پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یک کارشناس حوزه سیاست گذاری اجتماعی تاکید کرد «بازنشستگی 20 ساله زنان» مصوبه‌ای ضدزن

یک کارشناس حوزه سیاست گذاری اجتماعی تاکید کرد «بازنشستگی 20 ساله زنان» مصوبه‌ای ضدزن





۸ بهمن ۱۳۹۵، ۲۲:۰۰

یک کارشناس حوزه سیاست گذاری اجتماعی تاکید کرد
«بازنشستگی 20 ساله زنان» مصوبه‌ای ضدزن

یک کارشناس حوزه سیاست گذاری اجتماعی، مصوبه بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه خدمت را تبعیض علیه زنان و حذف آنها از چرخه کار دانست و گفت: انتظاری که از مجلس و دولت می‌رفت بیش از اینها بود و متاسفانه برخورد با صندوق‌های بیمه‌ای یک برخورد پوپولیستی و عامیانه بود.
فرشید یزدانی با اشاره به مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه کار و بدون شرط سنی اظهار کرد: مجلس اخیرا مصوباتی در قالب برنامه ششم توسعه داشت که بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه و محاسبه حقوق و مستمری بازنشستگی بر حسب دوسال آخر خدمت از این جمله هستند.
وی افزود: انتظاری که از مجلس و دولت می‌رفت بیش از اینها بود و متاسفانه برخورد با صندوق های بیمه‌ای پوپولیستی و عامیانه بود.
این کارشناس حوزه سیاست گذاری اجتماعی با بیان اینکه بیمه‌های اجتماعی یک موضوع ملی بوده و مربوط به شخص خاصی نیست عنوان کرد: باید نگاه به بیمه‌های اجتماعی نگاهی بلند مدت باشد. نمی‌توان یک نگاه کوتاه مدت به صندوق ها داشت؛ مجلس و دولت یک مسئولیت تاریخی دارند و مصوبه‌هایی از این دست به منافع ملی آسیب می‌رسانند.
یزدانی ادامه داد: در واقع در همه جای دنیا وقتی امید به زندگی افزایش می‌یابد، بر طول و دوره کار افزوده می‌شود. این در حالی است که روند معکوس را انتخاب کردیم و در مصوبه اخیر مجلس سنوات خدمت را از 25 سال به 20 سال کاهش دادیم و در مصوبه دیگری هم سنوات خدمت رانندگان از 30 به 25 سال کاهش پیدا کرد. در حالی که باید سنوات خدمت به صورت پلکانی افزایش یابد تا به گسترش نشاط اجتماعی و بازده نیروی کار بیانجامد.
وی با بیان اینکه رویکرد فعلی، مغایر با اصول بیمه‌ای و نظم اجتماعی است که از آن انتظار می‌رود عنوان کرد: از سوی دیگر این مصوبه نوعی تبعیض منفی میان زنان و در نهایت به زیان آنهاست، زیرا وقتی نیروی زن از سیستم خارج شود کارفرما دیگر تمایلی به جایگزینی یک نیروی زن دیگر ندارد زیرا یک زن برای او 20 سال اما یک مرد 30 سال کار می‌کند. از سوی دیگر بخشی از این زنان از بازنشستگی پشیمان شده و به دنبال کار دیگری با دستمزد پایین تر می گردند. در واقع می‌توان گفت این مصوبه یک تبعیض منفی برای همه زنان و به معنای حذف آن ها از چرخه کار است.
این کارشناس حوزه سیاست گذاری اجتماعی ادامه داد: تصویب چنین مصوبه ضد زنی از سوی مجلسی که حضور زنان نماینده در آن قابل توجهتر از دوره های گذشته است عجیب به نظر می‌رسد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *