سایت خبری پیام ما آنلاین | تشكيل تيم ملي فوتبال بانوان در بوته فراموشی ليست بی بازیکن

تشکیل تیم ملی فوتبال بانوان در بوته فراموشی لیست بی بازیکن





۲۰ دی ۱۳۹۵، ۰:۴۶

تشکیل تیم ملی فوتبال بانوان در بوته فراموشی

لیست بی بازیکن

حدود 2 سال از آخرین‌باری که تیم‌ملی بانوان در مسابقات رسمی شرکت کرد، گذشته است. پس از این اتفاق، دیگر خبری از تیم‌ملی نشد و حتی در یکی از معدود مسابقاتی که بانوان ایران در آن شرکت کردند، تیمی منتخب از شهرداری بم و سیرجان به مسابقات اعزام شد. مسابقات لیگ بانوان در جریان است، بازیکنان در مسابقات می‌درخشند اما هیچ‌کس نیست که آن‌ها را ببیند یا به تیم‌ملی دعوت کند.

تقلب در معرفی تیم‌ملی

تابستان امسال بود که اردوی تیم‌ملی با مخالفت شورای برون‌مرزی وزارت ورزش و جوانان ابتدا به حالت معلق درآمد و بعدا لغو شد. شورای برون‌مرزی با اعتقاد به اینکه سفرهای دیگری هستند که در اولویت قرار دارند، با اعزام این تیم به سوئد مخالفت کرد. اما از آنجا که این دیدار تدارکاتی در تقویم فیفا ثبت شده و در رنکینگ رده‌بندی جهانی تأثیر‌گذار است، فدراسیون فوتبال چاره‌ای ندید جز اینکه در دقیقه ۹۰ تیمی منتخب از دختران تیم بم و سیرجان را به سوئد بفرستد. در غیراین‌صورت باید غرامت قراردادی را که بی‌دلیل آن را لغو کرده بود، پرداخت می‌کرد. شرایط برای فدراسیون فوتبال وقتی سخت‌تر شد که این فدراسیون باید تیمی را به سوئد می‌فرستاد که وجود خارجی نداشت. آخرین سرمربی تیم ملی بانوان مهناز امیرشقاقی بود که به دلیل نتایج ضعیف کنار گذاشته شد.

بازیکنان ناامید شده‌اند

الهام فرهمند یکی از بازیکنانی است که به واسطه درخشش در لیگ فوتبال و حضور موثر در تیم بانوان آینده‌سازان میهن اصفهان نامش بر سر زبان‌ها افتاده است. فرهمند که از او به عنوان «مهندس» یاد می‌شود، درباره عدم تشکیل تیم‌ملی بانوان به «قانون» گفت: اجازه بدهید با یک مثال توضیح بدهم، تیم آینده‌سازان این هفته در دربی اصفهان در برابر ذوب‌آهن قرار گرفت، در این دیدار پاتریشیا گونزالس بازی را از نزدیک تماشا کرد و همه می‌گفتند که او آمده تا تیم‌ملی را تشکیل بدهد. اما ناظمی، مسئول امور بانوان سازمان لیگ اعلام کرد که ما تیم‌ملی بانوان در بخش بزرگسالان نداریم و پاتریشیا فقط مدیر تیم‌های ملی بانوان است. همین شایعه باعث شده بود بازیکنان با انگیزه خیلی بالایی در بازی‌ شرکت کنند اما پس از اینکه شنیدند قرار نیست تیم‌ملی تشکیل شود، ناامید شدند. او درباره اوضاع روحی بازیکنان تیم‌ملی و انگیزه آن‌ها عنوان کرد: انگیزه‌ها خیلی کم شده ولی امیدوارم با تدابیر صوفی‌زاده، فوتبال بانوان جان تازه‌ای بگیرد. تیم‌ملی بانوان دو سال است که تشکیل نشده و همه ناامید هستند. فرهمند درباره احتمال لژیونر شدنش گفت: موضوع اصلی این است که اصلا فیلمبرداری از بازی‌های ما انجام نمی‌شود بنابراین هیچ‌کس بازی‌هایمان را نمی‌بیند. تیم‌های اروپایی حتی ما را ندیده‌اند که بخواهند پیشنهاد لژیونرشدن بدهند. او در پاسخ به این سوال که خودش فیلم بازی‌هایش را به تیم‌های اروپایی ارسال کرده یا خیر، گفت: شاید باور نکنید اما من فقط چند فیلم از بازی‌هایم دارم و حتی آرشیو خودم هم تکمیل نیست. بنابراین چطور می‌توانم فیلم بازی‌هایم را برای تیم‌های دیگر بفرستم؟

بانوان فوتبالیست خانه‌نشین شده‌اند

فرزانه توسلی، گلر تیم‌ملی فوتسال بانوان درباره عدم فعالیت تیم‌ملی به «قانون» گفت: تیم ملی فوتبال ایران مدت‌هاست فعالیتی ندارد و به نوعی در تعلیق به سر می‌برد. موضوعی که بی‌شک آسیبی بزرگ برای فوتبال ایران محسوب می‌شود. فوتبال بانوان لیگ بسیار حرفه‌ای و پویایی دارد و اگر این روندی که در تیم ملی فوتبال زنان در پیش گرفته شده است ادامه پیدا کند، قطعا این پویایی از بین خواهد رفت و لیگ با رکودی مشهود مواجه می‌شود. بازیکنانی که در تیم‌های خوب لیگ بازی می‌کنند وقتی انگیزه‌ای مانند دعوت شدن به تیم ملی نداشته باشند، کارایی و بازدهی همیشگی را نخواهند داشت. این واقعا جالب است که فوتبال بانوان تیم‌های پایه مختلف دارد اما تیم بزرگسالان ندارد. اتفاقی که در فوتسال برعکس است و تیم بزرگسالان وجود دارد و خبری از تیم‌های پایه نیست.

او درباره مشکلاتی که عدم تشکیل تیم‌ملی بانوان ایجاد می‌کند، عنوان داشت: به اعتقاد من مسئولان فدراسیون هرچه زودتر باید به شرایط سر و سامان بدهند و به فکر راه‌اندازی مجدد تیم ملی باشند. اینکه خیلی از فوتبالیست‌های دختر این روزها خانه‌نشین شده‌اند، اتفاقی تلخ است که شاید سال‌ها بعد متوجه بشویم که چه فرصت‌هایی سوخته شده است. انتخاب الهام فرهمند به عنوان بازیکن برتر آسیا اتفاقی افتخار‌آمیز است که باید به آن توجه کرد و از این منظر به آن نگریست که اگر تیم ملی نداشته باشیم و این تیم ملی را به کشورهای مختلف و تورنمنت‌های بین‌المللی اعزام نکنیم بستری برای دیده شدن بازیکنان‌مان مهیا نکرده‌ایم.

«عقاب بانوان آسیا» درباره دلایل عدم تشکیل تیم‌ملی بیان کرد: هیچ‌کس به درستی نمی‌داند سیاست فدراسیون از این شرایط چیست و چه اهدافی را زیر سر دارد. آنچه مسلم است موضوع بی‌انگیزگی است که می‌تواند با این وضعیت بلای جان فوتبال دختران شود. فوتبالی که به دشواری و در شرایط سخت توانست باقی بماند. در فوتبال ایران امثال الهام فرهمند فراوان هستند اما اگر به آن‌ها توجه نشود و میدان کافی نبینند پتاسیلی که دارند هدر می‌رود. امیدوارم هر چه زودتر برنامه‌ریزی‌ برای تشکیل مجدد تیم ملی آغاز شود و فدراسیون توجه بیشتر و موشکافانه‌تری روی این موضوع داشته باشد.

سوژه‌ای که فراموش شد

شاید همه فوتبال دوستان پنج سال پیش را به خاطر بیاورند. زمانی که تیم ملی در مسابقات مقدماتی المپیک با پوشش اسلامی حاضر شد، اما به خاطر حجاب اجازه بازی پیدا نکرد تا علاقه بانوان ایرانی به فوتبال و فعالیت‌های آن‌ها در رسانه‌های خارجی مطرح شود. همین امر باعث شد تا فیفا در نهایت اجازه حضور بانوان مسلمان با پوشش اسلامی را صادر کند. حالا از آن تیمی که گریه‌هایشان سوژه عکاسان خارجی بود خبری نیست. حالا دیگر تیمی نداریم که نگران مربی و بازی‌های تدارکاتی‌اش باشیم. حالا تیمی نداریم که ببینیم قرار است در چه مسابقاتی شرکت ‌کند و روندش در رده‌بندی فیفا صعودی است یا نه؟ البته وقتی تیمی نباشد مهم هم نیست در کجای دنیا قرار داریم، اما بد نیست بدانید در آخرین رنکینگ فیفا، 73 پله سقوط کرده‌ایم./ قانون

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *