پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان کرمان در رابطه با آتش سوزی ساختمان‌های قدیمی هشدار داد بحران کمک رسانی به بافت قدیم کرمان

مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان کرمان در رابطه با آتش سوزی ساختمان‌های قدیمی هشدار داد بحران کمک رسانی به بافت قدیم کرمان





۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۳۶

مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان کرمان در رابطه با آتش سوزی ساختمان‌های قدیمی هشدار داد
بحران کمک رسانی به بافت قدیم کرمان
مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان کرمان با اشاره به اینکه شهر کرمان، زرند، جیرفت و بم در پهنه بندی با شدت زیاد زلزله قرار دارند گفت: پس از وقوع زلزله بم در سال 1382 و تخریب ساختمان ها، تغییر نگرش هم در حوزه مهندسی و هم در ذهن مردم اتفاق افتاد.
«محمدمهدی بلوردی» در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: براساس بازدید اخیر گروه نظارت معاونت مسکن و ساختمان راه ‌‌و شهرسازی استان از سطح شهر کرمان، تقریبا قریب به اتفاق ساختمان هایی که در حوزه نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار دارند، از ایمنی سازهای بالایی برخوردارند؛ چراکه تبعات زلزله بم مردم و مهندسان را بسیار ترسانده است.
وی با بیان اینکه هنوز گزارشات ساخت و ساز سایر شهرها به دستمان نرسیده است عنوان کرد: در سطح ساخت و سازهای روستایی، الزاما اگر یک فرد خانه می سازد حتما باید شناژ بتنی عمودی و افقی را اجرا کند. همچنین در حوزه احداث ساختمانهای بلند، هم در بخش سازه های بتنی و هم سازه های فلزی، وضعیت بسیار مطلوب است.
مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان کرمان ادامه داد: ولی اگر بخواهیم وضعیت کلی سازه های شهر را بررسی کنیم، ساختمان هایی که در قدیم و تحت نظارت نسبی سازمان نظام مهندسی، ساخته شده اند، وضعیت نیمه مطلوبی دارند. چون بعد از زلزله بم آئین نامه 2800 تغییر کرد، هم اعداد و هم ضرایب آن مخصوصا در شتاب قائم و شتاب عرضی، تغییرات فاحشی کرد و روی افزایش ایمنی سازه ها بسیار تاثیر گذاشت.
بلوردی با بیان اینکه در بین ساختمان هایی که قبل از زلزله بم ساخته شده اند، هنوز ساختمان هایی وجود دارند که وضعیت نامطلوبی دارند گفت: برخی ساختمان ها که شرایط آنها مطالعه شده، به صورت مهندسی و کاملا مطلوب احداث شده اند. ولی اگر به عقب تر و به زمان احداث ساختمان های قدیمی و خشتی برگردیم که این ساختمان ها در یک طبقه و در بافت قدیمی شهر کرمان قرار دارند و تقریبا حالت تاریخی و قدیمی دارند، این خانه ها آسیب پذیرند.
وی ادامه داد: طبیعی است که در صورت وقوع یک زلزله با شدت بالا این ساختمان های قدیمی آسیب می-بینند و در صورت آتش سوزی، به دلیل باریک بودن عرض معابر کمک رسانی به آنها هم می تواند دچار مشکل باشد.
مدیر کل راه ‌‌و شهرسازی استان کرمان همچنین در مورد میزان توجه به الزامات زیست محیطی در ساخت و سازها گفت: در ساختمان های شخصی ساز اصلا الزامی در این حوزه وجود ندارد. در واقع الزامات زیست محیطی در ساخت پروژه های دولتی مثل بیمارستان، جاده و محدوده زیست محیطی و پروژه های انتقال آب و برق رعایت می شود؛ به لحاظ اینکه هم در قانون برنامه چهارم و هم در قانون برنامه سوم، تاکید شده که هر پروژه باید برای تصویب به کمیسیون ماده 32 برود و در برنامه پنجم 215 دریافت کند و مطالعات زیست-محیطی آنها پیوست شود.
بلوردی افزود: برای مثال جهت ساخت یک جاده در یک منطقه ممنوعه زیست محیطی، مطلقا سازمان محیط زیست مجوز ساخت به این پروژه را نمی دهد و به طور کلی ساخت چنین جاده ای و پروژه های مشابه دیگر از پایه تصویب نمی شود. ولی برای ساختمان های شخصی ساز چنین موضوعاتی وجود ندارد، چون کسی الزام به رعایت آنها ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در واقع ساختمان های شخصی در محدوده شهرها ساخته می شوند و وقتی محدوده شهری در پهنه مسکونی مصوب شده، به این معناست که در آنها الزامات زیست محیطی رعایت شده است؛ فرضا خانه های مسکونی روی زون آب شرب شهر ساخته نمی شوند. چون در طرح تفصیلی شهر که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب می شود، پس الزامات زیست محیطی رعایت شده و به این معناست که می توان در آن خانه مسکونی ساخت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *