پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در آستانه دومین مرحله آزاد سازی محدوده های معدنی مهندسین معدن از وزیر صنعت معدن وتجارت درخواست کردند : به ما اعتماد کنید

در آستانه دومین مرحله آزاد سازی محدوده های معدنی مهندسین معدن از وزیر صنعت معدن وتجارت درخواست کردند : به ما اعتماد کنید





۸ بهمن ۱۳۹۵، ۲۲:۰۳

در آستانه دومین مرحله آزاد سازی محدوده های معدنی مهندسین معدن از وزیر صنعت معدن وتجارت درخواست کردند :
به ما اعتماد کنید

پیام ما- در این نامه که به امضای تعداد زیادی از مهندسین معدن و زمین شناسی رسیده است ضمن اعتراض به روند محاسبه توان فنی و مالی که در آخرین دستور العمل به سازمان¬های صنعت معدن و تجارت و نظام مهندسی معدن اعلام گردیده است از وزیر صنعت و معدن و تجارت خواسته شده است تا با ورود به این مقوله از تحصیلکردگان معدنی در مقابل افراد دارای پایگاه مالی و رانت دولتی حمایت گردد.در این رابطه مهندس شاهی یکی از تهیه کنندگان این نامه به خبرنگار ما گفت: اعتراض به این نحوه محاسبه توان فنی و مالی از همان روزهای اول ابلاغ دستور العمل به اشکال مختلف در سراسر کشور شروع شد که در راس آنها اعتراض رییس نظام مهندسی معدن کرمان بود که در مصاحبه با نشریات مختلف اعتراض خود را اعلان کرد و این روند را ما به اشکال مختلف پی گیری کردیم از جمله آن در سفر وزیر محترم صنعت معدن و تجارت به استان کرمان بود که واقعا صحبت های ایشان نقطه عطفی در پیگیری های ما بود. وی اضافه کرد: در این سفر بنده به نمایندگی از همه دوستانی که تا قبل از این حمایت خود را از این حرکت اعلان کرده بودند خدمت جناب وزیر رسیدم و موضوع را در قالب یک مصاحبه مطرح کردم که ایشان در ابتدا ضمن تایید و هم سو نشان دادن نظرشان قول مساعد دادند که همه فارغ التحصیلان معدنی و زمین شناسی را از این شرایط محاسبه توان فنی و مالی استثنا کنند اما متاسفانه به دلیل مشغله های فراوان کاری ایشان احتمالا فراموش کرده اند. بر اساس اطلاعاتی که ما از وزیر محترم داریم ایشان تا کنون هیچگاه حرفی نزده اند که به آن عمل نکنند. از سوی دیگر ما در آستانه آزاد سازی مرحله دوم محدوده های معدنی قرار داریم که امیدواریم بااعمال این نظر مبارک جناب وزیر زمینه اشتغال معدنی خوبی برای مهندسین معدن و زمین شناسی فراهم گردد واین دستور جناب وزیر آغازی باشد بر خروج معدنکاری واقعی از شرایط حاکم کنونی.
در ادامه متن کامل این نامه آمده:
وزیر محترم صنعت ، معدن و تجارت جناب مهندس نعمت زاده
سلام علیکم
احتراما ، اینجانب ابراهیم شاهی از اعضای سازمان نظام مهندسی معدن به نمایندگی از جمع کثیری از فارغ التحصیلان و فعالین معدنی به استحضار می رساند :
1-پیرو مصاحبه اختصاصی که اینجانب(نشریه اقتصادی تجارت شرقی) در سفر حضرتعالی به استان کرمان با شما انجام دادم ، اظهار داشتید ؛فارغ التحصیلان معدنی و زمین شناسی را از دستور العمل شماره 60/91883 به تاریخ 21/04/1395 استثنا خواهید کرد که این خبر موجی از خوشحالی را در میان این قشر متخصص و مایوس از شرایط حاکم ایجاد کرد .لازم به یادآوری است که بر اساس این دستور العملها بایستی میانگین 5000 میلیون ریال را در حسابی به مدت 6 ماه راکد نگاه داشت تا بتوان در کارهای معدنکاری ورود کرد .
2-جناب وزیر، اکثریت قاطع فارغ التحصیلان کشورما تنها سرمایه آنها تجارب، مدارک و مدارج تحصیلی شان است که در بسیاری از کشورهای دنیا نیز به آنها نگاهی معتبر تر از میانگین حساب مالی می شود .
3-جناب وزیر! همانگونه که مستحضرید در آستانه دومین مرحله از آزاد سازی محدوده های معدنی قرار داریم.در صورت تحقق این نظر مبارک حضرتعالی زمینه حضور، اشتغال و فعالیت بیش از 40 هزار متخصص معدنی را در امور معدنی فراهم خواهید کرد و یکبار دیگر اهمیتی که حق فرزندان این ملت است را به انها باز خواهید گرداند.
4-جناب وزیر! ما هم بر این عقیده هستیم که کار معدنی نیاز به پشتوانه مالی زیادی دارد ، اما تجارب ارزنده دنیا ثابت کرده است که هرجا به متخصصین اعتماد شود بدون تردید نتیجه ای فراتر از انچه انتظار دارید رقم خواهد خورد ،نمونه بارز آن غولهای اقتصادی همچون فیسبوک ، توئیتر و بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا هستند که به دست متخصصین با دست خالی و تنها از یک ایده به سرمایه ای کلان و اشتغالی مثال زدنی رسیده است.
هرچند ما بر این باور هستیم که با اصلاح این دستور العمل و متخصص محور کردن فعالیت‌های معدنی سرمایه های این بخش نیز خود را با این شرایط هماهنگ خواهند کرد.
5-جناب وزیر! کشور عزیز ما در زمینه های معدنی و همچنین تحصیلکردگان معدنی و حتی در دانش معدنی نیز یکی از کشورهای پیشرو دنیا به حساب می آیند، اما از آنجا که این بخش تا کنون تنها سرمایه دار محور بوده است ما نتوانسته ایم به جایگاه واقعی خود دست یابیم.امروز ما در زمینه های اکتشاف ، استخراج ،فراوری و بازار با وجود این همه لطف خاص الهی در دنیا هیچ جایگاهی نداریم.
6-ما اطمینان داریم که در صورت حمایت حضرتعالی که خود از فعالین اقتصادی بوده اید زمینه شکوفایی معدنی را فراهم خواهید کرد.
لذا خواهشمندایم حضرتعالی با ورود به این مقوله با اهمیت،دستور فرمایید دستور العمل توان فنی و مالی به گونه ای تنظیم شود که یک کارشناس معدن یا زمین شناسی واجد شرایط ثبت محدوده یا سایر اقدامات معدنی تلقی گردیده و بتواند در همه زمینه های معدنی فعالیت کند.
با تشکر فراوان
جمع کثیری از مهندسین معدن
و زمین شناسی

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *