سایت خبری پیام ما آنلاین | هشدار محمدرضاخانی معاون شهردار نسبت به تکرار حادثه پلاسکو در کرمان

هشدار محمدرضاخانی معاون شهردار نسبت به تکرار حادثه پلاسکو در کرمان





۴ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۰۲

هشدار محمدرضاخانی معاون شهردار نسبت به تکرار حادثه پلاسکو در کرمان

شکوفه نبی زاده
معاونت خدمات شهری شهرداری می گوید در صورت وقوع شرایطی مشابه پلاسکو در کرمان تنها ۱۰درصد امکان مقابله داریم. حادثه آتش‌سوزی و تخریب ساختمان «پلاسکو» تهران جان تعدادی از مردم و مامورین آتش‌نشانی را گرفت و فاجعه آفرین شد. اما این حادثه شاید موجب شود مسئولین به فکر پیشگیری از حوادث مشابه باشند. وقوع این حادثه در پایتخت حاکی از آن است که بافت فرسوده به شدت مستعد ایجاد فاجعه است و بعد از رخ دادن حادثه، تجهیزات و آمادگی لازم در بخش امدادرسانی وجود ندارد. در تهران به عنوان پایتخت انتظار می رود به لحاظ امکانات مشکلی وجود نداشته باشد اما ماجرای پلاسکو مشخص کرد که به شدت با کمبود امکانات روبه‌روست. مدیر کل جمعیت هلال احمر استان تهران می گوید که پایتخت تنها ۸ قلاده سگ و ۳ دستگاه زنده یاب دارد، شنیدن این مساله ما را بر این داشت که با معاونت خدمات شهری شهرداری و رئیس سازمان آتش‌نشانی گفت و گویی داشته باشیم و شرایط خدماتی و امدادی کرمان را از آنها جویا شویم.
معاونت شهرداری در اینباره به «کرمان نو» گفت که امروزه در کشور‌های پیشرفته دیگر اینگونه عمل نمی‌شود که نردبانی در کنار ساختمانی بگذارند و برای خاموش کردن آتش تلاش کنند. ساختمان‌ها به سیستم اطفاء حریق مجهز هستند و برای خروج اضطراری پلکان تعبیه شده است. اما متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست. محمدرضا محمدرضاخانی از مردم خواست هوشیارانه عمل کرده، وسایل نقلیه و خانه‌‌های خود را بیمه کنند و همچنین از وسایل حادثه آفرین همانند پیک‌نیک استفاده نکنند. به گفته وی مسئولین در این‌باره کوتاهی می‌کنند و باید عملکرد بهتری داشته باشند، نیاز به تجهیز و بازسازی داریم، در ساخت یک ساختمان باید استاندارد‌ها رعایت شود. وقتی مهندس ناظر ما چندین جا مشغول به کار است و حتی فرصت نظارت را ندارد و یا شهرداری به علت کمبود بودجه از بسیاری مسائل چشم پوشی می‌کند این حوادث رخ می‌دهد و شاهد بروز آتش‌سوزی‌هایی از قبیل «پلاسکو» می شویم. باید کسی جوابگو باشد، چرا ما همیشه بعد از وقوع‌ حوادث به فکر نبود امکانات میافتیم. معاون خدمات شهری شهرداری کرمان با انتقاد از شرایط حاضر می‌گوید اگر امروز در کرمان اتفاقی بیافتد ما برای مدیریت بحران از ۱۰۰ درصد امکانات لازم تنها ۱۰ درصد آنرا داریم و به شدت با مشکل مواجه می‌شویم. دولت باید با حمایت خود و همکاری بخش‌ها تجهیزاتی را برای ایستگاه‌های آتش‌نشانی در نظر بگیرد. او افزود:« هر آتش‌نشان به صورت فردی به تجهیزاتی بالغ بر ۲۰ میلیون تومان نیاز دارد.» وی همچنین از بی‌برنامگی ساخت و ساز‌های شهری در بخش‌های متراکم انتقاد کرد و بیان داشت که وقتی ساختمانی چند طبقه در یک کوچه کم‌ عرض ساخته می‌شود در هنگام آتش‌سوزی و اتفاقات دیگر حتی امکان دسترسی به آن وجود ندارد.
همکاری مردم برابر است با عملکرد بهتر آتش‌نشانی
رئیس سازمان آتش‌نشانی در زمینه امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی به «کرمان‌نو» گفت شهر کرمان دارای ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی است که از نظر تعداد برابر نیاز شهر است، اما در تجهیزات مشکل داریم. تنها یک بالابر و یک نرده‌بان برای ساختمان‌های مرتفع، ۱۷ ماشین آتش‌نشانی، شش موتور و سه خودرو نجات وجود دارد. حدود ۱۵۰ نیروی آموزش دیده داریم که در ابتدای سال ۹۶، ۵۰ نیرو به آنها اضافه می‌شود. هلال‌احمر نیز تعدادی سگ زنده‌یاب دارد و ما هم متاسفانه فقط یک دستگاه زنده‌یاب داریم. علی عسکری در مورد دوره‌های آموزشی مبارزه با آتش توضیح می دهد که این دوره‌ به مدت یک هفته است و در پایان دوره شرکت کنندگان با کسب حد‌نصاب نمره گواهینامه معتبری دریافت می‌کنند. این برنامه آموزشی رایگان چند ماهی است که در حال برگزاری است و حدود یک هزار نفر در حال آموزش هستند. وی ادامه داد در بسیاری از بافت‌های قدیمی شهر از جمله بازار گنجعلی‌خان به شدت با مشکل مواجه هستیم. بافت‌های جدید شهری هم همگی مشکل نداشتن سیستم اطفا حریق را دارند. عسکری در رابطه با شرایط ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهرستان‌ها گفت که این ایستگاه‌ها نیز وضعیت مناسبی نداشته و اکثرا کمبود نیرو و امکانات دارند. او خاطر نشان کرد: به منظور فرهنگ‌سازی سعی شده بر اساس نیاز پیام‌های آموزشی در بیلبورد‌ها داشته باشیم. از طریق صدا و سیما به صورت ماهانه گزارش آموزشی پخش می‌شود.
رئیس آتش‌نشانی از توافق با بیمه آسیا خبر داد که قرار بر این است این بیمه با جذب اسپانسر همه خانه‌های شهر را به صورت رایگان بیمه کند. او با بیان اینکه ماموران بیمه به همه منازل مراجعه خواهند کرد از مردم خواست در صورت لزوم خود به شعبه مرکزی بیمه آسیا مراجعه کنند. او بیان کرد که تجمعات بی مورد مردم، خالی نکردن لاین خیابان برای حرکت سریع ماشین آتش‌نشانی و مزاحمت‌های تلفنی برای ۱۲۵ ازعواملی هستند که در کار مامورین اختلال ایجاد می‌کنند و متاسفانه دربعضی مواقع موجب آسیب شدید و حتی مرگ هموطنان می‌شود.
در چهارشنبه سوری هم به فکر آتش‌نشان‌ها باشیم
با توجه به صحبت‌ها و مسائل مطرح شده در می‌یابیم که مشکلات موجود در استان از عدم همکاری مسئولین با مردم و بالعکس مردم با مسئولین نشات می‌گیرد. می شود گفت مسئولین و مردم باید در پی این باشند تا با انجام وظایف خود به بهبود شرایط کمک کنند و از بدتر شدن شرایط کنونی بکاهند. امید بر این است دیگر شاهد حوادثی همانند پلاسکو نباشیم و این ابراز همدردی با آتش‌نشان‌ها ادامه یابد. به پایان سال و اجرای آیین چهارشنبه سوری چیزی نمانده تلاش کنیم تا این مراسم را هرچه سنتی‌تر و بی خطر پاس بداریم و همچنین به فکر آتش‌نشانان شهرمان باشیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *