سایت خبری پیام ما آنلاین | «روال عادی» در کرمان

«روال عادی» در کرمان





۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱:۲۲

«روال عادی» در کرمان

تئاتر روال عادی به تهیه کنندگی علی نفیسی از تاریخ ۲۴ بهمن ماه تا ۱۳ اسفند هر شب ساعت 18:30 در سالن یادگاران صنعتی به اجرا در آمده است. وی برای دعوت از مردم در جلسه نشست خبری اثرش این چنین سخن گفت:
بعد از تهیه کنندگی آخرین کارم(نمایش بیومس) حدود 48 متن از آثار فاخر و برگزیده حوزه هنر را مطالعه کردم و با افراد برجسته و مطرح تیاتر کشور مثل افشین هاشمی، فرهاد مهندس پور، داریوش موءدبیان مشورت کردم که بسیار سپاسگزارم از راهنمایی ها و نظراتشان که بسیار برایم کارگشا بود؛ به خصوص جناب موءدبیان که حدود 30 جلد از آثار خود را با تخفیف حق ناشر که خودشان بودند برایم به کرمان پست کردند و با حوصله در این امر یاریم کردند. این افراد بر اساس متوسط تماشاچی در سالن های تیاتر کرمان، سالن های نمایش تیاتر شهر، بازیگران و … نظراتشان را ارائه دادند که در انتها من 3 اثر را انتخاب کردم : یکی شایعات نیل سایمون بود که به خاطر تعداد زیاد بازیگرانش از اجرایش منصرف شدم، دیگری خرس های پاندا نوشته ماتئی ویسنی‌یک و روال عادی ژان کلود کریر بودند که من به اقتضای زمان و شرایط، سومی را انتخاب کردم. اساسا کارمان را با پلن و برنامه ریزی شروع کردیم و از همان یک سال پیش می دانستیم که در بهمن ماه امسال اجرا خواهیم رفت. جا دارد از حرکت خودجوش و زیبای علی حسین پور، مریم ترشیزی، حسام اسدی ، گروه بوتیا آل، موسسه فرهنگی و هنری فرهنگ گستر کرمان و خیلی از عزیزان دیگر که دوستانه کمک و یاریم کردند تشکر کنم . بازه زمانی اجرای نمایش روال عادی از 24 بهمن ماه تا 13 اسفند خواهد بود و اجرا در روز یازدهم اسفند ماه به علت شهادت حضرت زهرا تعطیل است در غیر این صورت هر 19 شب را پشت سر هم و بدون تعطیلی اجرا خواهیم رفت.
صندلی ها را شماره گزاری کردیم که دیگر لازم نباشد کسی پشت در معطل شود و شخص می تواند نسبت به زمان بندی خودش در اولویت انتخاب جا قرار گیرد و صندلیش را خودش انتخاب کند. دوردیف حدود 25 صندلی در دو طرف سالن هم هستند که آن ها را شماره گذاری نکردیم چون زاویه دید واضح و مناسبی را ندارند اما اگر کسی تمایل داشت می تواند با انتخاب خودش در آن قسمت بنشیند. از آن جایی که همیشه یک مقدار از سود اثر را برای کمک به مراکز خیریه در نظر می گیریم این بار هم دو شب اجرای نمایش را که به احتما زیاد 14 و 15 اسفند خواهد بود به مرکز حمایت از حیوانات و خیریه کمک به کودکان کار تعلق گرفته. بهای بلیط در این دوشب به صورت «همت عالی» خواهد بود یعنی مبلغی از طرف ما به صورت اجبار انتخاب نشده و هر کس هر مقدار که در توانش هست دراین زمینه می تواند شرکت کند.
وی در مورد جلسه شورای تعین بهای بلیط اثرش در جواب خبرنگاران گفت: چون کالای فرهنگی ارائه می دهیم به مخاطبین و برای همه چی برنامه ریزی می کنیم به نظر من باید بهایش هم اصولی تعیین شود، یک گروه شورا برای تعیین بهای بلیط تشکیل داده شده متشکل از 10 نفر که مسئول سالن اجرای نمایش؛ نماینده اصحاب رسانه، انجمن نمایش کرمان، مسئولین آموزشگاه های فرهنگی و هنری در کرمان و حتی یک تماشاچی از بین تماشاچیان تیاتر که تمام نمایش های اجرا شده را بلااستثنا تماشا کرده و می کند که با خودم به عنوان تهیه کننده و کارگردان کار 11 نفر هستیم. کل پکیج و کالای فرهنگی که ارئه می گردد قیمتش را این شورا با رسیدن به توافق و حد نساب با بررسی محل اجرای نمایش، تهویه، سردی و گرمی سالن، جایگاه نشستن و صندلی های تماشاچیان، راحتی و یا عدم آن، محل پارکینگ، رفت و آمد، زمان اجرا و سنجش ترافیک در آن زمان، نور سالن، هزینه های پرداختی برای اثر… که در مجموع برای همه اقشار به طور نسبی مناسب باشد تعیین می کنند. متاسفانه خیلی وقت ها من برای دیدن اثری رفتم که در انتها به خاطر سطح کیفی پایین پشیمان شدم که چرا اصلا این آثار باید اجرا شوند و بهایی به این زیادی داشته باشند. بعضی از آثار به حد کیفی مطلوب نرسیده اند و بدون هیچ قانون و چهارچوبی قیمتی در حده یک اثر فاخر رویشان گذاشته می شود. و چون دلمان نمی خواست که تک گو باشم برای کار خودمان هم این تصمیم را گرفتیم که اثر اول از طرف چند نفر صاحب صلاحیت و فن مورد ارزیابی قرار گیرد، کیفیت گذاری شود و برای بلیطش مبلغی را از طریق رای گیری تعیین کنیم. به نظر من باید یک مکانیسم اصولی در این باره وجود داشته باشد. این روش، روش پیشنهادی ماست که در حال حاضر در حال امتحان کردنش در چند پروژه هستیم و در حال آزمون وخطای آن هستیم که شاید هم درست نباشد و بعدا به نتایج دیگری برسیم اما باز هم تاکیید می کنم در این زمینه باید اصولی را رعایت کرد که حتی شاید دوستان و همکاران دیگر بتوانند راه های بهتری را پیشنهاد دهند که با کمال میل پذیرا هستیم.
CD و بسته تصویری اکثر آثار هنری در مراکز فرهنگی هنری در حال ارائه به مردم است. این کالاهای فرهنگی(آثار تیاتر و نمایش هنرمندان کرمانی) هم باید به راحتی در اختیار مردم گذاشته شود؛ تلاشمان این است که این امر را نیز محقق کنیم.
تهیه کننده اثر نیز خودم هستم و البته تا فراموش نکردم باید بگویم که از صندوق توسعه تیاتر کرمان هم وامی را گرفتیم، سیستمش به صورت قرض الحسنه می باشد. یک مبلغی را به گروه اجرایی می دهند و دوهفته بعد از اولین اجرا عین همان مبلغ را بازپس می گیرند. ما اولین گروهی هستیم که به طور آزمایشی این وام را دریافت کرده است.
ما با رعایت کامل اخلاق حرفه ای و هنری با مترجم اثر جناب اصغر نوری تماس گرفتیم و از ایشان کسب اجازه کردیم برای اجرای ترجمه شان و قبول حق تالیف اثر که مبلغ پیشنهادی اولیه ایشان 3 میلیون بود که با مکالماتی که داشتیم و توجیح شدن ایشان درباره میزان تماشاچی و هزینه ها و امکانات در تیاتر کرمان در آخر ایشان با مبلغ 500هزار تومان توافق کردند که از ایشان نیز قدردانی می کنم.
صحبت های علی نفیسی در پاسخ به سوال این که این متن را چه قدر دوست دارد؟
من هرگز کاری را که دوست نداشته باشم انجام نمی دهم، متن را بسیار دوست دارم و برای همین هم آن را انتخاب کردم. بنیاد اصلی متن دست نخورده است اما طراحی و تغییراتی را روی بخش اجرایی آن با کمک عبدالرضا قراری، فرهاد مهندس پور و یدالله آقاعباسی انجمام داده ایم به همه جزئیات به صورت دقیق توجه و کار شده برای همین بخش نمایشی آن با بخش خوانش متن تفاوت هایی دارد که ترجیح می دهم در جلسه نقد (5اسفند) در مورد آن ها صحبت کنیم؛ در آنجا به همه این سوالات به طور کامل پاسخ خواهم داد. در حقیقت این جلسه ، جلسه نشست خبری را برگزار کردم تا بابی باشد تا رسانه هم به هنرمندان کمک کنند در اطلاع رسانی به مردم که مخاطبین اصلی هنر و مصرف کنندگان این گونه کالاهای فرهنگی هستند. بسیار از حضور شما اصحاب رسانه و بازتاب خبرهای تیاترو نمایش سپاسگزارم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *