پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رئیس پلیس فتا استان کرمان خبر داد کلاهبرداری از حساب 100 کرمانی در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا استان کرمان خبر داد کلاهبرداری از حساب 100 کرمانی در فضای مجازی





۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۳۶

رئیس پلیس فتا استان کرمان خبر داد
کلاهبرداری از حساب 100 کرمانی در فضای مجازی

عملکرد 10 ماهه پلیس در حوزه فضای مجازی صبح دیروز در نشست خبری سرهنگ امین یادگارنژاد، رئیس پلیس فتای کرمان با اصحاب رسانه بررسی شد.
سرهنگ یادگار نژاد در این نشست روزنامه نگاران و اهالی مطبوعات را بازوی توانمند پلیس برشمرد و در ادامه آماری از عملکرد پلیس فتا را در 10 ماهه نخست سال 95 ارائه کرد و گفت: طی این مدت از مجموع پرونده‌هایی که برای رسیدگی به پلیس فتا استان کرمان ارجاع داده شده، ۹۹،۴۶ درصد کشف و مابقی در دست پیگیری است.
وی ادامه داد: از مجموع پرونده های ارجاعی به پلیس فتا، برداشت های غیرمجاز اینترنتی با ۲۵ درصد در اولویت اول بوده و پس از آن کلاهبرداری اینترنتی با ۱۶ درصد، مزاحمت اینترنتی با ۱۲ درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب با ۹،۲ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. ضمن اینکه از مجموع جرائم فضای مجازی که امسال در استان کرمان کشف شده ۷۹ درصد مجرمان مرد و ۲۱ درصد زن هستند، همچنین گروه سنی زیر 17 سال، ۹ درصد متهمان فضای مجازی استان کرمان را تشکیل می دهند و ۳۳ درصد متهمان ۱۸ تا ۲۵ سال و ۵۸ درصد بالای ۲۶ سال هستند.
یادگارنژاد با اشاره به افزایش دستگاه‌های هوشمند و سرمایه‌گذاران غربی و رشد 45 درصدی جرائم سایبری اضافه کرد: نشر اکاذیب و هتک حرمت قابل جبران نیست، لذا با توجه به اینکه انجام این جرم نیاز به حضور مجرم در صحنه ندارد، توصیه می شود شهروندان توصیه‌های و هشدارهای پلیس را در مقابله با این مسئله در نظر داشته باشند.
رئیس پلیس فتا استان کرمان ادامه داد: لازم است شهروندان هرگز عکس‌های خصوصی خود را بر روی پرتابل شخصی در شبکه‌های اینترنتی قرار ندهند و عکس‌ها را برای افراد ناشناس ارسال نکنند ضمن اینکه در هنگام استفاده از شبکه‌های اینترنتی و اجتماعی به ویژه شبکه‌های موبایل از تنظیمات امنیتی مربوطه اطمینان حاصل شود.
وی افزود : شهروندان برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی حتی‌الامکان از شبکه‌های ایرانی استفاده ببرند و از شبکه‌های موبایلی به دلیل اینکه سرور آن خارج از کشور است، خودداری کنند چرا که از نظر ما هیچ کدام از فضاها و شبکه های اجتماعی خارجی ایمن و قابل اعتماد نیستند.
یادگار نژاد ارزش ریالی پرونده‌های مکشوفه برداشت‌های غیرمجاز طی ۱۰ ماهه امسال پلیس فتا استان را بالغ بر یکصد و 70 میلیون تومان برشمرد و مهمترین انگیزه‌های مجرمان در فضای سایبری را کسب منافع مالی، ضداخلاقی، انتقام جویی، تسویه حساب و رقابت‌های شغلی، سرگرمی و کنجکاوی و اثبات توانایی عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: از ابتدای سال جاری برای پیشگیری و کاهش جرائم در فضای مجازی تعداد ۴۲ مورد برگزاری نمایشگاه در زمینه‌های مختلف، ۲۸۰ مورد برگزاری کلاس‌ها، همایش‌ها، جلسات و کارگاه‌های آموزشی برون سازمانی در سطح جوامع هدف، مدارس، اصناف، ادارات دولتی و خصوصی، کانون‌های فرهنگی و آموزشی و دانشگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داده ایم.
رئیس پلیس فتا کرمان به یک نمونه از پرونده های برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی اشاره کرد و گفت: این برداشت‌ها از طریق سیم کارتی متعلق به فردی در استان هرمزگان انجام می‌شد و طی آن کلاهبرداری از ۱۰۰ حساب در کرمان سوء‌استفاده و مبالغی را برداشت کرده بود که پس از بازجویی‌ مشخص شد وی از بی‌توجهی دارندگان کارت‌های بانکی در انتخاب رمز استفاده می‌برده است.
متاسفانه اغلب افرادی که در این پرونده مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌ بودند، رمز کارت و یا رمز دوم کارت خود را خیلی ساده و ترکیبی از اعداد مشابه انتخاب کرده بودند بنابر این به شهروندان توصیه می شود که در انتخاب رمزها دقت و از قرار دادن اعداد ساده و قابل حدس مانند اعداد تکراری و سال تولد برای رموز کارت های بانکی خودداری کنند.
یادگارنژاد اضافه کرد: عدم ارائه اطلاعات حساب بانکی به دیگران، استفاده از صفحه کلید مجازی در خریدهای اینترنتی، وارد کردن رمز کارت توسط صاحب کارت، توجه به اصالت سایت مربوط به بانک از نکاتی است که باید مدنظر باشد. بنابراین توصیه می شود هنگام استفاده از سایت ها و پایانه های خرید و پرداخت پول بانکی حتما از صحت آدرس مطمئن شده و حتی الامکان سعی کنند از سایت هایی که با https آغاز شده کارهای خود را انجام دهند.
وی عنوان کرد: از سه ماه سوم سال جاری رویکرد جدیدی داریم که طی آن همکاران و کارشناسان پیشگیری از جرائم پلیس فتا در جوامع هدف حاضر و ضمن همکاری با مردم و شهروندان، به ارائه آموزش‌های لازم به آنها نیز بپردازد.
وی در پایان توصیه کرد، خانواده ها به همراه فرزندان خود باشند و آنها را در شبکه ها و فضای مجازی همراهی نمایند و از آنها عقب نمانیم ضمن اینکه شهروندان جهت فراگیری آموزش های لازم و همچنین گزارش و شکایات به تنها سایت مجاز پلیس فتا به آدرس
www.Cyberpolice.ir که هیچ کانال تلگرامی و یا سایت مشابه دیگری ندارد، مراجعه نمایند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *