پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کارخانه ای که فعل خواستن را صرف کرد

کارخانه ای که فعل خواستن را صرف کرد





۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۳۵

کارخانه ای که فعل خواستن را صرف کرد

زهرا بیرمی نیا

بزرگترین و پیشرفته ترین کارخانه فولاد جنوب شرق کشور در یک روز سرد زمستانی به دست دکتر لاریجانی رئیس قوه مقننه افتتاح و آماده بهره برداری شد.
کارخانه نورد 500 هزار تنی بردسیر در حالی به بهره برداری رسید که از نخستین کلنگی که بر زمین آن خورد، 28 سال می گذرد. در 12 بهمن 1368 کلنگ کارخانه ماشین سازی بردسیر به زمین خورد و سوله سازی آن نیز صورت گرفت.
اما هرگز به سرانجام نرسید. علاوه بر ماشین سازی 18 پروژه دیگر نیز به این مکان آمدند، اما هیچ یک به بهره برداری نرسیدند. برخی از این طرح ها تنها در حد اسم باقی ماندند.
نوزدهمین پروژه ای که پا به سایت ماشین سازی بردسیر گذاشت، بسیار محتاط عمل کرد و در دو سالی که مشغول احداث کارخانه بود، تابلوی خود را نیز نصب نکرد.
مهندس عباسلو مدیر عامل کارخانه جهان فولاد در این باره می‌گوید: به من می گفتند اینجا نحسی دارد، بیخودی زحمت نکش. وقتت را صرف اینجا نکن. تا بحال هیچ کارخانه ای در این محل پا نگرفته. اما او مجدانه پای بر تمام مخالفت ها و ناامیدی ها گذاشت و شبانه روز تلاش کرد تا خط بطلان بر تمام نشدنی ها بکشد و از بهمن سال 1393 تا کنون از پای ننشست. این اواخر کارکنان و مدیران فولاد در سه شیفت مشغول کار بودند تا کارخانه در موعد مقرر به بهره برداری برسد. تا حدی که خانواده هایشان از دیدارشان محروم بودند. علی عباسلو به اتفاق تیم همراهش شبانه روز تلاش کرد تا امروز ما شاهد بهره برداری از کارخانه ای باشیم که شاید مکانش همچنان به ماشین سازی معروف باشد.
امروز 22 بهمن 1395 در حالی که اولین کارمند ماشین سازی در آستانه بازنشستگی است، کارخانه نورد 500 هزار تنی بردسیر آماده بهره برداری است تا با استخدام 250 نفر بومی شهرستان بردسیر، گام مهمی را در رفع بیکاری این شهرستان کوچک و محروم بردارد. شهرستانی که بعد از کشاورزی و دامداری تکیه اش بر کارخانه قند 50 ساله ای بود که در حال حاضر به علت ورشکستگی تعطیل شده و هنوز نتوانسته مطالبات کارگران و کشاورزان خود را بپردازد. با تعطیلی کارخانه قند بردسیر ضربه مهلکی بر پیکر شهرستان بردسیر فرود آمد و چرخه اقتصادی در آن متوقف و به بخش های مختلف آن آسیب جدی وارد آمد. همزمان با افتتاح کارخانه نورد توسط دکتر لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی و مهندس نعمت زاده وزیر صنعت و معدن، کلنگ احداث فولاد آلیاژی بردسیر نیز به زمین خورد تا در آینده ضمن تولید فولاد آلیاژی شاهد بکارگیری 250 نیروی کار دیگر در این مجتمع باشیم. اصرار مدیران جهان فولاد برای بومی گزینی تا حدی است که به گفته خودشان سرویس ایاب و ذهاب بردسیر- کرمان را نیز حذف کرده اند و از آن دسته از بردسیری های ساکن کرمان نیز خواسته اند تا خودشان فکری به حال رفت و آمدشان بکنند. شاهد این مدعا اصلاحیه سنی اولین آگهی استخدام کارخانه است که شرایط سنی معمول را تا پنج سال بیشتر، افزایش داده است. به این ترتیب فرصت استخدام افرادی با سنین بالاتر که بخاطر وضعیت اقتصادی خاص شهرستان بردسیر بلاتکلیف و بیکار مانده اند، ایجاد می شود. مهندس عباسلو از بکارگیری نیروهای بازنشسته صنایع از سراسر کشور به صورت موقت در این مجتمع می گوید و دلیل آن را استفاده از تجربه این افراد در جهت آموزش نیروهای جوان تازه به کار گرفته شده ذکر می‌کند. قراردادهایی نیز در جهت رونق و ایجاد شغل در بردسیر با این مجتمع بسته شده است. از آن جمله قرارداد با مرکز فنی و حرفه ای بردسیر برای آموزش کارکنان نوپای فولاد (مرکز فنی و حرفه ای بردسیر پیش از این در آستانه تعطیلی بود).
بر طبق پی گیری های مسئولان شهرستان، از کارخانه جهان فولاد خواسته شده تا مایحتاج خود را نیز از بردسیر تهیه کند تا بدین طریق بتواند غیرمستقیم نیز خانوارهای زیادی را تحت حمایت ایجاد اشتغال غیرمستقیم خود ببرد. از آنجایی که کارخانه بردسیر در حال حاضر قادر به رفع نیاز مجتمع نیست، به همین دلیل لیستی از مایحتاج کارخانه و کارگاه ها و صنایع جانبی خود را ارائه کرده تا در صورت ایجاد و تامین نیاز، تمامی خریدهای خود را از بردسیر انجام بدهد. کارخانه نورد بردسیر علاوه بر به کارگیری 250 نفر مستقیم برای بیش از 700 نفر نیز به طور غیرمستقیم شغل ایجاد می کند. با بهره داری از فاز فولاد آلیاژی در آینده نزدیک این میزان به دو برابر افزایش می یابد.
مجتمع جهان فولاد سیرجان وابسته به گل گهر سیرجان که 51 درصد سهامش از آن گل گهر و 49 درصد به صندوق بازنشستگی مس تعلق دارد، یک مجتمع جوان و تازه تاسیس است که از سال 1392 تاسیس شده است. کارخانه احیا و تولید آهن اسفنجی آن در سیرجان قرار دارد، کارخانه تولید نورد آن همین کارخانه 500 هزارتنی بردسیر است که تولیداتش میلگرد 8 تا 32 خواهد بود و کارخانه ذوب آن در سیرجان در دست احداث می باشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *