پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استاندار کرمان: بحران کم آبی را صادقانه به مردم بگوییم

استاندار کرمان: بحران کم آبی را صادقانه به مردم بگوییم





۲۰ دی ۱۳۹۵، ۰:۴۴

استاندار کرمان:

بحران کم آبی را صادقانه

به مردم بگوییم

کشور ایران در پهنه خشک و نیمه خشک دنیا قرار گرفته و کرمان در فلات مرکزی ایران و از خشک ترین استانهای کشور است که مساحتی در حدود 180 هزار کیلومتر مربع دارد، استانی که حکایت کم آبی اش را کمتر کسی است که نشنیده باشد، استانی تشنه که به واسطه ایده ها و طرح های کاغذی گذشتگان، خود را روی لبه تیغ دید و تصمیم گرفت این بار با نگاهی متفاوت از گذشته با تدبیر، همدلی و راهکارهایی کارشناسانه، مردم را در این نبرد مقابله با کم آبی با خود همراه کند. 

استاندار کرمان از ابتدای فعالیت خود زنگ خطر بحران آب در این دیار را شنید و این خطر را به مردم، کشاورزان و مسئولان گوشزد کرد و همه مسئولان بخش کشاورزی را در ایجاد این بحران مقصر دانست.

علیرضا رزم حسینی معتقد است اگر صادقانه به مردم گفته شود که با چه بحرانی مواجه هستند همه مردم با جان و دل برای رفع این مشکل کمک می کنند.  طرح همیاران آب و اعزام سفیران آب با هدف توجیه کشاورزان برای مصرف بهینه آب به مناطق و شهرستان های استان، نسخه ای شفابخش و از ابتکارات استاندار در استان کرمان بود که بنا به گفته کارشناسان، اجرای این طرح موجب می شود کشاورزان کرمان تا 2 هزار سال آینده حق آبه داشته باشند.

به گفته مجید جمالی زاده معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان، با طرح همیاران آب توانستیم به میزان 10 میلیون و 233 هزار متر مکعب در مصرف آب روستایی صرفه جویی کنیم.

امروز در همه حوزه های کرمان به همین نسبت و در برخی موارد شاید بیشتر در مصرف آب صرفه جویی می شود. 

 اقدامات جهشی دولت یازدهم در مهار بحران کم آبی 

در کرمان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات جهشی دولت یازدهم برای مقابله با بحران کم آبی در این استان گفت: اگر از ابتدای انقلاب تا قبل از دولت تدبیر و امید در بخش کنترل مصرف آب در کرمان 70 درصد، کار انجام شده باشد در این دولت 30 درصد که معادل یک سوم سنوات قبل است کار انجام شده است.

عباس سعیدی با بیان اینکه روش های نوین آبیاری علاوه بر افزایش بهره وری آب از هدر رفت آب نیز جلوگیری می کند افزود: در همین راستا آموزش کشاورزان در اولویت کاری سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفت و کشاورزان با کاشت گیاهان با نیاز آب کم آشنا شدند. وی ادامه داد: طرح های حذف کشت های با مصرف بالای آب و راندمان پایین، اصلاح و بهبود روش های آبیاری، تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی، استفاده از روش های به زراعی در زمینه کاهش تبخیر و تعرق و ترویج آن، خاموشی و عدم بهره برداری از موتورپمپ ها در فصل هایی که نیازی به آبیاری نیست، بررسی کاهش سطح زیر کشت متناسب با آب ورودی دشت ها در شورای آب استان کرمان به تصویب رسیده و در حال اجرا است. وی با بیان اینکه در گلخانه ها می توانیم 10 تا 20 برابر فضای باز محصول تولید کنیم عنوان کرد: در راستای بهره وری از آب افزایش گلخانه ها در دستور کار قرار گرفته و به نتایج خوبی هم دست یافته ایم. وی گفت: 99 میلیون متر مکعب از ابتدای اجرای طرح همیاران آب تاکنون در مصرف آب کشاورزی در استان کرمان صرفه جویی شده است. 

 916 حلقه چاه غیرمجاز در کرمان مسدود شده است 

مدیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب شرکت آب منطقه ای استان کرمان نیز گفت: این استان با دارا بودن میزان بارندگی سالانه 129 میلیمتر که معادل نیمی از بارندگی کشور و حدود 17 درصد بارندگی دنیاست حکایت از وضعیت نامناسب آب در این استان دارد. امیرحسین کرمی افزود: روند افزایش جمعیت، هدر رفت آب، تغییرات اقلیمی و مواجه شدن با دوره های متوالی خشکسالی به این وضعیت بحرانی افزوده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح های غیرسازه ای از سال 93 در دستور کار دولت قرار گرفت و در طرح ملی احیا و تعادل بخشی و طرح استانی همیاران آب، پروژه هایی تعریف شد که تمامی عوامل را در این زمینه درگیر کرده است.

وی بیان کرد: تشکیل گروه های گشت و بازرسی، نصب کنتورهای هوشمند، پیاده سازی مدیریت مشارکتی، تغذیه مصنوعی، اصلاح الگوی کشت و روش های آبیاری، خاموشی موتور پمپ های چاهها در زمانی که به آبیاری نیاز نیست از جمله طرح های همیاران آب است. وی به اقدامات دولت در سال جاری برای بهبود وضعیت آبی استان کرمان اشاره و عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 916 حلقه چاه غیرمجاز مسدود و 102 دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز توقیف شده است. وی اضافه کرد: کنترل بهره برداری از 278 حلقه چاه مجاز، نصب چهار هزار کنتور هوشمند، خاموشی موتور پمپ ها در 12 شهرستان از 20 روز تا 60 روز از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای کرمان در راستای مقابله به بحران کم آبی است. وی ادامه داد: 34 هزار حلقه چاه آب در استان کرمان وجود دارد که 10 هزار حلقه از این چاه ها به صورت غیرمجاز حفر شده است.

 تهیه و تدوین سند امنیت آب در کرمان

معاون بهره برداری و حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه ای کرمان نیز عنوان کرد: از آنجا که تامین آب یکی از مهمترین عوامل و منابع تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار در کشور است، سند امنیت آب با هدف تامین آب مورد نیاز استان در بخش آشامیدنی و بهداشت و ارتقاء کیفیت آب آشامیدنی و بهداشت در شهرها و روستاهای کرمان توسط شرکت آب منطقه ای کرمان تهیه و تدوین شده است. 

علی عرب پور گفت: 425 جلسه شورای حفاظت آب استان از سال 93 تاکنون تشکیل و بیش از 2 هزار و 258 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

وی خاطرنشان کرد: خاموشی موتور پمپ ها برای نخستین مرتبه در سال 94 عملیاتی شد و در این راستا بیش از 300 جلسه با بهره برداران برگزار شده است.

وی بیان کرد: همچنین اجرای طرح دانش آموزی نجات آب نیز در استان کرمان در دستور کار قرار گرفته است. طرح موفق همیاران آب در راستای مقابله با برداشت بی رویه از منابع آبی و آموزش استفاده بهینه از منابع آبی استان کرمان ارائه شده و تفکر و رویکردی جدید در زمینه مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف بویژه کشاورزی است و امروز نتایج به دست آمده از آن مرهمی بر زخم های زمین تشنه کرمان و تجربه ای پیروزمندانه برای مردم آن است. طرح همیاران اب از 18 آبان سال 1393 با مشارکت مردم اجرا شد و تشکیل شورای حفاظت از آب در استانداری کرمان را نیز به همراه داشت. بر اساس اعلام مسئولان وزارت نیرو، کرمان از جمله پنج استان کشور است که با بحران آب مواجه است. / ایرنا

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *