پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رابطه جنسی و دیابت

رابطه جنسی و دیابت





۲ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۵۶

رابطه جنسی و دیابت
ترجمه سیما عباسی
یکی از سوالاتی که در رابطه با عوارض دیابت همواره مطرح می شود این است که «دیابت بر چه چیزی اثر می گذارد؟» در پاسخ به این سوال باید بگوییم « اگر کنترل شود، اثر سوء قابل توجهی ندارد و اگر کنترل نشود، برهمه چیز اثر دارد!» مسلما رابطه جنسی نیز شامل همین نکته می شود؛ در این مقاله قصد داریم به مرور اثراتی که دیابت می تواند بر روابط جنسی داشته باشد پرداخته و راه حل هایی برای آنها پیشنهاد نماییم.
مسائل مربوط به مردان
اثرات دراز مدت دیابت، تاحدودی به طول مدت ابتلا به دیابت و سابقه کنترل آن ،وابسته است. مسائل جنسی مرتبط به دیابت در مردان عبارتند از:
اختلال در نعوظ: این عارضه با کاهش جریان خون و هدایت عصبی ضعیف(نوروپاتی) مرتبط است.همچنین ممکن است برخی داروهای تجویز شده برای فشار خون بالا نیز با این مشکل همراه باشند.
تستوسترون پایین: این هورمون با تحریک ومیل جنسی مرتبط است. هنگامی که مقدارآن کم باشد معمولا منجربه کاهش میل جنسی می گردد.
تاخیر در انزال یا ارگاسم:این عارضه با نوروپاتی دیابتی وگاهی با دارو های ضدافسردگی مرتبط است.
انزال برگشت دهنده: این وضعیت با نوروپاتی مرتبط بوده و حالتی است که انزال به جای خروج آلت تناسلی،به داخل مثانه برگردد.
بیماری پیرونی: این وضعیت باعث ایجاد یک انحنای دردناک در آلت تناسلی می شود که علت آن تشکیل پلاک در شریان آلت تناسلی است.
مسائل مربوط به زنان
مسائل جنسی مرتبط به دیابت در زنان،همانند مردان ،به طول مدت ابتلا به دیابت و سابقه کنترل آن وابسته بوده و عبارتند از:
خشکی واژن (کمبود لوبریکانت):این عارضه با نوروپاتی یاکاهش جریان خون مرتبط است.
کاهش ارگاسم: این عارضه با نوروپاتی در ارتباط است.
افزایش ابتلا به عفونت های قارچی: این عارضه به علت افزایش سطح گلوکز خون رخ می دهد. لازم به ذکر است که ابتلا به دیابت احتمال بروز افسردگی و بیماری های اضطرابی را افزایش داده که این حالت ها می توانند تمایلات جنسی مردان و زنان را تحت تاثیر قرار دهند.
چه عوامل دیگری رابطه جنسی راتحت تاثیر قرار می دهند؟
دیابت تنها مسئله ای نیست که رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد در اینجا فهرستی از این عوامل را آورده ایم:
رابطه شما وهمسرتان: آیا شما رابطه ی صمیمی و گرمی با همسرتان دارید؟ آیا در رابطه با او احساس امنیت می کنید؟ روند پیری: آیا از وضعیت سلامت و تناسب اندام خود راضی هستید؟ سبک زندگی:آیا شما سیگار میکشید یا نوشیدنی های الکلی استفاده می کنید؟ وضعیت ورزش،تغذیه و خواب شما چور است؟آیا می توانید استرس خود را مدیریت نمایید؟ آمورش مسائل جنسی: آیا اطلاعات شما دراین زمینه کافی است؟ دارو ها:آیا از اثرات جانبی سایر دارو هایی که استفاده می کنید آگاه هستید؟ اگر شما در رابطه با مواردی که دراین فهرست آورده شده، مشکلی ندارید و بااین وجود همچنان دچار مشکل هستید بهتر است با پزشک یا مدرس دیابت خود مشورت نمایید.
نکاتی برای افراد مبتلا به دیابت
دیابت خود را به خوبی مدیریت نمایید: شواهد نشان می دهد که مشکلات جنسی برای مردان و زنان مبتلا به دیابت، مشابه سایر عوارض دراز مدت ناشی از آن، با عدم کنترل مناسب قندخون مرتبط است. بنابراین به اصول کنترل دیابت توجه کنید. پیش از رابطه جنسی، اطمینان حاصل کنید که قندخونتان در محدوده هدف قرار دارد؛ چرا که افت قند یا قند بالا می تواند بر کیفیت رابطه جنسی تاثیر نامطلوب داشته باشد.
حفظ تناسب اندام با ورزش منظم: لازمه داشتن یک رابطه جنسی لذت بخش، برخورداری از سلامت جسمی مناسب است. بنابراین لازم است در طول هفته خود فعالیت ورزشی منظم داشته باشید؛ به خصوص تقویت عضلات ناحیه مرکزی بدن (ناحیه شکم و پایین کمر) در بهبود تجربه جنسی شما بسیار مهم است.
رابطه جنسی منظم: یکی از موثرترین راه ها برای حفظ علاقه به رابطه جنسی، داشتن رابطه جنسی است. هنگام رابطه جنسی هورمون های خاصی تولید می شوند که باعث ایجاد احساس خوب در زمان رابطه و همچنین افزایش تمایل به تجربه دوباره آن می گردد. توقف رابطه جنسی منجر به کاهش علاقه به داشتن رابطه شده و باعث می گردد تجربه خوشایند ناشی از آن به تدریج از حافظه روحی و جسمی ما پاک شود.
آموزش در زمینه روابط جنسی: بسیاری از زوج ها پس از یافتن آنچه به رفع نیازهای جنسی آنها کمک می کند، تصور می کنند باید برای همیشه همان روال را در پیش بگیرند. در حالی که این کار می تواند منجر به تکراری شدن رابطه و کسل کنندگی آن گردد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *