پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گوگل پتنت ابزاری برای نمونه‌برداری از خون بدون نیاز به سرنگ ثبت کرده است

گوگل پتنت ابزاری برای نمونه‌برداری از خون بدون نیاز به سرنگ ثبت کرده است





۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰

گوگل پتنت ابزاری برای نمونه‌برداری از خون بدون نیاز به سرنگ ثبت کرده است

گوگل به تازگی پتنتی از یک ساعت هوشمند را ثبت کرده است که امکان نمونه برداری از خون فرد را بدون نیاز به سرنگ فراهم می‌کند. بنابراین بیماران دیابتی به راحتی می‌توانند سطح قند خون خود را در طول روز کنترل کنند. در حال حاضر بیماران دیابتی، باید چندین بار در طول روز فرآیندی را موسوم به “Finger Prick” انجام دهند، در طی این فرآیند بیمار با استفاده از ابزار سنجش قند خون، نوک انگشت خود را سوراخ کرده و سطح انسولین خود را کنترل می‌کند. اما براساس اطلاعات به دست آمده، به نظر می‌رسد گوگل در حال توسعه‌ی دستگاهی هوشمند به شکل ساعت است. هدف از توسعه‌ی این دستگاه جایگزینی روش مرسوم با سیستمی خودکار است که درد کمتری را برای بیمار به همراه دارد.
گوگل در حال حاضر اطلاعاتی را در مورد ساز و کار این ابزار، کاربردهای آن و زمان احتمالی عرضه‌ی آن منتشر نکرده است، چرا که این ابزار کماکان در مرحله‌ی ثبت پتنت‌های مرتبط قرار دارد. اما با توجه به پتنت ثبت شده می‌توان به شناختی جزئی از روند کار آن دست یافت.در فرم درخواست ثبت پتنت ساعت هوشمند گوگل آمده است که این دستگاه در ابتدا «جریانی ناگهانی» از گاز را به لوله‌ای حاوی یک میکروذره وارد می‌کند، پس از ورود جریان گاز، این میکروذره سوراخی را در پوست ایجاد می‌کند که در نهایت منجر به بیرون آمدن قطره‌ای کوچک از خون فرد می‌شود. این قطره در مرحله‌ی بعد وارد لوله‌ای با فشار منفی شده و برای انجام آزمایش‌های بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرم درخواست ثبت پتنت گوگل آمده است :این ابزار احتمالا برای جذب مقدار بسیار کمی از خون فرد با هدف انجام تست‌هایی مانند تست قند خون به کار گرفته خواهد شد.
اگرچه در این پتنت اشاره‌ای به بیماران دیابتی نشده است، اما با بررسی تصاویر موجود می‌توان به ایده‌ی ساخت چنین ابزاری پی برد. لازم به ذکر است که این نخستین باری نیست که گوگل پتنت ابزاری را برای استفاده‌ی بیماران دیابتی ثبت کرده است.
سال گذشته نیز یک تیم تحقیقاتی از Google Life Sciences اعلام کرده بود که در حال توسعه‌ی لنز چشمی هوشمندی است که امکان کنترل سطح قند خون را به بیمار می‌دهد. گروهی دیگر نیز در حال کار بر روی ابزار کنترل قند خون است که ابعادی مشابه چسب زخم دارد.
با توجه به بیانیه مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، در صورت ادامه داشتن روند کنونی، تا سال ۲۰۵۰ از هر ۳ شهروند این کشور یک نفر مبتلا به دیابت خواهد بود. بنابراین اقدامات اخیر گوگل در زمینه‌ی توسعه‌ی ابزارهایی برای کنترل ساده‌تر قند خون، معقول به نظر می‌رسد.
البته لازم به ذکر است که ثبت پتنتی توسط گوگل به مفهوم عرضه‌ی محصولی مرتبط با این پتنت در آینده‌ی نزدیک نیست. گوگل در این رابطه می‌گوید:
ما تا کنون پتنت‌های بسیاری را در زمینه‌های مختلفی ثبت کرده‌ایم، برخی از این پتنت‌ها تبدیل به محصولات یا سرویس‌های حقیقی شده اما توسعه‌ی برخی دیگر از مرحله‌ی ایده‌پردازی فراتر نرفته است. معرفی محصولاتی که در آینده قصد عرضه آن‌ها را داریم، الزاما حاصل از پتنت‌های ما نیست.
اما در هر صورت امکان عرضه‌ی چنین ابزاری در آینده‌ی نزدیک خبر بسیار خوشحال کننده‌ای خواهد بود، چرا که وجود روشی برای کنترل سریع و بدون درد سطح قند خون، می‌تواند در بهبود شرایط زندگی بیماران دیابتی تاثیر بسیار شگرفی داشته باشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *