پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حیوانات جان دارند، آنها را دریابیم

حیوانات جان دارند، آنها را دریابیم





۳ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۴۰

حیوانات جان دارند، آنها را دریابیم

محبت به همه موجودات زنده، شریف ترین ویژگی یک انسان است. هیچ موجودی نسبت به موجودی دیگر برتری ندارد. همه مخلوقات خدا حق زیستن دارند چه انسان، چه حیوان. به قول مارگارت اتوود «بعضی حیوانات خلق شده اند تا به دیگران کمک کنند اما نمی دانم دیگران برای چه خلق شده اند». عمادنوئل کانت نیز می گوید: اگر انسان نخواهد احساسات انسانی خود را خفه کند باید نسبت به حیوانات مهربان باشد. زیرا آن که نسبت به حیوانات بی تفاوت و بی رحم باشد در مراوداتش با انسان ها هم سخت دل خواهد شد. بله ما می توانیم فرهنگ یه جامعه را ، قلب یک انسان را با چگونگی برخورد او با حیوانات بسنجیم.
حال با هدف کاهش پسماند چطور می توانیم با حیوانات مهربان باشیم.
بی تفاوت نباشیم. به دیگران مهربانی و کمک به حیوانات را امر به معروف کنیم و مانع آزار رساندن به آن ها شویم.
غذا دادن به حیوانات را از سنین پایین به کودکان بیاموزیم این آموزش حیاتی است و به آنها یاد می دهد که ارتباط سالمی با محیط فراد خود و دیگران داشته باشند یاد می دهد بخشنده باشند و از روزی رساندن به دیگران لذت ببرند.
با استفاده از بطری ها و ظروف دور ریز برای پرندگان ظرف غذا درست کنیم و این ظرف بازیافتی را کنار پنجره، یا آویزان بر درخت یا در محل عبور حیوانات قرار دهیم. مطمئن باشید این کار که مهربانی با مخلوق خداست خیر و برکت زیادی را در زندگی برای شما به همراه خواهد داشت و این عمل عین ثواب است و برکت سفره ما را بیشتر می کند. در زمستان، در روزهای سرد و بارانی یا یخ بندان که نه دانه ای هست و نه غذایی، به یاد حیوانات باشیم. آن ها گرسنه اند، بی زبان و بی پناهند. با آن ها مهربان باشیم. آن ها چشم انتظار دستان پر مهر شما هستند. ته مانده غذاها و خرده های نان را کنار باغچه یا در طبیعت یا روی روزنامه کنار مخزن بگذاریم. البته نان ها نباید کپک زده باشد چون حیوان را به کشتن می دهد.نسبت به گرسنگی حیوانات نگران و از سیر شدن آن ها لذت ببریم. حیوانات هم رنج و درد و سرما را می فهمند. اگر ساده بگذریم می میرند. در زمستان اگر سگ ها 17 ساعت غذا نخورند و گربه ها 6 ساعت غذا نخورند توان خود را از دست می دهند یخ می زنند و می میرند.
اندازه دانه ریختن برای پرنده ها زیباست و حس عمیق و خوبی به آدم می دهد حیوانات باهوش هستند وقدر دان. آن ها به عنوان تشکر دم تکان می دهند.آن ها این خوبی شما را حس می کنند.
– به کودکان آموزش دهیم بجای سنگ زدن، با حیوانات مهربان باشند و به آن ها احترام بگذارند و برای آن ها غذا بریزند.
– به حیوانات خیابانی، نگاه زباله ای نداشته باشیم.
– سطل زباله مان پر از خرده غذاست. خرده برنج، تکه های ریزنان، پوست میوه ها، استخوان ها می تواند خوراک خوبی برای حیوانات باشد.
– با جعبه مقوایی نان شیرینی، بطری های دور ریز یا هر چیز دیگر برای پرندگان لانه درست کنیم.
– به ساحل که می روید نظافت را رعایت کنیم و حتی الامکان بخاطر جان حیوانات، بطری داخل آب و سایر پسماند ها را داخل آب یا کنار ساحل نیاز نیدازیم.
– می توانید به شکرانه خدا، ثواب و پر خیر وبرکت شدن زندگی مان، اقدام به جمع آوری پسماندها از ساحل و جنگل کنیم.
– حتی اگر حیوانات بی زبان به ما نیاز نداشته باشند اما ما به عشق ورزیدن به این موجودات پاک و معصوم محتاجیم. به شنیدن صدای زیبای آن ها نیازمندیم. با قطع درختان، آشیانه آن ها را از بین نبریم.
– اگر به جنگل و یا مناطق خارج از محدوده شهری می روید یادتان باشد شما میهمان هستید و حیوانات صاحب خانه، پس در حفظ محیط زندگی آن ها دقت کنیم وآنجا را با زباله آلوده نکینم.
– می خواهید به پارک بروید خب می توانید همراه خود خرده های نان وباقیمانده غذا را برای حیوانات به پارک ببرید.
– غذا دادن به حیوانات را از سنین پایین به کودکان بیاموزیم این آموزش حیاتی است و به آن ها یاد می دهد که ارتباط سالمی با محیط فراد خود و دیگران داشته باشند. یاد می دهد بخشنده باشند و از روزی رساندن به دیگران لذت ببرند.
– گیاهان و حیوانات نیز مانند ما حق زندگی دارند پس در روز طبیعت، پاسبان طبیعت و ساکنان آن باشیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *