاد شده مجددا استخراج شده و برای استفاده مجدد آماده می‌شود.
ایده تغذیه هوا، ایده‌ای کاملا نو و جدید است. اما اجرای موفقیت آمیز و مقرون به صرفه آن مساله‌ایست که نیازمند بررسی‌های بیشتر است. کیت و همکارانش ادعا می‌کنند که فرایند جذب و استخراج کربن دی اکسید هوا تقریبا هزینه‌ای معادل 94 تا 232 دلار به ازای هر تن گاز کربن دی اکسید دارد. میزانی که در محاسبات تئوری اولیه تا 1000دلار به ازای هر تن محاسبه شده بود. هزینه‌های این ایده به حدی کم است که بتوان به راحتی حدود 20درصد از کربن دی اکسید تولید شده ناشی از رانندگی، پرواز، حمل و نقل و سایر فعالیت‌های انسانی را کاهش داد.
کیت می‌گوید: انرژی الکتریکی تولید شده به وسیله باد یا خورشید متناوب است. ما می‌توانیم انرژی زیاد و پاکی را که از تاسیسات غول پیکر خورشیدی یا بادی بدست می‌آ‌وریم، با هزینه کم و میزان زیاد به وسیله بازیافت کربن دی اکسید تولید کنیم. تولید سوختی که به راحتی قابل نگهداری و جابه‌جایی باشد، چالشی است که همیشه در رابطه با انرژی‌های تجدیدپذیر پیش روی صنعت قرار دارد. سوخت حاصل مثل بنزین، گازوییل و سوخت جت با زیرساخت‌های تولید و حمل و نقل سازگاری دارند. چرخه کربن بسیار کوتاه است و این موضوع، یک نکته مثبت برای بازیافت راحت‌تر و سریع‌تر آن و استخراج سوخت از این گاز محسوب می‌شود.
بعد از گذشت صد سال از عمر مهندسی و تحلیل هزینه، می‌توانیم با اطمینان بگوییم درحالیکه جذب هوا یک راه حل فوق ارزان قیمت نیست، اما این فناوری برای آینده حیات زمین می‌تواند بسیار مفید است. میزان کربن دی اکسید روز به روز درحال افزایش است و زمین را با بحرانی جبران نشدنی روبرو خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *