پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حمله آنفلوانزا با كود مرغى

حمله آنفلوانزا با کود مرغى





۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱:۰۲

حمله آنفلوانزا
با کود مرغى

زهره امینی زاده
خبرهای غیر رسمی حاکی از ورود کود مرغی از اصفهان به کرمان است. حال با توجه به قرنطینه برخی واحدهای مرغداری در اصفهان به علت وجود آنفلوانزای پرندگان، احتمال ورود این بیماری به کرمان قوت گرفته است.
طی ماه های اخیر خبرهایی از ورود بیماری فوق حاد پرندگان به تالاب‌ها و گاه مرغداری‌های برخی از استان‌های کشور به گوش می رسد. لازم به ذکر است که هنوز هیچ موردی از بروز این بیماری مرگبار در انسان در کشور گزارش نشده است. طبق آخرین برآوردها تاکنون حدود ۶۰ میلیارد تومان خسارت به مرغداری‌های برخی از استان‌های مرکزی کشور وارد شده است و هنوز هم در برخی از شهرها از جمله نجف آباد اصفهان بسیاری از مرغداری‌های در قرنطینه کامل قرار دارند و ورود و خروج از این واحدها ممنوع است. اما و اگر در خصوص مصرف فراورده های طیور در استان اصفهان نگرانی‌هایی در بین مردم ایجاد کرده است هر چند مسئولان اطمینان داده اند که خطری مردم را تهدید نمی کند اما برخی از رفتارهای ناایمن نگرانی‌هایی را در سایر استان ها افزایش داده است.
خبرگزاری مهر از احتمال ورود کود مرغی از اصفهان به کرمان خبر داده و می نویسد که باغ های پسته استان کرمان پهناورترین باغهای کشور محسوب می شود و یکی از بزرگترین بازارهای کود و سم را نیز در کشور به وجود آورده است. یکی از کودهایی که به شدت مورد علاقه باغداران پسته کار در استان کرمان است کود مرغی است که مهمترین بخش این کودها فضولات مرغی است و حالا گفته می شود برخی از باغداران به صورت سرخود اقدام به ورود کود مرغی از اصفهان به استان کرمان کرده اند و حالا نگرانیها از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد در کرمان نیز افزایش یافته است. با وجود هشدارهای فراوان در خصوص فعالیت واحدهای سم فروشی در کرمان هیچ اقدامی از سوی مسئولان بهداشتی، جهاد کشاورزی و صنف مربوطه برای انتقال این واحدها به خارج از شهر نشده است و متاسفانه بسیاری از این مغازه‌ها در شهر کرمان کنار خانه‌های مسکونی فعالیت می کنند و مردم را نگران کرده اند. فعالیت این واحدها به گونه ای است که انبار فروش کودها نیز در شهر و در کنار خانه مردم قرار گرفته و این واحدها بدون هیچ گونه نگرانی و اخطاری از سوی نهادهای مربوط در حال فعالیت و عمده فروشی هستند. از سوی دیگر پسته در استان کرمان نزدیک به یک میلیون نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به خود مشغول کرده است که بسیاری از این افراد در زمینه تولید و در مزارع فعالیت دارند و در صورت مجاورت با کودهای مرغی آلوده که از استان‌های درگیر با آنفلوانزا به استان کرمان می آید و در دشتها و پای درختان پسته پخش می شود می‌تواند سلامت کارگران و تولید کنندگان را با خطر جدی مواجه کنند. حالا تردید جدی در خصوص استفاده از کودهای مرغی مناطق آلوده در باغهای پسته کرمان وجود دارد و باید هر چه زودتر از سوی مسئولان در این خصوص تصمیم گیری و اقدام شود.
«محمدرضا نظری» یکی از پسته داران کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید:« من از ورود این کودهای آلوده به کرمان بی‌خبر هستم اما الان فصل استفاده از کود مرغی در باغ‌های پسته است. در این فصل از سال به صورت سنتی کشاورزان پسته‌کار شروع به کود پاشی با استفاده از کود مرغی در باغها می کنند و اگر سری به سم فروشی‌ها و مراکز فروش لوازم و کود و سم که بیشتر در خیابان جهاد هستند بزنید بیشترین کودی که وارد بازار کرمان شده کود مرغی است و از شهرهای مختلف به صورت کامیونی وارد می شود.»
«وحید علیزاده» ساکن خیابان جهاد شهر کرمان به خبرنگار مهر گفته: «من از چنین خطری خبر نداشتم اما متاسفانه با وجود همه اعتراض‌هایی که کرده ایم در خیابان محل سکونت ما ده‌ها واحد بزرگ فروش کود و سم وجود دارد که انواع کودها به خصوص کود مرغی را می فروشند. مغازه‌های بزرگی اجاره می کنند و به صورت عمده کامیون کامیون کود مرغی انبار می کنند. وقتی اعتراض می کنیم می گویند هر کار می خواهید بکنید و واقعا هر بار هم اعتراض کردیم هیچ کس به اعتراض ما رسیدگی نکرد.» با توجه به اهمیت موضوع انتظار می‌رود مسئولین نسبت به این موضوع اقدام لازم را انجام دهند و نگرانی‌های پیش آمده را برطرف کنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *