سایت خبری پیام ما آنلاین | سید وحید ظهوری حسینی کارشناس ارشد حقوق بین الملل در گفت و گوی با «پیام ما» : روسیه دروغ بودن حرف‌های ترامپ را درک کرده است

سید وحید ظهوری حسینی کارشناس ارشد حقوق بین الملل در گفت و گوی با «پیام ما» : روسیه دروغ بودن حرف‌های ترامپ را درک کرده است





۳ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۴۷

سید وحید ظهوری حسینی کارشناس ارشد حقوق بین الملل در گفت و گوی با «پیام ما» :
روسیه دروغ بودن حرف‌های ترامپ را درک کرده است

بسم الله خرمی

پانزده سال پس از اشغال افغانستان توسط ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا، رقابت بر سر نفوذ در این کشور شدت یافته و این تغییر وضعیت امنیتی لرزان افغانستان را پیچیده تر می کند. شرایطی که یادآور رقابت امپراطوری های بریتانیا و روسیه در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم و رقابت های دوران جنگ سرد در سالهای دهه هشتاد میلادی است.
سوءظن و بی اعتمادی هنوز هم بزرگترین مانع برای برقراری ثبات در افغانستان است، کشوری که موقعیت استراتژیک ویژه ای دارد و بطور بالقوه می تواند تمام منطقه را دچار بی ثباتی کند.
روسیه در اقدامی جدید در قبال افغانستان چندین بار با مقامات گروه طالبان دیدار کرده و به گفتگو پیرامون مسائل افغانستان با آنها پرداخته است. در این گزارش طی مصاحبه با سیدوحید ظهوری حسینی کارشناس ارشد حقوق بین الملل و رئیس بنیاد علمی و فرهنگی کوثر در پی بررسی علل نزدیک شدن روسیه به ایالات متحده هستیم.

به عنوان سوال اول میخواهم بپرسم که به نظر شما علل رابطه روسیه با طالبان چیست؟
اجازه بدهید بحثم را این طور شروع کنم که ما باید علل برقراری رابطه روسیه با طالبان را در سه منطقه جستجو کنیم، ابتدا در افغانستان ما شاهد سیاست خارجی غرب گرای دولت اشرف غنی هستیم. به طوری که سهم رابطه روسیه و دولت افغانستان بسیار پایین است که شاید بتوان یکی از دلایل آن را بی اعتمادی دولت افغانستان با توجه به اقدامات سابق روسیه در این کشور دانست. شورای عالی صلح در افغانستان هم متاسفانه نتوانسته است رابطه خوبی با طالبان برقرار کند و این گروه را راضی به تحلیل در قدرت نماید.
در عامل منطقه ای هم باید به ظهور گروه های بنیاد گرای اسلامی همچون داعش اشاره کرد که باعث تهدید مرزهای روسیه شده است. با توجه به اینکه در روسیه گروه های اسلامگرای تندرو در حال افزایش هستند، رابطه این گروهها با داعش می تواند برای روسیه خطر آفرین باشد، در یکسال اخیر شاهد فعالیتهای گسترده داعش در افغانستان هستیم که این خود باعث ایجاد نگرانی برای روسیه شده است و راه حل را رابطه با طالبان می داند تا به وسیله آن بتواند گروه داعش را در افغانستان سرکوب کند تا خطری متوجه روسیه نشود. عامل اصلی ایجاد داعش را می توان عربستان سعودی و ایالات متحده دانست که روسیه آنها را دشمن درجه یک خود می داند و مبارزه با داعش را به نوعی عرض اندام در مقابل آنها می داند.
در رابطه سازمان های بین المللی هم ما شاهد حضور نیروهای خارجی در افغانستان در قالب ناتو و آیساف هستیم، روسیه حضور این سازمان های بین المللی در افغانستان را عامل تهدید مرزهای خود می داند و در پی آن است تا به وسیله طالبان افغانستان را برای ناتو ناامن سازد و آنها را مجبور به ترک این کشور کند.
با توجه به اینکه ترامپ در سخنرانی های خود اعلام کرده است که رابطه خوبی با پوتین و دولت روسیه خواهد داشت به نظر شما نگرانی روسیه در رابطه ناتو بی مورد نیست؟
درست است ترامپ در سخنرانی های خود همواره خواستار روابط بیشتر با روسیه بوده است اما اولا ممکن است این گفته ها فقط به دلیل کسب آرائ بیشتر بوده باشد و شاید مواضع ترامپ از امروز تغییر کند و دوم اینکه سیاست خارجی ایالات متحده هیچگاه از فرد تبعیت نمی کند. بلکه تابع تصمیم های ساختاری است، یعنی تصمیم ها با توجه به نظرات تیم سیاست خارجی ترامپ، مشاوران او و کنگره اتخاذ می شود، نه فقط نظرات شخصی رئیس جمهور. پس نمی توان انتظار داشت که رفتار آمریکا با روسیه به کلی تغییر کند، چرا که مشکلات این دو کشور ساختاری است و به راحتی قابل حل نیست.
روسیه نیز این موضوع را درک کرده است و به دنبال این است تا متحدین منطقه ای برای خود پیدا کند و از گروه هایی مثل طالبان که مواضعی تند نسبت به غرب دارند حمایت کند.
روز جمعه شاهد روی کارآمدن دولت جدید در ایالات متحده بودیم، به نظر شما آیا دولت ترامپ تمایلی به ادامه حضور در افغانستان خواهد داشت؟
هزینه های جنگ درکشورهای مختلف از جمله افغانستان برای ایالات متحده سرسام آور بوده است، به گونه ای که بیشتر توان نظامی این کشور را در خود حل کرده است. پیش بینی من این است که دونالد ترامپ نیروهای خود را در افغانستان کاهش خواهد داد و میزان افراد نظامی را تقلیل می دهد اما باز هم شاهد حضور نیروهای امنیتی و جاسوسی سازمان سیا در افغانستان خواهیم بود، چرا که آمریکا برای حفظ منافع خود نیاز به حضور مستشاران امنیتی خود در منطقه دارد. به جای نیروهای نظامی خود احتمالا از نیروهای دولت افغانستان استفاده خواهد نمود که البته نیازمند توانمندسازی این نیروها نیز هست، ترامپ احتمالا پس از توانمند کردن این نیروها، امنیت این کشور را به دست آنها خواهد داد.
در پایان می خواهم این طور جمع بندی کنم که روسیه در مجموع به منظور مقابله با گروه های افراطی و جلوگیری از حضور آنها در خاک این کشور و همینطور مقابله با نیروهای خارجی حاضر در افغانستان و وادار کردن آنها به خروج از این کشور رابطه خود را با طالبان افزایش خواهد داد و حتی شاید این روابط به کمک های نظامی هم بینجامد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *