پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ترامپ توان دور کردن روسیه از ایران را ندارد

ترامپ توان دور کردن روسیه از ایران را ندارد





۲۸ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۲۲

پایگاه اینترنتی ویکلی استاندارد در گزارشی نوشت: از زمانیکه «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا برگزیده شده است، بسیاری از متحدان این کشور و دیگر ناظران سیاسی در گوشه و کنار جهان منتظر هستند ببینند وی چگونه با روسیه روابط نزدیک و دوستانه‌ای را آغاز می‌کند، درحالیکه روسیه و ایران نیز دوستان خوبی برای یکدیگر هستند.
دونالد ترامپ دوستی نزدیکی با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، دارد. از سوی دیگر ترامپ همواره بر دشمنی خود با ایران تاکید داشته و بار‌ها وعده پاره کردن برجام را داده است. کارشناسان سیاسی مایل هستند ببینند وی چگونه می‌تواند دوستی با روسیه و دشمنی با ایران را کنار یکدیگر داشته باشد.
در مدت کوتاهی که کابینه ترامپ وارد کاخ سفید شده است، در جهت فریب دادن روسیه و دور کردن این کشور از ایران تلاش کرده؛ اما بخت ترامپ برای منصرف کردن پوتین از دوستی با ایران بسیار ضعیف است.
اتحاد مسکو و تهران در سوریه به یکدیگر گره خورده است؛ هر دو کشور از متحدان و دوستان تاریخی خانواده «اسد» به حساب می‌آیند. روسیه و ایران از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در برابر معارضان مسلح و سایر تروریست‌ها حمایت می‌کنند. در زمانیکه جنگ داخلی سوریه وارد مرحله پرتنش و حساسی شد، روسیه و ایران به کمک دمشق آمدند. ایران مستشاران خود را به سوریه اعزام کرد و کار تعلیم نیروهای حزب‌الله را برای نبردهای زمینی در این کشور بر عهده گرفت. روسیه نیز با حملات موشکی به انهدام پایگاه‌های داعش مشغول شد. در حقیقت موفقیت ایران و روسیه در سوریه به یکدیگر گره خورده است.
حتی اگر روزی روسیه تصمیم به توقف عملیات نظامی در سوریه بگیرد، باز هم بعید به نظر می‌رسد خدشه‌ای بر دوستی عمیق مسکو- تهران وارد شود. روسیه و ایران در بسیاری از مسائل زیربنایی با یکدیگر اتفاق نظر و همکاری دارند. در شرایطی که آمریکا موفق شد اغلب کشورهای منطقه خاورمیانه را به متحدان خود تبدیل کند، بدیهی است که روسیه مایل به از دست دادن ایران نیست. درخواست از پوتین برای کنار گذاشتن ایران مانند این است که از وی خواسته شود از خاورمیانه چشم‌پوشی کند.

قاسمی: اردوغان جوگیر شده بود
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در بحرین «تحت تاثیر جو» حرف زده است.
آقای قاسمی با دفاع از نقش ایران در عراق و سوریه گفته است: « به نظر می‌رسد اظهارات آقای اردوغان تحت تاثیر جو و احتمالاً تحت فضای هیجانی خاصی صورت پذیرفته باشد؛ چرا که در میان سران کشورهای منطقه، جناب اردوغان بیش از هر کسی به نقش سازنده و ثبات آفرین جمهوری اسلامی ایران در منطقه به ویژه در عراق آگاه است.»
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سفری چهار روزه به کشورهای عرب منطقه کرده است.
او روز یکشنبه در یک سخنرانی در موسسه صلح بحرین گفت: «ما نمی‌خواهیم که شاهد تجزیه سوریه باشیم. اما شما می‌دانید کسانی هستند که هم در سوریه و هم در عراق به دنبال استفاده از شکاف‌های فرقه‌ای هستند.»
علاوه بر این بعضی رسانه‌ها از قول آقای اردوغان نوشته‌اند که در سوریهو عراق «مساله ملی گرایی فارس» وجود دارد که باید متوقف شود.
بهرام قاسمی در واکنش به این نقل قول گفته است ثبات و امنیت اولویت‌های سیاست ایران در منطقه هستند و دسترسی به آنها از طریق شناخت «بازیگران هرج و مرج طلب و حامی تروریست‌ها» ممکن می‌شود. ایران پیش از این برخی کشورهای عرب و همچنین ترکیه را به حمایت از گروه‌های اسلام‌گرای افراطی متهم کرده است.
مقام‌های چندین کشور عرب منطقه نیز به دفعات ایران را به مداخله در دیگر کشورها و حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرده‌اند.
آقای اردوغان در بحرین به ملک حمد بن عیسی آل خلیفه به خاطر «تلاش‌هایش در حفظ ارزش‌های انسانی و سهمش در امت اسلامی» نشان افتخاری داد.
او روز سه‌شنبه هم در عربستان سعودی دیداری با ملک سلمان بن عبدالعزیز داشت.
سایت‌های محافظه‌کار تابناک و الف در یادداشت‌هایی هشدار داده‌اند که ترکیه ممکن است بخواهد موضعش در مقابل ایران را تغییر دهد و به کشورهای عرب نزدیک شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *