پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فرماندار رفسنجان: اقتصاد پسته دچار چالش شده است

فرماندار رفسنجان: اقتصاد پسته دچار چالش شده است





۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۲:۰۷

فرماندار رفسنجان:
اقتصاد پسته دچار چالش شده است

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه اقتصاد این شهرستان در حوزه کشاورزی پسته دچار چالش شده است گفت: راه های علمی، پژوهشی، فنی و مطالعه ای برای استفاده از ذخایر و ظرفیت های مختلف دیگر در رفسنجان به کار گرفته شود.
حمید ملانوری افزود: سال ها پیش گذشتگان ما با سعی و تلاش و استخراج آب از دل کویر، بزرگترین جنگل دست کاشت مصنوعی در کشور (باغ های وسیع پسته) را پدید آوردند و محصولی لوکس و ارزآور تولید کردند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با کمبود منابع آبی در منطقه، این اقتصاد تک محصولی دچار چالش و بحران شده است که باید برای برون رفت از این بحران و رونق اقتصادی منطقه، ظرفیت های دیگر را مورد حمایت قرار دهیم.
وی گفت: یکی از این حمایت ها استفاده از راه های علمی، فنی، پژوهشی و … در حوزه های مختلف گردشگری، معادن، صنایع دستی، هنر و غیره است.
فرماندار رفسنجان ادامه داد: فروش فله‌ای محصول پسته کشاورزان را دلسرد می‌کند، پسته رفسنجان از کیفیت بالایی برخوردار است و می‌تواند به واسطه حمایت و برنامه ریزی برای اقتصاد کشور ارزآور باشد. نباید بگذاریم ناآگاهی، مانع هدر رفتن منابع، انرژی و وقت شود لذا اگر در جامعه تلاش و همدلی همراه با ترویج و توسعه اخلاق باشد شاهد پیشرفت و توسعه خواهیم بود.
وی بیان کرد: 11 واحد دانشگاهی با بیش از 26 هزار دانشجو و آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خوبی در شهرستان رفسنجان وجود دارد و این توقع را داریم که در مباحث اقتصادی، دانشگاه ها با هدف رونق فضای کسب و کار به کمک اقتصاد آیند. ملانوری با بیان اینکه فعالیت های اقتصادی باید با محوریت علمی و دانش بنیان باشد گفت: در این راستا اگر گام برداریم سیاست های اقتصاد مقاومتی که مد نظر مقام معظم رهبری است اجرایی شده و منطقه رو به رشد و شکوفایی پیش خواهد رفت.
دشت رفسنجان یکی از دشت های بحرانی از نظر کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی است.
سالانه بیش از 154 میلیون متر مکعب آب به طور اضافه از سفره های آب زیرزمینی شهرستان رفسنجان برداشت می شود و برداشت بی رویه از منابع آبی در کنار حفر چاه های غیر مجاز زنگ خطر بحران آب را در این منطقه کویری به صدا درآورده است.
استان کرمان با بیش از 260 هزار هکتار باغ پسته، مهمترین قطب تولید این محصول در کشور محسوب می شود که 85 هزار هکتار از این باغ ها در شهرستان رفسنجان و 110 کیلومتری شمال کرمان است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *