پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فلین، اولین قربانی برجام

فلین، اولین قربانی برجام





۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱:۰۶

فلین، اولین قربانی برجام

21 ماه و شش روز از توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) می گذرد. توافقی که ظریف آن را توافقی خوب برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران می داند و می گوید: اگر رئیس جمهوری منتخب آمریکا، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را کنار بگذارد، «شگفت‌زده» خواهد شد.
اما از سوی دیگر ترامپ همیشه اظهار می کند که: «ما می خواهیم دست کم درباره این توافقنامه وحشتناک ، با ایران دوباره مذاکره کنیم. شاید ما نتوانیم یکصد و پنجاه میلیارد دلار پول مان را بدست آوریم ! ما به آنها یکصد و پنجاه میلیارد دلار پول دادیم! من چگونه این پول را پس می گیرم؟ من چگونه این پول را پس می گیرم؟ من در این باره فکر می کنم و شاید راهی برای آن پیدا کنم! اما این پول رفته است! یکصد و پنجاه میلیارد دلار پول رفته است! آنها به یک قدرت تبدیل خواهند شد. من می خواهم درباره این توافق دوباره مذاکره کنم . این مذاکره مجدد یک خواسته حداقلی است.»
البته این نه تنها خرفهای ترامپ، بلکه حرف دل خیلی از کابینه او است، که اولین آنها یعنی مایکل فلین، از میدان خارج شد.
مایکل فلین عقیده داشت: «آنچه که نمی دانیم، دامنه کامل تلاش های هسته ای ایران است. جوامع اطلاعاتی جهان باید به طور کامل حواس خود را معطوف برنامه های هسته ای ایران کنند در غیر این صورت نمی توانیم فرآیند های برنامه های هسته ای و تاسیسات ایران را به طور کامل شناسایی کنیم. علاوه بر این تاریخ به ما نشان می دهد که عاقلانه است تا نتیجه بگیریم عناصر برنامه های هسته ای ایران پنهان از دید باقی می مانند. ایران این را با اعمال خود نشان داده است که قابل اعتماد نیست.»
وی در جای دیگر اشاره می کند: «همانطور که سرمقاله واشنگتن پست گفته است، تغییر رژیم در ایران بهترین راه برای جلوگیری از برنامه هسته ای این کشور است. حرکتی مشابه باعث می شود که از بالا بردن کیفیت و رشد زرادخانه موشکی ایران جلوگیری شود.»
اوباما روز دوشنبه ۱۴ نوامبر در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از پیروزی ترامپ در انتخابات در کاخ سفید پیش‌بینی کرد که بر هم زدن توافق هسته‌ای ایران (برجام) دشوار باشد، زیرا به ادعای وی این توافق موثر واقع شده و از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کرده است. اوباما گفت: «توجیه به هم زدن توافقی که موثر بوده و مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شده، دشوار خواهد بود، به خصوص وقتی که گزینه جایگزین این باشد که ایران از زیر بار تمام تعهداتش بیرون بیاید و آزادانه به دنبال کسب سلاح هسته‌ای برود.» باراک اوباما با دفاع از میراث سیاست خارجی خود افزود: «به‌خاطر داشته باشید که این توافق فقط بین ما و ایرانی‌ها نیست. توافق بین ایران و گروه 1+5 یعنی کشورهای دیگر از جمله برخی از نزدیک‌ترین متحدان ما است. اگر ما از برجام خارج شویم به معنای آن خواهد بود که باید کشورهای اروپایی، یا روسیه یا چین را که به توافق پایبند مانده‌اند، تحریم کنیم.»
اوباما در روزهای پایانی ریاست جمهوری اش پیوسته اعلام می کرد که پس از اتمام دوران سمتش، وظیفه شهروندی خود را انجام خواهد داد و در مقابل سیاستهای اشتباه دولت ترامپ می ایستد. ولی اینروزها خیلی ها در سطح جهان معتقدند که نقش اوباما در اعتراض به سیاستهای ترامپ خیلی بیشتر از یک نقش شهروندی شده است. واشنگتن فری بیکن مدعی است اطلاعاتی از داخل و خارج کاخ سفید به دست آورده است که نشان می‌دهد زمانیکه ترامپ اصرار بر افشای اطلاعات محرمانه مربوط به توافق هسته‌ای ایران داشت، گروهی از طرفداران اوباما مانند «بن رودز»، مشاور ارشد سابق وی، گزارش‌های جعلی علیه فلین تهیه کردند. این تلاش‌ها سرانجام به ناکام ماندن کابینه ترامپ برای افشای اسرار این توافق منتهی شد. فری بیکن حتی مدعی شد تیم اوباما پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز اقدامات ضد ترامپ خود را آغاز کرده بود. به عقیده برخی اوباما با همکاری اعضای سابق کابینه اش در پی تلاش برای فشار بر دولت ترامپ برای پذیرفتن برجام است. او حتی برای این کار اقدام به تحریک کردن برخی ها در کنگره، دولت و حتی رسانه ها برای خروج مخالفان برجام از دولت ترامپ کرده است.
به ادعای یکی از مشاوران سابق امنیت ملی کاخ سفید این وضع مشابه دوره آماده شدن برای توافق با ایران بود. حامیان اوباما که تلاش می‌کردند توافق هسته‌ای را مفید و سازنده نمایش دهند، تلاشی هدفمند و گسترده در جهت حذف چهره‌های مخالف این توافق در تیم ترامپ برنامه‌ریزی کردند.
این مقام اسبق آمریکایی در این باره مدعی شد: تیم اوباما می‌دانست ایران هدف شماره یک است. آنها از غیرقانونی بودن این توافق آگاه بودند و تا پیش از آنکه یکی از بندهای محرمانه توافق فاش شود، فلین را از صحنه سیاسی حذف کردند.
در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که به نظر می رسد فلین، نخستین قربانی برجام در آمریکا است و احتمالا برجام قربانی های بیشتری از کابینه دونالد ترامپ خواهد گرفت.
مایکل فلین فقط چهار هفته پس از آغاز به کار دولت دونالد ترامپ و بنا بر رسوایی ارتباط پنهانی با روسیه مجبور به استعفا شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *