پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبر

خبر





۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۲:۰۶

دانشگاه جیرفت با مشارکت توبینگن آلمان در دشت جیرفت
کاوش می کند
عضو هیات علمی دانشگاه جیرفت گفت: تیمی متشکل از 25 باستان شناس از دانشگاه جیرفت و دانشگاه توبینگن آلمان به مدت 2 ماه در دشت باستانی جیرفت به کاوش می پردازد.
نصیر اسکندری افزود: بزودی 15 باستان شناس از دانشگاه جیرفت و 10 باستان شناس از دانشگاه توبینگن آلمان، تحقیقات و کاوش های خود را از روستای ورامین واقع در 27 کیلومتری جیرفت آغاز می کنند.
وی اظهار کرد: دشت باستان شناسی جیرفت 6 هزار سال قدمت دارد و قرار است این تیم بعد از کاوش در این منطقه در دیگر مناطق جیرفت هم به کاوش و تحقیقات بپردازد.
مسئول تیم باستان شناسی جیرفت، هدف از این کاوش ها را زنده نگه داشتن تحقیقات و کاوش های تمدن جیرفت اعلام کرد و گفت: با توجه به وقفه 10 ساله کاوش های باستان شناسی در این شهر امید است روح کاوش و تحقیقات را به این تمدن کهن برگردانیم و به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.
وی یادآور شد: باستان شناسانی که با تیم باستان شناسی جیرفت همکاری می کنند به عنوان سفیران علمی و فرهنگی این مسائل فرهنگی را در سرزمین های خود نشر دهند.
وی افزود: تمدن جیرفت از قدیمی ترین تمدن های تاریخ بشری است که به اعتقاد کاوشگران، بازمانده پادشاهی آرتا است، کاوش های باستان شناسی در این منطقه نشان می دهد تاریخ ناحیه هلیل رود به هزاره سوم ماقبل میلاد بر می گردد و از تمدن بین النهرین نیز قدیمی تر است.
اسکندری اضافه کرد: کاوش ها همچنین نشان می دهد که در این ناحیه حداقل 10 دوره تاریخی و باستانی مربوط به تمدن های مختلف وجود داشته، حتی کتیبه هایی که در این منطقه کشف شده، نشان می دهد زبان نوشتاری در جیرفت از نمونه های یافت شده در بین النهرین قدیمی تر و زبان نوشتار از این ناحیه به بین النهرین رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: روستای کنارصندل در فاصله‌ حدود پنج کیلومتری غرب شهر عنبرآباد و 20 کیلومتری جنوب شهر جیرفت واقع شده است که کاوش‌های باستان شناختی در محوطه‌ی باستانی کنار صندل به سرپرستی «یوسف مجیدزاده» در تپه‌های جنوبی و شمالی کنارصندل، گورستان محطوط آباد در 800 متری شرق تپه‌ جنوبی و گورستان قلعه کوچک در چهار کیلومتری شمال غرب روستای کنار صندل در روستای قلعه کوچک انجام شد.
وی ادامه داد: بر پایه کاوش‌های باستان شناختی، حوزه‌ فرهنگی هلیل رود به طور کلی در طول هزاره‌ی سوم از شکوفایی و رونق بسیار زیادی برخوردار بوده است چنان که در محدوده‌ی این شهرستان بقایای یکی از نخستین شهرهای ساخته شده به دست بشر با تمام ویژگی‌های یک شهر آن چنان که در ادبیات باستان‌شناسی مطرح است، شناسایی شده است و محدوده این شهر به طور دقیق مطابق است با روستای کنارصندل امروزی که در فاصله‌ی حدود پنج کیلومتری غرب شهر عنبرآباد و 20 کیلومتری جنوب شهر جیرفت واقع است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *