سایت خبری پیام ما آنلاین | پیام ما فروش بنزین در حاشیه خیابان های جنوب استان کرمان را بررسی می کند بنزين با طعم كوكاكولا

پیام ما فروش بنزین در حاشیه خیابان های جنوب استان کرمان را بررسی می کند بنزین با طعم کوکاکولا





۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۴۰

پیام ما فروش بنزین در حاشیه خیابان های جنوب استان کرمان را بررسی می کند
بنزین
با طعم کوکاکولا

الهام پی پر

جنوب استان کرمان سرزمینی دارای سرمایه های زیاد و پتانسیل های بسیار بالاست. اما متاسفانه این منطقه ی وسیع که می تواند با اندک توجهی به منبعی عظیم از درآمد و فرصت های سرمایه گذاری تبدیل شود اینک در وضعیت بدی قرار گرفته است؛ فقر و بیکاری را به وضوح می توانی در خیابان های اصلی، کوچه پس کوچه ها و روستاهای دورو نزدیک آن مشاهده کنی. از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون کشور ایران در تحریم به سر برده و امروز تحریم و گرانی باعث ایجاد فاصله فاحش طبقاتی و شکاف های عظیم اقتصادی شده با سفری به جنوب کرمان می توانی چهره ی اصلی فقر و عدم وجود امکانات را بوضوح مشاهده کنی. طبق آمارهااستان کرمان رکورددارنرخ بالای بیکاری در کشور است و جنوب این استان نیز بشدت از این مساله رنج می برد. این معضل اجتماعی که پیامدهای زیاد و جبران ناپذیری را می تواند به دنبال داشته باشد اکنون باعث به وجود آمدن مشاغل کاذبی همچون فروش غیرقانونی بنزین به شکل دست فروشی شده است، این شغل فراتر از هر چیز جان فروشنده، خریداران و شهروندان را می تواند به خطر بیندازد، بنزین ماد ه ای با قدرت اشتعالزایی بالاست و در این پیت های پلاستیکی با کمی غفلت می تواند به بمبی خطرناک مبدل شود.
بیکاری متهم ردیف اول ظهور شغل های کاذب
در خیابان اصلی شهرستان رودباربا فاصله ای چند متری از فرمانداری یکی از فروشندگان بنزین که نمی خواهد نامش برده شود می گوید: « بیکاری تنها دلیل روی آوردن من به این کار بوده است، خشکسالی تمام مزارع و باغات ما را از بین برده و هیچ کارخانه و صنعتی در این منطقه وجود ندارد که در آن مشغول به کار شویم، اجبارا این شغل را برای خودم راه انداخته ام».
یکی دیکر از فروشندگان بنزین در کهنوج تصریح کرد: « بانک ها برای دادن وام ضامن کارمند و یا سند می خواهند که من هیچکدام از اینها را ندارم، روزانه از اینجا حدود بیست هزار تومان درآمد دارم که آن هم کفاف زندگی چند نفره مان را نمی دهد».
حمید می گوید: « از صبح ساعت هشت به اینجا می آیم و تا ساعت نه یا ده شب اینجا هستم بی هیچ سرپناهی در معرض تابش مستقیم خورشید و یا باد و بارانم اما مشکلات خانواده ام مجبورم می کند که تحمل کنم چون چاره ای ندارم».
وی در پاسخ به این سوال که بنزین را از کجا تهیه می کنید گفت: « تهیه بنزین کار سختی نیست معمولا بعضی ها بنزین باکشان را به ما می فروشند و ما از نرخ پمپ بنزین صدتومان بیشتر می خریم و دویست سیصد تومان بیشتر می فروشیم».
بنزین سوپر مارکتی موجود است
یک کارشناس جامعه شناسی گفت: « عدم نظارت بر روند عرضه بنزین از سوی مدیران مربوطه ، سبب ایجاد هرج و مرج و رواج بی قانونی در این مورد شده است و این بی نظارتی از سوی متولیان، تا جایی پیش رفته است که حتی برخی سوپرمارکت ها هم اقدام به فروش بنزین آزاد می کنند!».
علی امیری اظهار داشت: «دولت باید به شهرستان های جنوب کرمان توجه بیشتری داشته باشد و تمهیداتی را در خصوص راه اندازی کارخانجات و صنایع تبدیلی در نظر گیرد؛ سودهای زیاد وام های بانکی و بروکراسی های اداری زیاد، ضمانت های سنگین یکی از مشکلات مردم برای استفاده از تسهیلات اشتغالزایی است و بهتر است تا مسئولین این طرح ها را مورد بحث و بازنگری قرار دهند».
تعزیرات سکوت کرده است
رییس شرکت پخش فرآورده های نفتی شهرستان کهنوج گفت: «تاکنون در جلسات متعددی که با مسئولین شهرستان داشته ایم بارها این موضوع را مطرح کرده ایم ولی متاسفانه اداره تعزیرات و مسئولین زیربط همچنان به آن بی توجه هستند».
اکبر نژادسالاری افزود: « در بخشنامه ای که از شرکت پخش فرآورده های نفتی به ما داده اند اجازه فروش بنزین در ظرف را نداریم اما بدون شک هستند مشتریانی که می توان تشخیص داد برای خرید و فروش بنزین آمده اند، یا اینکه ماشین آنها در راه خاموش شده و نیاز به بنزین دارند و حدود چهار لیتر به آنها بنزین می فروشیم».
وی در پاسخ به این سئوال ما که این مقدار بنزین، به طور روزانه چگونه به دست دست فروشان می رسد، می‌گوید: «هشتاد درصد این افراد با مراجعه به جایگاه‌های سوخت اقدام به پرکردن باک خودروهایشان می کنند و کمی آن سوتر باک را در پیت های یک و نیم لیتری خالی کرده و اقدام به فروش آن می کنند».
وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ موردی از فروش مستقیم سوخت را در جایگاه‌های سوخت مشاهده نکرده ایم تاکید کرد: « فروش جایگاه‌ها با توجه به جغرافیای منطقه و فاصله روستاها با جایگاه های سوخت تا چهارلیتر در ظرف مجاز است اما مردم با مشاهده مواردی که تخلف محسوب می شود حتما شرکت نفت و تعزیرات را در جریان بگذارند».

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *