پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رییس‌جمهور: عده‌ای دوست دارند مردم سوار هواپیمای کهنه شوند

رییس‌جمهور: عده‌ای دوست دارند مردم سوار هواپیمای کهنه شوند





۳۰ دی ۱۳۹۵، ۰:۲۵

رییس‌جمهور:
عده‌ای دوست دارند مردم سوار هواپیمای کهنه شوند

حسن روحانی عصر دیروز در نهمین نشست‌خبری خود با اصحاب رسانه که در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت:
برای نقد دولت، برجام را نقد نکنید
رییس جمهور تاکید کرد: برجام و آثار آن متعلق به همه مردم است اگر می خواهید دولت را نقد کنید برجام را نقد نکنید و فکر نکنید با نقد برجام با دولت مقابله می‌کنید برجام کاری بزرگی است که نباید کوچک نشان داده شود. برجام را نهادهای اجرایی و مجلس تصویب کردند متعلق به دولت نیست بلکه متعلق به نظام است. رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه تا چه حد دولت برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایجاد شغل سهم در نظر گرفته و چه برنامه‌ای برای ایجاد اشتغال دارد، گفت: مساله اشتغال مساله بسیار مهم پیش روی ما است و برای همه متولدین دهه ۶۰ باید در دهه ۸۰ شغل ایجاد می‌شد. اما از نیمه دوم دهه هشتاد ایجاد شغل متوقف شد و اشتغال خالص در دهه ۹۰ را نمی‌بینیم و برداشت من این است که ایجاد اشتغال به صفر رسید.
آنهایی که چیزی نمی‌بینند عینک بزنند یا در مان کنند
روحانی تاکید کرد: آنها که می‌گویند ما چیزی نمی‌بینیم خب یک عینکی بزنند یا درمان کنند. لذا به طور مثال در ذوب آهن باید ببینیم چه وضعی داشتیم و امروز در چه مقطعی هستیم. نمی‌گویم همه مسائل حل شده است بلکه بخشی از مشکلات حل شده و درست است که نمی‌توانیم به تمام بخش‌ها تسهیلات ارائه دهیم اما شاهد یک تحرک در سراسر کشور هستیم و همه استان‌ها به نوعی شاهد رونق هستند؛ اما عقب‌ماندگی و رکود آنقدر عمیق بوده که جای خالی را پر نکرده است.
رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در سال ۹۱ هفت درصد رشد منفی داشتیم ادامه داد: در سال ۹۲ دو درصد رشد منفی داشتیم. مجموع این دو سال می‌شود ۹ درصد ولی ما در سال ۹۳، سه درصد رشد مثبت داشتیم و در سال بعد آن دو درصد یعنی مجموعا ۵ درصد. ما ۴ درصد دیگر باید رشد داشته باشیم که تازه به سال ۹۰ برسیم. او ادامه داد:‌ ما توانستیم مسایلی که به وجود آمده بود را حل کنیم. ما هنوز همه آثار و تبعات گذشته را حل نکردیم و رونق در همه بخش‌ها دیده نمی‌شود اما حرکت خوبی شروع شده است که باید با امید بیشتر این راه را ادامه بدهیم تا بتوانیم نتایج آن را حتی در بحث اشتغال جوانان ببینیم.
روحانی در پاسخ به سوالی در رابطه با برجام و نشست آستانه و برنامه ایران برای این نشست گفت: مساله منطقه به ویژه مساله سوریه مساله بسیار مهم است. این درگیری‌ها در سوریه که بیش از ۵ سال به طول انجامید و این همه کشتار به همراه داشت بسیار برای ما مهم است. خوشحالیم که دو طرف بر سر آتش بس به توافق رسیدند.
او با مثبت ارزیابی کردن اینکه دولت سوریه با برخی گروه‌ها به توافق رسیده است، افزود: البته بحث گروههای تروریستی مانند داعش و جبهه النصره در این جا مطرح نیست. ما باید تلاش کنیم که آتش بس را حفظ کنیم. در گذشته عده‌ای از افراد سیاسی که عمدتا خارج نشین بودند در رابطه با مسایل سوریه بحث می‌کردند و به نتیجه‌ای نمی‌رسیدند اما امروز مذاکره بین دولت سوریه و افراد حاضر در صحنه است که می‌تواند یک مذاکره جدی و تاثیر باشد.
برجام فضای فعالیت برای اقتصاد مقاومتی را آسان‌تر کرده است
رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما مبنی بر اینکه دولت یازدهم در ماه‌های پایانی خودش قرار دارد. در زمینه عمل به اقتصاد مقاومتی که از بیانات مقام معظم رهبری است چگونه اقدام کرده گفت: مساله اقتصاد مقاومتی بسیار اهمیت دارد. همه سیاست‌های کشور و دولت برای اجرایی کردن آن تلاش فراوانی کرده اند
او خاطر نشان کرد: مساله برجام فضای فعالیت برای اقتصاد مقاومتی را آسانتر کرده است. روحانی تصریح کرد: برجام یک سرمایه گذار و تولیدگر نیست که بگوییم چه کاری انجام داده است؟ برجام فضا را آماده و موانع را از سر راه برداشت. او در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری امسال را اقدام و عمل برای اقتصاد مقاومتی نامگذاری کرده است گفت: اولین اقدام ما در زمینه اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت وگاز بود، برجام شرایطی را به وجود آورد که یک مرتبه تولید ما نفت به بشکه‌ای ۳میلیون رسید این کار آسانی نیست که از تولید حدود ۱ میلیون به ۳ میلیون بشکه در روز برسیم، این امر کار بسیار عظیمی است.
رییس جمهور در ادامه به صنایع پتروشیمی و تأثیر اقتصاد مقاومتی بر آن اشاره، عنوان کرد: پتروشیمی بعد از برجام تغییرات بسیاری زیادی کرد. این روزها شاهد هستیم که صادرات ما در این حوزه افزایش پیدا کرده و حتی پتروشیمی‌های جدیدی نیز در حال افتتاح هستند که این امر به معنی اشتغال است. روحانی در قسمت دیگری از سخنانش به تحولات در حوزه کشاورزی اشاره کرد وگفت: ما امروز در صنعت کشاورز به خودکفایی رسیده ایم، پیش بینی می کردیم که امسال ۸ میلیون تن خریداری کنیم اما ۵/ ۱۱میلیون تن گندم خریداری شد ، این در حالی است تولید گندم در کشور به بالای بیش از ۱۴ میلیون تن رسیده که خود دستاورد بزرگی است.
عده‌ای دوست دارند مردم سوار هواپیمای کهنه شوند
رییس جمهور تصریح کرد: انگار عده‌ای دوست دارند که مردم سوار بر هواپیماهایی کهنه شوند. اگر شما دوست دارید بروید سوار هواپیماهای کهنه شوید. او در ادامه به صنعت ریل گذاری و راه آهن کشور اشاره کرد وگفت: اگر اقتصاد اجازه دهد می‌توانیم ۵ استان را تا پایان سال ریل‌گذاری کنیم.
صداوسیما سخنانم در ۱۶ آذر را
ناقص منعکس کرد
حسن روحانی در پاسخ به سوالی درباره تمدید تحریم‌ها از سوی آمریکا گفت: ایسا تحریم جدید نیست و اجرا هم نشده بلکه تمدید تحریم‌های سابق است. البته به نظر ما همین تمدید تحریم هم نقض برجام است. اگر این تمدید اجرایی می‌شد ما برخورد جدی می‌کردیم. من در ۱۶ آذر گفتم ولی صدا و سیما آن را به صورت ناقص منعکس کرد. اگر این تمدید اجرا می‌شد نقض فاحش برجام بود. این یک قانون است که کنگره آن را تمدید کرده ولی رئیس جمهور آن را اجرا نکرده البته وظیفه‌اش این بود که این تمدید را وتو می‌کرد که نکرد. نکته دیگر این است که بعد از تصویب کنگره دولت آن را بلااثر کرد که اگر آن را بلااثر نمی‌کرد، ما آرام نمی‌نشستیم. تمدید این تحریم در عین حال تخلف بود و ما هم در راستای این عمل اقداماتی کردیم. بنده به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دستورهایی دادم که در حال پیگیری و انجام است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *