پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبر

خبر





۲۰ دی ۱۳۹۵، ۰:۴۳

قائم مقام پیشگیری از وقوع جرم

 قوه قضاییه:

وضعیت آب کشور فوق بحرانی و قرمز است 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان  مهدی امیری اصفهانی، قائم مقام پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه دیروز در جلسه نشست بررسی مشکلات و معضلات آب در استان های فارس، اصفهان، بوشهر، همدان، یزد، کرمان، خراسان رضوی و تهران گفت: اگر منابع آبی کشور را که حیات انسان به آن بستگی دارد حق عمومی تلقی نکینم نمی توان موضوع دیگری را حق عمومی برشمرد و قوه قضاییه موظف است در مسیر صیانت و احقاق حق عمومی اقدام کند.  وی با اشاره به اینکه منابع ما به ویژه منابع حقوقی متعلق به تمام نسل ها در حال از بین رفتن است و همه موظفیم برای صیانت از آن در زمان حاضر با هرگونه اقدام مخلل حق عمومی برخورد و نگذاریم زمینه اخلال ایجاد شود، افزود: یکی از وظایف قوه قضائیه احقاق حقوق عام است.  این مقام قضایی تاکید کرد: قوه قضاییه نظارت بر اجرای حسن قوانین را برعهده دارد و اجرای آن بر عهده مجری است و هر دستگاهی موظف است در راستای وظایف خود نظارت داشته باشد و اگر به وظایف خود به خوبی عمل شود هدف اصلی محقق می شود.  وی با اشاره به اینکه امروز وضعیت آب کشور فوق بحرانی و قرمز است، اظهار داشت: هرگونه تعلل از سوی مسئولین را مورد مواخذه از سوی خداوند خواهد بود و کارگزاران نظام وظیفه دارند بر نحوه استفاده نظارت داشته باشند.  امیری اصفهانی افزود: بحران آب امروز مشکلات متعددی در بحث امنیت عمومی، روانی، اجتماعی و زیست محیطی را به دنبال دارد، امروز بحث محدودیت جدی در برداشت منابع آب به ویژه منابع تجدیدپذیر در دستور کار است و برداشت بی رویه ریشه در غفلت سال های گذشته دارد و همه با هم دست به دست هم داده و باید این غفلت را با حرکت جهشی جبران کرد و باید از بخشی نگری به شکل جدی پرهیز شود.  وی، حضور و مشارکت مردم را در حوزه پیشگیری را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: استفاده و مصرف بهینه آب امروز به ضرورت تبدیل شده و باید در آن خصوص به مردم آگاهی بخشی کرد.  این مقام مسئول از رسانه ها خواست در راستای دغدغه سازی جامعه بکوشند، یادآور شد: نظارت ها باید تشدید شود، نه نظارت های به روش سنتی بلکه باید نظارت ها به هنگام و مبتنی بر فناوری باشد.

 

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران: 

در برخی شهرها نظیر کرمان با مشکلات تامین آب شرب مواجه هستیم

«محمد حاج رسولی ها» دیروز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این سدها شامل سد «دوستی» در استان خراسان رضوی، «درودزن» و «ملاصدرا» در استان فارس، زاینده رود اصفهان و «شمیل و نیان» و میناب در استان هرمزگان هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: در برخی شهرها نظیر کرمان، یزد و بیرجند نیز با مشکلات تامین آب شرب از منابع آبی زیرزمینی مواجه هستیم که مقرر شده است در این شهرها کارگروه هایی از سوی وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه برای رفع مشکلات برگزار شود. حاج رسولی ها تصریح کرد: بودجه و اعتبارهای لازم برای تامین آب شرب پایدار برای این شهرها و عبور از مشکلات آبی نیز در این جلسات کارگروه تعیین خواهد شد. وی همچنین با اشاره به جریانات آب سطحی کشور، تصریح کرد: در سال آبی جاری، ورودی آب به سدهای کشورپنج میلیاردو 960 میلیون مترمکعب بود که در همسنجی با سال آبی گذشته 34 درصد کاهش دارد. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: از نظر جریان بارش ها، در سال آبی 96- 1395 در مقایسه با 48 سال گذشته در رتبه چهل و دوم قرار داریم و امسال دهمین سال متوالی است که بارندگی کشور در مقایسه با میانگین 48 ساله پایین تر است و به عبارتی، خشکسالی های پیاپی در ایران 10 ساله شد. 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *