پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسئولین امر شهرستان پاسخگو باشند؛ دلیل بیکاری جوانان شهرستانی با بزرگترین کمربند معدنی کشور چیست؟

مسئولین امر شهرستان پاسخگو باشند؛ دلیل بیکاری جوانان شهرستانی با بزرگترین کمربند معدنی کشور چیست؟





۳ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۳۵

مسئولین امر شهرستان پاسخگو باشند؛
دلیل بیکاری جوانان شهرستانی با بزرگترین کمربند معدنی کشور چیست؟

شهرستان قلعه گنج با وجود این که بالاترین درجه های محرومیت را به خود اختصاص داده است که به لحاظ زمین‌شناسی اقتصادی، بزرگترین کمربند معدنی کشور را دارا می باشد و این در حالی است که جوانان ساکن این شهرستان بیکار می باشند و دلیل قانع کننده ای برای این امر دیده نمی شود.
شهرستان قلعه گنج در حاشیه تالاب خشکیده جازموریان قرار گرفته که مردمانش سالهاست طمع تلخ خشکسالی را می چشند و روزگاری که خبری از سد وسدسازی نبود شغل اکثر مردم این منطقه کشاورزی و دامداری بود و این شهرستان سرشار از معادن ارزشمندی است که مظلومانه در دل کوه ها مارز رمشک وستجرد و …. رها شده اند.
شهرستان قلعه گنج ظرفیت ایجاد کارخانجات بزرگ فرآوری مس، فرومنگنز، آهن، فروکروم و کنسانتره تیتانیوم را دارا می باشد و بزرگترین کمربند افیولیتی «معدنی» کشور را با طول 170 کیلومتر و عرض 30 کیلومتر در خود جای داده است که از مرز سیستان و بلوچستان آغاز و به کهنوج ختم می‌شود.
شهرستان قلعه گنج همچنین داری بزرگترین کمربند مسی از دهستان رمشک تا قلعه گنج می باشد و با وجود این که مس از جمله از فلزات استراتژیک کشور محسوب می‌شود و در صنایع الکترونیک، برق، هوافضا و … کاربرد دارد و ایجاد معادن مس در این شهرستان بزرگترین حجم سرمایه‌گذاری و سودآوری و اشتغال پایدار را به دنبال خواهد داشت ولی جمعیت جوان این شهرستان به شهرها واستان های همجوار بدلیل نداشتن شغل مهاجرت کرده اند و مشغول کارگری هستند. یکی از فارغ التحصیلان قلعه گنجی در این باره به مامی گویید قطعا با شناسائی و بهره برداری از معادن قلعه گنج شاهد کاهش بیکاری در سطح این شهرستان خواهیم بود وتحولی بزرگ در بحث اشتغال ایجاد در این منطقه محروم می شود.
این جوان قلعه گنجی در ادامه به ما گفت همانطورکه معادن کرومیت فاریاب با احداث پالایشگاه، فروکروم آبادان میزان استخراج کرومیت از آن افزایش چشمگیری داشته و علاوه بر تأمین مواد اولیه پالایشگاه، سالانه حدود ۳۰۰-۲۵۰ هزار تن نیز به کشورهای چین و ژاپن صادر می‌شود دولت مردان می توانند با ورود به بخش معدنی شهرستان قلعه گنج علارغم ایجاد شغل پایدار برای جوانان از این طریق نیز ارز قابل توجهی وارد کشور کنند که باعث توسعه شهرستان و خارج کردن آن از شرایط کنونی می شود.
تعدادی از جوانان بیکار در این شهرستان به خبرنگار ما گفتند: متاسفانه با وجود این که شهرستان قلعه گنج داری بیش از 30 معدن مس وآهن در شهرستان می باشد و این شهر قریب به دوسال است که بعنوان شهرنمونه اقتصاد مقاومتی کشور شناخته شده است باز هم ما باید برای امرار معاش باید به استان های همجوار ومراجعه به شهرهای کیش، عسلویه و بندر عباس مراجعه کنیم.
در گفت وگو با یکی از جوان ساکن دهستان معدن خیز مارز که این دهستان دارای معادن می باشد وی به ما می‌گوید بیکاری در روستاهای دهستان مارز به قدری زیاد است که جوانان هیچ رغبتی برای ماندن در روستایشان را ندارند و ترجیح می دهند که به شهرهای استان های دیگر مانند جزیره کیش، بندرعباس و … برای کارگری مهاجرت کنند.
علی یک جوان بیکار قلعه گنجی افزود :امری که تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است اشتغال زائی در شهرستان و فعال سازی معادن این شهرستان گنج خیز میباشد که دولت باید توجه بیشتری برای اشتغالزائی جوانان بیکار داشته باشد.
مردم شهرستان قلعه گنج با دارا بودن بزرگترین کمربند معدنی کشور و وجود بیش از 30 معدن مس و آهن در سطح شهرستان چشم امید به کلید طلائی دولت تدبیر وامید بسته اند تا مسئولان دولت اعتدال قفل بزرگ بیکاری و مهاجرت این مردم را به شهرها و استان های همجوا را باز کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *