سایت خبری پیام ما آنلاین | ریزگردها میهمان ناخوانده نیستند

ریزگردها میهمان ناخوانده نیستند





۸ بهمن ۱۳۹۵، ۲۲:۰۲

ریزگردها میهمان ناخوانده نیستند
ریزگردها حاصل تقابل ناموزون انسان با طبیعتند، ما نقش مهمی در گسترش آنها داریم، آنها ناخوانده نیستند بلکه خود ما نقش اساسی در فرستادن دعوتنامه برایشان داشته‌ایم؛ همه‌ی ما مقصریم از من روزنامه‌نگار گرفته تا آن کارشناس محیط زیست آگاه به مسائل ومتخصص که با زدن مهر تایید پای پروژه‌های مخرب دنبال هر چه بزرگ تر کردن پروژها است و آن مسئول محترمی که به آسانی هزینه‌ی طرح‌های مخرب را از بودجه‌ی بیت المال تخصیص می‌دهد و با دیدگاه توسعه و پیشرفت اقتصادی آفت ریزگردها را به جای زندگی سالم به طبیعت هدیه کرده ایم، حال نتیجه ی تفکرات و رفتارمان این می‌شود و بهتر است تا دیر نشده چاره‌ای بیندیشیم و طرح‌ها را از مرحله ی مطالعه به سمت توسعه سوق دهیم، همگامی مردم با نهادهای مسئول در اجرای طرح‌ها و حتی بالا بردن فرهنگ مراقبت و پیشگیری از آسیب دیدن بیشتر طبیعت با اگاهی دادن به مردم می‌تواند گام نخست برای درمان این غده باشد.
ایران کشوری خشک است و ریگان در منطقه‌ی کویری کشور واقع شده است شهری ۸۶ هزار نفری که مردم آن در معرض توفان‌های محلی و ریزگردهای حاصل از خشکسالی‌های متوالی است. این شهر به دنبال خشک شدن دریاچه ی ریگان که روزگاری نه چندان دور مقصد بسیاری از گردشگران بود مورد هجوم ریزگردهایی قرار گرفت که عرصه را بر کوچک و بزرگ تنگ کرد.
کمبود بودجه یکی از دلایلی است که مسئولان این شهر به عنوان دلیلی بر عدم مهار این ریزگردها عنوان می کنند، نداشتن حتی یک دستگاه تشخیص میزان غلظت نیز مشکلی بزرگ بر سر راه مسئولان ریگان است، فرماندار ریگان می‌گوید: ما بودجه نداریم و توجه زیادی به ما نمی شود آخر ریگان شهری کوچک است و آنقدر اهمیت ندارد که کسی نگرانش شود.
اجرایی نشدن طرح‌های مطالعاتی در ریگان نیز یکی از دلایلی است که مردم را نسبت به قول‌های مسئولین بی اعتماد کرده و همین مساله سبب مهاجرت بسیاری از ساکنین منطقه به شهرهای همجوار و یا مرکز استان شده است.
آسیب دیدن زیرساخت‌های برق، مخابرات و … نیز یکی از دیگر مشکلات این شهرستان است که هر ساله این شهرستان را درگیر خود می‌کند و شاید اگر چاره ای برای ان اندیشیده نشود بزودی ریگان به شهری خالی از سکنه و متروکه تبدیل شود. البته آگاه ساختن مردم در جهت مرتفع شدن این موضوع می تواند راهگشای این موضوع باشد و خوشبختانه سطح آگاهی مردم در این مورد افزایش یافته و خوب است که برنامه ریزان کشور از آگاهی مردم استفاده مطلوب کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *