پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان خبرداد: ترازوی صادرات به نفع صنعت سنگینی می کند

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان خبرداد: ترازوی صادرات به نفع صنعت سنگینی می کند





۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱:۵۷

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان خبرداد:
ترازوی صادرات به نفع صنعت سنگینی می کند

الهام پی پر

مــهــدی حـسیـنـی‌نژاد سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در نشست خبری خود گفت: موفق شدیم بیش از 900 میلیون دلار ظرف چندماه گذشته صادرات داشته باشیم و خوشبختانه بالانس آن به نفع صنعت در حال تغییر است.
وی افزود: حجم کالاهای صادراتی استان کرمان در سال جاری کاهش یافته، اما ارزش آن افزوده شده به طور متوسط قیمت هر کالا را بین 700 تا 800 دلار افزایش دادیم و تراز بازرگانی استان در حدود 300 میلیون دلار مثبت است.
وی تصریح کرد: در نظر داریم در برنامه ششم توسعه و در افق 1404 سهم سازمان را به 47 درصد افزایش دهیم.
پنج پروژه آماده بهره‌برداری در دهه فجر
وی خاطرنشان کرد: در دهه فجر طرح‌های زیادی را آماده بهره‌برداری داریم و تعداد پنج پروژه آن با هزینه‌ی ‌هزار و 795 میلیارد تومان و با اشتغالزایی یک‌هزار و 350 نفر در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد.
ایشان با اشاره به این مطلب که استان کرمان به عنوان یک استان معدنی لقب دارد اضافه کرد: تاکنون 21 درصد استخراج مواد معدنی کشور، 30 درصد ارزش افزوده معادن و 36درصد حقوق دولتی کشور از طریق استان کرمان است. وی با بیان این مطلب که در استان کرمان، 57 پروژه اقتصاد مقاومتی تعریف شده است که سه مورد از این پروژه‌ها ملی هستند گفت: گام دوم آزادی سازی محدوده های معدنی در 25 بهمن ماه سال جاری انجام می شود.
کرمان تامین کننده
3.1 درصد تولید ناخالص داخلی کشور
حسینی‌نژاد ابراز داشت: 3.1 درصد تولید ناخالص کشور را کرمان تامین می‌کند که 37 درصد از این مقدار مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، 15درصد مربوط به معدن و 10 درصد نیز سهم تجارت استان است.
وی یادآور شد: آهن، مس، کرومیت و زغال‌سنگ از عمده ماده‌های معدنی استخراجی استان کرمان هستند که 83.5 درصد استخراج استان مربوط به همین چهار ماده معدنی است. حسینی خاطرنشان کرد: معادن استان کرمان در سال 90 به‌نوعی قفل شده بود و فرد جدیدی نمی‌توانست به این حوزه ورود کند و افرادی به‌دلیل نداشتن تخصص به این حوزه وارد شده بودند و نزدیک 6 هزار محدوده معدنی در استان کرمان ثبت شده بود که با تلاش فراوان این مسئله حل شد.
وی افزود: اکتشافات معدنی استان کرمان به بیش از 40 سال قبل بر می‌گردد و با اقداماتی که در حوزه معادن استان کرمان و در حوزه اکتشاف در حال انجام است، افزایش ذخایر قابل توجهی را در استان خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه بیش از 60 میلیون تن استخراج مواد معدنی در استان کرمان وجود دارد، گفت: استفاده از تکنولوژی روز سبب شد که به لحاظ کیفیت کار یک ضریب قابل اعتماد ذخایر را به‌دست بیاوریم و این پهباد هم‌اکنون در معادن شن و ماسه در حال فعالیت است و درصدد گسترش این مورد هستیم.
وجود 4 هزار واحد صنفی فاقد پروانه در کرمان
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در ادامه این نشست از وجود 4هزار واحد صنفی فاقد پروانه در کرمان خبر داد و افزود: 23هزار و 600 واحد صنفی در شهر کرمان در حال فعالیت هستند که حدود 4 هزار آن فاقد پروانه هستند.
غلام‌عباس عرب‌پور افزود: در حال حاضر حدود 57 هزار واحد صنفی زیر پوشش 275 اتحادیه صنفی در استان کرمان وجود دارد؛ 15 اتاق اصناف نیز در شمال استان کرمان داریم و اصناف 54 درصد تولید ناخالص ملی را بر عهده دارند.
وی ادامه داد: اصناف استان با ضریب 3 برای بیش از 170هزار نفر شغل ایجاد کرده اند.
این مسئول از ساماندهی انبارها خبر داد و اضافه کرد: تمام کالاهایی که از سراسر کشور می‌آیند باید کد رهگیری داشته باشند تا مسیر مشخصی را طی کنند؛ و باید از سمت وارداتی بودن بازار به سمت رقابتی شدن پیش برویم تا خلاقیت و نوآوری را شکل دهیم.
وی عنوان کرد: 51 محصول صادراتی مهم داریم که 9 محصول را ریز کرده‌ایم و در بحث محصولات کشاورزی و باغی مانند پسته و… با توجه به بارندگی‌های کم روش‌های موجود تولید را تغییر دهیم تا این مساله ما را زمین نزند.
عباس‌پور در ادامه با اشاره به اینکه فرش کرمان یکی از مهمترین صنایع این استان در جهت صادرات و ارزآوری بوده خاطرنشان کرد: فرش کرمان از جایگاه والایی برخوردار است و ما با همکاری مرکز فرش ایران در پی تحکیم جایگاه فرش هستیم.
وی با بیان این مطلب که در حال حاضر بیش از 50 هزار قالی‌باف با 18 هزار بیمه شده در این صنف داریم تصریح کرد: در حال اجرای طرح راستی آزمایی هستیم تا تعداد شاغلین واقعی در این صنف را شناسایی کنیم. وی همچنین از برگزاری یک کارگاه آموزشی رنگرزی در باغ موزه فرش از 12 تا چهاردهم بهمن خبر داد و گفت: هدف ما از راه‌اندازی این کارگاه ارتقاء سطح آموزش است.
خودروسازی بم از رونق ویژه‌ای برخوردار است
غفاری نژاد معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان با بیان اینکه تولید خودرو در بم پس از برجام رونق خوبی پیدا کرده است گفت: بیش از 65 هزار خودرو در منطقه ویژه اقتصادی بم تولید شده که رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: تعداد هفت محصول از محصولات استان استراتژِیک هستند که در کشور نیز از رتبه خوبی برخوردارند؛ فرومولیبدن اولین محصولی است که به صورت صد در صد صادر می شود و در کشور رتبه نخست تولید را با 1131 تن تولید به خود اختصاص داده است.
وی افزود: 110فقره پروانه بهره‌برداری تولید با اشتغال بیش از هزارو 400 نفر به صورت مستقیم صادر شده است که سه پروانه‌ی ان مربوط به واحدهای بزرگ مقیاس با بالای 100 نفر اشتغالزایی بوده است.
غفاری‌نژاد با بیان این مطلب که کرمان 37 درصد تولید لاستیک کرمان را به خود اختصاص داده گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 55هزار تن لاستیک در کرمان تولید شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

سیل‌زدگان نیازمند امدادرسانی هوایی

راه ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستا در نیکشهر سیستان‌وبلوچستان بر اثر سیل مسدود است

سیل‌زدگان نیازمند امدادرسانی هوایی

استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک پس از ۱۵ سال

ارزیابان تابستان به قلعه می‌آیند

استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک پس از ۱۵ سال

برگزاری یک نمایشگاه عکس با موضوع اقوام ایرانی در فرانسه

برگزاری یک نمایشگاه عکس با موضوع اقوام ایرانی در فرانسه

«منتقد سینما» آخرین فیلم «تارانتینو» نیست

«منتقد سینما» آخرین فیلم «تارانتینو» نیست

بیش از یک‌سوم مترجمان به دلیل هوش مصنوعی کار خود را از دست داده‌اند

نتایج یک نظرسنجی انجام‌شده توسط انجمن نویسندگان بریتانیا:

بیش از یک‌سوم مترجمان به دلیل هوش مصنوعی کار خود را از دست داده‌اند

آخر هفته به کدام گالری‌های تهران سر بزنیم؟

آخر هفته به کدام گالری‌های تهران سر بزنیم؟

بررسی نقش افراد دارای معلولیت در رفاه جامعه

بررسی نقش افراد دارای معلولیت در رفاه جامعه

جنوب ایران در اضطرار

شهرها و روستاهای جنوب سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان گرفتار سیلابند

جنوب ایران در اضطرار

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

زندگی پرشتاب و با عجله در عصر ارتباطات جایی برای هنری که با صبر و سوزن گره خورده، باقی نگذاشت

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *