پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ورزش در نگاه و کلام مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی اگر تندروها سکوت می کردند ورزش بانوان ما الگوی ملت‌های مسلمان می شد

ورزش در نگاه و کلام مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی اگر تندروها سکوت می کردند ورزش بانوان ما الگوی ملت‌های مسلمان می شد





۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱:۰۱

ورزش در نگاه و کلام مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی 

اگر تندروها سکوت می کردند

 ورزش بانوان ما الگوی ملت‌های مسلمان می شد

چند روزی از فوت سیاست مدار بزرگ تاریخ معاصر ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی می گذرد. رئیس جمهور دوره سازندگی ایران در سال های 1368 تا 1976، در سن 82 سالگی دعوت حق را لبیک گفت. ایشان همواره بر ورزش تاکید داشتند و یکی از کسانی بودند که در راه گرم شدن تنور ورزش پس از انقلاب و حضور بانوان در مسابقات برون مرزش کوشیدند. پس از واکنش ها، این بار سعی کرده ایم نقاطی که این تلاقی حاصل می شد را جمع آوری کنیم. 

• هشتم دی 95، در دیدار با مسئولان و قهرمانان کاراته کشور:

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار سرپرست، اعضای فدراسیون و قهرمانان فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی ایران، با بیان این نکته که «جامعه با دیدن نشاط ورزشکاران، روحیه خوبی پیدا می‌کند»، گفت: ورزش یکی از ارکان خوب زندگی مردم است که سلامتی جسمی و روانی فرد و جامعه را تأمین می‌کند. وی با یادآوری مواردی مهم از تاریخ افتخارات بشریت در عرصه‌های مختلف، گفت: همیشه ورزشکاران مردمی و با اخلاق افتخارآمیز بوده‌اند و بی‌جهت نیست که در سراسر دنیا، مردم برای تماشای مسابقات ورزشی  می‌روند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان آیه: «اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَهً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ» به تشریح و تفسیر آن در زمان بنی‌اسرائیل پرداخت و گفت: انتخاب یک انسان قوی الجثه و در عین حال دانشمند از طرف خداوند برای آنان، دلیلی بر جایگاه توأمان قدرت علمی و قدرت جسمی است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با ابراز خرسندی از حضور زنان و دختران ایرانی در مسابقات مختلف منطقه‌ای، آسیایی و جهانی، گفت: بانوان ورزشکار ایرانی با رعایت اصول، الگوی تمام زنان، مخصوصاً زنان کشورهای اسلامی هستند که با رعایت همه مسایل دینی و اخلاقی، در میادین ورزشی  می‌درخشند. وی خطاب به ورزشکاران اظهار داشت: باید خوشحال باشید که از بین این همه جوانان انتخاب شده‌اید تا دل ملتی را شاد کنید.  قدر این فرصت را بدانید و برای موفقیت‌های خویش و سربلندی کشورتان بیشتر تلاش کنید.

• آذر 94، در دیدار اعضای هیأت رئیسه فدراسیون هندبال: 

وی با ابراز تأسف از تأثیرات منفی تفکرات افراطی در میان جوانان، احساسات پوچ را برای هر انسانی در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خطرناک دانست و گفت: باید عوامل جدی نشاط آور جامعه را تقویت کنیم که یکی از بهترین عوامل آن، ورزش است. جامعه مرکب از عوامل متعدد تأثیرگذار بر همدیگر است که باید نگاهی هم زمان به همه آنها داشت تا جامعه پویایی و نشاط خویش را حفظ نماید. جوانی که با ورزش سروکار دارد، همیشه شاداب و سرزنده است. ورزش در تاریخ بشریت، پادزهری برای حالت خمودگی جسمی و روحی انسان ها بوده و هیچ منکری در دنیا ندارد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، توجه به ورزش خانم ها را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی توصیف کرد و با ابراز تأسف از ظلم تاریخی در حق نصف جمعیت جامعه، گفت: نیاز زنان به ورزش به خاطر شرایط جسمی آنان، اگر بیشتر از مردان نباشد، کمتر نیست.  خانم های ورزشکار به خاطر روحیات شادابی که دارند، علاوه بر آثار ملی و بین المللی، تأثیرات شگرفی نیز در خانواده ها و جامعه می گذارند.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری خاطرات خویش در ایام جوانی در حوزه علمیه قم و ابراز نارضایتی از عدم توجه طلبه های آن زمان به ورزش، گفت: گروهی از طلبه ها که اتفاقاً بعدها اکثر آنها از بزرگان سیاست و فرهنگ شدند، با یک توپ و تور در بیابان های اطراف قم به ورزش والیبال می پرداختیم که تأثیرات فراوانی نیز در تقویت روحی جمعی ما داشت.

• شهریور 95، در جمع  مدال آوران المپیکی دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولان این دانشگاه:

ورزش همزاد با جوانمردی و جوانمردی همزاد با اخلاق است. هر قدر ورزش در جامعه عمومی‌تر و جدی‌تر شود، جامعه سالم‌تر و بااخلاق‌تر می‌شود. انسانی که ورزشکار و پهلوان است ذاتا نمی تواند متجاوز باشد و شخصیتش به او اجازه اذیت ضعفا را نمی دهد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مدال آوری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را نمونه تلاش مسئولان این دانشگاه در جهت پیشرفت در این عرصه دانست و گفت: این یعنی علم و جسم با هم رشد می کند، بسیار اهمیت دارد و نقطه ای است که تاروت را در مقابل همه قدرت ها شاه می کند. 

وی با اشاره به آیه ای از سوره بقره در خصوص جایگاه حضرت طالوت (ع) گفت: شما مدال آوران دانشگاهی می توانید نمادی از حضرت طالوت باشید که عالمی با قدرت جسمانی بالا بود.

آقای هاشمی مدال آوران المپیکی حاضر را قهرمانانی از جنس دانشگاه دانست و گفت:  باید حقیقتا از مخترعان المپیک تشکر کرد چرا که انصافاً این سازمان از خیلی سازمان های بین المللی دنیا سالم تر است که اصولا میدان ورزش اینگونه است.

هاشمی رفسنجانی باذکر خاطره ای به علاقه خود به همه ورزش ها در دوران نوجوانی اشاره کرد و افزود: برخی از موفقیت هایی که امروز در سن  ۸۲ سالگی دارم محصول ورزش هایی است که از کودکی تا قبل از طلبگی انجام می داده ام؛ البته هم اکنون نیز با توجه به سن و مقتضیات شغلم ورزش هایی در حد دویدن  و شنا را انجام می دهم. 

وی یاداور شد ما اگر ورزش را در کشور توسعه می دادیم این میزان مواد مخدر در کشورمان جا نداشت.

• مرداد 95، صحبت های تند در مورد متحجرینِ مخالف ورزش بانوان: 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارائه تحلیلی از تفاوت‌ها و شباهت‌های کارهای بدنی با کارهای ورزشی، گفت: شادابی روحی حاصل از ورزش، ضرورت خستگی‌های جسمی کارگران پس از یک روز کاری است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این مطلب که «ورزش علاوه بر مردان، به خاطر شرایط جسمی زنان، از ضرورت‌های زندگی آنان است»، گفت: اینکه بعضی از متحجرین، ورزش را مغایر با شخصیت‌های زنانه می‌دانند، از وصله‌های ناجور در تفکرات اسلامی است و بزرگان دینی ما، بدون تبعیض البته متناسب با شرایط جسمی آنان بر اهمیت ورزش تأکید می‌کردند.  اگر این گروه به جای تندروی، لااقل سکوت می‌کردند، انقلاب اسلامی با توجه به ظرفیت‌ها، الگوی ملت‌های مسلمان می‌شد.

• آبان 95، پیام تسلیت فوت منصور خان پورحیدری: 

«انالله و اناالیه راجعون»

درگذشت مرحوم شادروان منصور پورحیدری، یکی از پیشکسوتان با اخلاق و روحیه جوانمردی ورزش فوتبال کشور، باعث تأسف و تألم خاطر گردید.

با آرزوی علوّ درجات برای آن قهرمان دوران ورزش و پهلوان دوران مربیگری، صبر و اجر بازماندگان، به خصوص همسر محترمه و دو فرزند داغدارش را از درگاه احدیت خواستارم.

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام»

• 11 خرداد 95، مصاحبه علی پروین: 

وقتی برای بازی مقابل الاتحاد به این کشور رفته بودیم، عرب ها سراغ من آمدند و یک پیشنهاد ۵۰ میلیونی به من دادند من هم این موضوع را به محض برگشتن با آقای غفوری فر که رئیس سازمان تربیت بدنی بود مطرح کردم.

ایشان یک روز من را خواست و گفت آقای هاشمی که رئیس جمهور بودند تماس گرفتند و گفته علی پروین هر چه دلش می خواهد بگیرد و بماند. من هم جواب دادم به حاج آقا سلام برسانید و بگویید پروین تیم محلش را ترک نمی کند و برود./ طرفداری

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *