پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محمد صنعتی قدیمی ترین فعال فرهنگی و اجتماعی در گفت و گو با «پیام ما»: نام رزم‌حسینی در تاریخ کرمان ماندگار خواهد شد

محمد صنعتی قدیمی ترین فعال فرهنگی و اجتماعی در گفت و گو با «پیام ما»: نام رزم‌حسینی در تاریخ کرمان ماندگار خواهد شد





۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱:۵۷

محمد صنعتی قدیمی ترین فعال فرهنگی و اجتماعی در گفت و گو با «پیام ما»:
نام رزم‌حسینی در تاریخ کرمان ماندگار خواهد شد

پیام ما- چهار ماه از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می‌گذشت و صبر برای مشخص شدن استاندار کرمان در دولت اعتدال به پایان رسیده بود. گروه‌های سیاسی از طرق مختلف سعی داشتند گزینه‌های مدنظر خود را به استانداری برسانند. اصولگرایان علاوه بر اینکه گوشه چشمی به تداوم کار اسماعیل نجار داشتند، حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، رضا انجم شعاع معاون وزیر نیرو، محمد جلال‌مآب مدیرعامل گل گهر سیرجان و شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس نهم را به‌عنوان گزینه‌های استانداری معرفی کرده بودند.
از سوی دیگر اصلاح‌طلبان کریمی، استاندار اسبق کرمان، ابوسعیدی، رییس ستاد روحانی، مصطفوی رییس سابق دانشگاه باهنر، همایی، فرشاد، معاون سیاسی امنیتی استاندار دوران اصلاحات، بختیاری، نماینده سابق بافت در مجلس و میرزایی استاد دانشگاه را جزو گزینه‌های خود قرار می‌دادند.
محمد سیاوشی، محمدجواد فدایی و ابوالقاسم سیف الهی هم به‌تدریج به این لیست اضافه شدند اما وزارت کشور گزینه‌ای را به‌عنوان استاندار کرمان معرفی کرد که نه در میان گزینه اصلاح‌طلبان بود و نه اصولگرایان. 6 آذر 92 برخی خبرگزاری‌ها از علیرضا رزم حسینی به‌عنوان استاندار کرمان نام می‌بردند و 10 آذر وزارت کشور به‌طور رسمی این خبر را تأیید کرد تا چهاردهمین استاندار کرمان از بخش خصوصی بیاید.
رزم حسینی که برخی رسانه‌ها او را استاندار پورشه سوار می‌خوانند، متولد ۱۳۴۰ در کرمان و از رزمندگان دفاع مقدس و دارای سابقه خدمت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. ریاست ستاد فرماندهی سپاه هفتم صاحب‌الزمان (عج) که لشکر ثارالله و سپاه استان کرمان را اداره کرده، آخرین مسئولیت رزم حسینی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
وی قائم‌مقام فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان (سردار حاج قاسم سلیمانی) و جانشین عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوران جنگ بود و در عملیات خیبر جانباز شد و نشان فتح از سوی آیت‌الله خامنه‌ای دریافت کرد. او پس از جنگ، اقدام به پایه‌گذاری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کرد. از جمله سوابق استاندار فعلی کرمان در بخش خصوصی می‌توان به عضویت در هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه استان کرمان، مدیرعاملی و ریاست هیأت مدیره مجتمع صنعتی کرمان، مدیرعاملی شرکت ماشین‌آلات راه‌سازی کرمان، مشاور بازرگانی بنیاد مستضعفان و جانبازان، ریاست هیأت مدیره شرکت صنایع فلزی آلیاژ کاران دو هزار، مدیرعاملی شرکت تکنوپروم (ویرجین ایلند)، مدیرعاملی شرکت تکنوپروم جنرال تریدینگ، مدیرعاملی شرکت ماشین‌آلات راه‌سازی کاترپیلار، نایب رییسی انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات ساختمانی و معدنی کشور و ریاست مجمع شرکت آستانه ریل اشاره کرد. وی همچنین رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت همیار ماشین تولیدکننده ماشین‌آلات راه‌سازی و ساختمانی بوده که موفق به کسب افتخار مدال طلای بهترین نمایندگی خارجی میان ۵۳ کشور در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ شده است. حدود یک ماه پیش سه سال از استانداری رزم حسینی در کرمان گذشت.
برای مرور کارنامه از «محمد صنعتی» تاریخ شفاهی استان کرمان که به دلیل همکاری با استانداران مختلف می‌تواند تحلیلگر خوبی در این رابطه باشد، کمک خواستیم. صنعتی اخیراً کتاب «رهگذار عمر» را منتشر کرده که به هفت دهه خاطرات و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی او اشاره دارد.
بخشی از این کتاب به معرفی همه استانداران کرمان از سال 1300 اختصاص دارد که نشان‌دهنده اشراف به مسائل کلان استان است. در ادامه مهم‌ترین اقدامات علیرضا رزم حسینی را از نگاه «محمد صنعتی» قدیمی ترین فعال امروز فرهنگی و اجتماعی حاضر در صحنه های مختلف اجتماعی و ورزشی که نزدیک به هفت دهه صاحب نظر در امور عمرانی، اجتماعی و ورزشی کرمان بوده، بخوانید.

توجه ویژه به بام کرمان
محمد صنعتی معتقد است از دیرباز تاکنون مردم شهر کرمان نسبت به کمبود فضاهای تفریحی معترض بودند. جنگل قائم کرمان هم که دارای فضای بکر تفریحی است تاکنون آن‌طور که باید از ظرفیتش استفاده‌نشده است. رزم حسینی برای استفاده از این ظرفیت سرمایه‌گذاران مختلفی را به کرمان آورد و درنهایت قرار شد در بام کرمان هتلی پنج ستاره ساخته شود. گفته می‌شود هتل بام کرمان نیز در پنج سال آینده اجرایی خواهد شد اما تلاش می‌شود این هتل در مدت‌زمان کمتری و در طول 48 ماه احداث شود. احداث تله‌کابین در بام کرمان کار دیگری است که رزم حسینی به دنبال آن است. به گفته معاون عمرانی استاندار، پروژه تله کابین از گنبد جبلیه تا بالای کوه ها اجرا می شود. طول تله کابین احداثی در حدود هزار و 400 متر و دارای 17 دکل است.
افزایش اختیارات استانداران
محمد صنعتی می گوید: پیشنهاد استاندار کرمان در مورد تفویض و یا به‌نوعی افزایش اختیارات دولت به شخص استاندار با استقبال چشم‌گیری از طرف استانداران منطقه پنج کشور روبرو شده است و با جزئیات کامل به‌صورت مکتوب به‌واسطه‌ی معاون حقوقی رئیس‌جمهور برای دکتر روحانی ارسال شد و برخی اختیارات به استانداران داده شد.
برگزاری جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در تهران
محمد صنعتی اذعان داشت: سال گذشته جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان به ‌منظور شناساندن همه ظرفیت‌های استان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، بازرگانی، سرمایه ‌گذاری، معدنی، کشاورزی، جاذبه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و… با استقبال استاندار کرمان روبرو شد و در قالب یک هفته برگزاری کمیسیون‌های تخصصی و نمایشگاه توانمندی‌های استان کرمان به تفکیک موضوع و شهرستان‌های مختلف با حضور همه‌ی چهره‌های ماندگار و اثرگذار کرمانی برگزار شد و دبیرخانه دائمی آن نیز دایر شد که کرمانی‌ها در هر جای ایران و جهان بتوانند برای توسعه و آبادانی استان اقدام نمایند.
شهر نمونه اقتصاد مقاومتی
محمد صنعتی معتقد است، ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی توانست ارائه‌دهنده کمک‌های مؤثر مادی، فرهنگی و معنوی به مستضعفان و محرومان و قابل‌اعتماد در جلب مشارکت خیران باشد. ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در قلعه گنج، مهرماه سال 93 مطرح شد و در پی آن طی موافقت‌نامه‌ای با بنیاد مستضعفان، این نهاد وارد عرصه توسعه شهرستان قلعه گنج شده است. عملیات اجرایی شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در شهرستان قلعه گنج از 18 ماه قبل آغازشده است و تاکنون توانسته است در حوزه‌های مختلف پیشرفت امیدآفرینی را در این شهرستان محقق کند. اولین هتل کپری ایران در این شهر با توجه به ساختار فرهنگی و با بهره‌گیری از الگوهای معماری منطقه طراحی شده است که برگرفته از فضاهای اقامتی بومی آنجاست. فضاهای اقامتی منطقه قلعه‌گنج از متریال و مصالح چوب ساخته شده و از پوشش گیاهی منطقه به خصوص تنه درخت خرما در آن استفاده می‌شود که کپر نام دارد. بنیاد مستضعفان با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ میلیارد تومان در این شهرستان که پایلوت اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده، اقدام به ساخت هتل کپری کرده است. 60 صندوق خرد توسعه روستایی در شهرستان قلعه گنج ایجاد شده که به گفته مسئولان از محل این صندوق ها تاکنون بیش از دو هزار و 370 فقره وام به مبلغ 18 میلیارد و 133 میلیون ریال به مردم این شهرستان واگذار شده است. همچنین تاکنون چندین کارخانه در این منطقه محروم احداث شده که نشان دهنده توسعه قلعه گنج است. انتخاب قلعه گنج به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی باعث بهبود وضعیت منطقه از نظر امنیت شده است به طوری که حجت الاسلام پورمحمدی، وزیر دادگستری چندی پیش در شورای قضایی استان کرمان در این رابطه گفت: «اقدام زیرساختی، توسعه و پیشرفتی در شهرستان نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه‌گنج انجام شده و در نتیجه آمار جرائم در منطقه کاهش یافته است که نشان می‌دهد یکسری اقدامات بر میزان جرائم و آسیب‌ها تاثیر می‌گذارد. از مدل شهرستان نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه‌گنج می‌توانیم در سطح کشوری و استانی با روش بومی‌سازی بهره ببریم، این درست که مشکلات جنوب و شمال استان با هم فرق دارد اما یک سری موضوعات مشترک و مشابه هم وجود دارد که با بومی سازی برطرف می شود.»
جمع‌کردن کرمانی‌های
مقیم خارج از کشور
محمد صنعتی می گوید: بسیاری از کرمانی‌های اصیل در خارج از ایران مقیم هستند که باید شناسایی می‌شدند و از آن‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه شهرشان دعوت صورت می‌گرفت لذا کمیته کرمانی مقیم خارج از کشور به دستور استاندار کرمان در استان تشکیل شد. طی پیگیری‌های استاندار کرمان دبیرخانه شورای ایرانیان مقیم خارج از کشور در اتاق بازرگانی استان کرمان تشکیل شد.
منشور هم‌دلی انتخابات
محمد صنعتی می گوید: نخستین منشور اخلاقی انتخاباتی استان کرمان با طرح استاندار کرمان با حضور احزاب مختلف باهدف برگزاری انتخاباتی سالم در سایه وحدت و همدلی به‌عنوان بهترین الگوی حکومتی، حکومت امیرالمؤمنین علی (ع) که یک نوع حکومت قرآنی و برگرفته از قرآن بود، در استان تدوین و با حضور احزاب رونمایی شد. به‌طورقطع منشور اخلاق انتخاباتی و عقلانیت سیاسی در تاریخ انتخابات کرمان خواهد ماند و جزو افتخارات فعالان سیاسی کرمان است زیرا این منشور توسط گروه‌های سیاسی استان تدوین‌شده است، چرا که آن‌ها ارزش‌ها را قبول دارند و پایبند به نظام هستند.
تحقق دولت شیشه‌ای در کرمان
محمد صنعتی معتقد است استاندار کرمان از ابتدای فعالیت خود بر تحقق دولت شیشه‌ای تأکید کرده و این امر نشان از توجه او به نقش اساسی رسانه‌ها در مسیر توسعه دارد. در دوران مدیریت علیرضا رزم حسینی بخش عمده جلسات استانداری کرمان با حضور اصحاب رسانه برگزارشده و در این رابطه استاندار کرمان همواره تأکید دارد که رسانه‌ها محرم هستند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *