پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چهره‌های شاخص دست راستی کرمان حول گروه‌های نزدیک به رییس جمهور سابق جمع شده‌اند میل اصولگرایان کرمانی به خط و مشی «احمدی‌نژادی»

چهره‌های شاخص دست راستی کرمان حول گروه‌های نزدیک به رییس جمهور سابق جمع شده‌اند میل اصولگرایان کرمانی به خط و مشی «احمدی‌نژادی»





۱۱ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۴۷

چهره‌های شاخص دست راستی کرمان حول گروه‌های نزدیک
به رییس جمهور سابق جمع شده‌اند
میل اصولگرایان کرمانی
به خط و مشی «احمدی‌نژادی»

حمایت چهره‌های شاخص اصولگرایی کرمان از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» که بخش اعظمی از آن به جریان احمدی‌نژاد وابسته است نشان می‌دهد اصولگرایان کرمانی بیشتر به جریان حول محور رییس جمهور سابق دل‌بسته‌اند.
هشت چهره اصولگرا در کرمان از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حمایت کردند. مجید نامجو و سید محمد حسینی، وزرای نیرو و ارشاد دولت احمدی‌نژاد، حسین فتاحی، حسین آذین، محمدرضا امیری کهنوج و علیرضا منظری توکلی، نماینده‌های اصولگرای استان در مجلس نهم و محمدمهدی زاهدی و محمدرضا پور ابراهیمی، دو نماینده فعلی شهر کرمان در مجلس دهم در روزهای گذشته از تشکیل جبهه‌ای حمایت کردند که پنجم دی‌ماه اعلام موجودیت کرد. جبهه‌ای که اگرچه اعضای هیأت مؤسسش سعی دارند بر فراجناحی بودن آن تأکید کنند اما نگاهی به سابقه آن‌ها نشان می‌دهد که جریان غالب بر این جبهه به محمود احمدی‌نژاد نزدیک است.
جبهه متمایل به احمدی‌نژاد
حجت‌الاسلام حسن رحیمیان، مرضیه وحید دستجردی، مهدی چمران، یحیی آل اسحاق، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رضا روستا آزاد،‌ محمود خسروی وفا، مهدی محمدی، علیرضا مرندی و نادر طالب‌زاده 10 نفری هستند که به‌عنوان هیأت مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی معرفی‌شده‌اند. اگرچه حجت‌الاسلام رحیمیان (تولیت مسجد جمکران)، یحیی آل اسحاق (عضو سابق حزب موتلفه) و محمود خسروی وفا (رییس فدراسیون جانبازان و معلولین و رییس کمیته پارالمپیک ایران) را می‌توان غیر احمدی‌نژادی‌های این جبهه به‌حساب آورد اما هفت عضو دیگر کاملاً به جریان احمدی‌نژاد نزدیک هستند. مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد بود. حمیدرضا حاج بابایی هم علاوه بر اینکه وزیر آموزش‌وپرورش دولت احمدی‌نژاد بود، جزو هیأت مؤسس جبهه یکتا (حامیان احمدی‌نژاد) هم هست. رضا روستا آزاد در دولت دهم به ریاست دانشگاه صنعتی شریف رسید. انتصابی که برخلاف رؤسای پیشین دانشگاه صنعتی شریف، بدون اخذ رأی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه و مستقیماً با حکم وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد صورت گرفت. مهدی محمدی تحلیلگر روزنامه کیهان بوده و هست. علیرضا مرندی در سال 88 به پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست فرهنگستان علوم پزشکی منصوب شد. نادر طالب‌زاده هم از اهالی سینمای نزدیک به جریان محمود احمدی‌نژاد محسوب می‌شود. مهدی چمران، رییس فعلی شورای شهر تهران هم اگرچه در حال حاضر جزو متحدان محمدباقر قالیباف به شمار می‌آید اما نباید از یاد برد که نام او سال 82 در لیست آبادگران قرار داشت و پیروزی این لیست در دومین انتخابات شوراها، محمود احمدی‌نژاد را شهردار پایتخت کرد. سمتی که زمینه‌ساز رییس جمهور شدن وی در سال 1384 شد. این گرایش‌ها نشان از آن دارد که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به جریان محمود احمدی‌نژاد نزدیک‌تر از دیگر جریان‌های اصولگرایی است.
حضور کرمانی‌ها در یکتا و پایداری
چهره‌های شاخص اصولگرای کرمان در حالی از جبهه‌ای حمایت کرده‌اند که به جریان محمود احمدی‌نژاد نزدیک است که پیش‌ازاین هم برخی از این چهره‌ها در گروه‌های سیاسی نزدیک به این جریان حضور پیداکرده‌اند. جبهه پایداری که حامیان احمدی‌نژاد بدون مشایی آن را شکل دادند و در سه سال گذشته تندترین انتقادها را از دولت تدبیر و امید داشته، یک کرمانی را در شورای مرکزی خود جا داده است. مجید دوستعلی که در انتخابات 84 از حامیان محمود احمدی‌نژاد بود مهر امسال عضو شورای مرکزی این جبهه که به «دلواپس» هم معروف است، شد. جبهه یکتا، دیگر تشکل حامی محمود احمدی‌نژاد که متشکل از وزرا و مسئولان رده‌بالای دولت‌های نهم و دهم است هم سید محمد حسینی و محمدمهدی زاهدی را در شورای مرکزی خود می‌بیند. حضور پررنگ اصولگرایان کرمانی در گروه‌های نزدیک به رییس جمهور سابق نشان می‌دهد که هنوز در میان اصولگرایان کرمانی میل به احمدی‌نژاد بیشتر از دیگر جریان‌های اصولگرایی وجود دارد.

شکست‌های پیاپی اصولگرایان را به تشکیل گروه‌های جدید سوق می‌دهد
نماینده مردم شهربابک در مجلس ششم در رابطه با شکل‌گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی توسط اصولگرایان به «پیام ما» می‌گوید: «اصولگرایان بعد از شکست‌های پیاپی در انتخابات‌های اخیر از طریق تشکیل گروه‌های جدید به فکر بازسازی خود افتادند.» منصور سلیمانی میمندی اضافه می‌کند: «این جناح متوجه شده که با عناوین قبلی دیگر نمی‌توانند به‌جایی برسند به همین دلیل جبهه‌ای جدید شکل داده‌اند.» وی در پاسخ به اینکه چرا چهره‌های شاخص اصولگرای کرمان از تشکیل این جبهه که تقریباً به جریان محمود احمدی‌نژاد نزدیک است، حمایت کرده‌اند، می‌گوید: «چون اکثر این افراد در زمان آقای احمدی‌نژاد به سمت‌های بالایی رسیدند از گروه‌های نزدیک به وی حمایت می‌کنند تا مجدداً به قدرت برسند.» سلیمانی اصولگرایان کرمانی را در گذشته معتدل‌تر از امروز می‌داند و می‌افزاید: «همان‌طور که در کشور اصولگرایان معتدلی همچون ناطق نوری قدرت کمتری دارند، در کرمان هم اصولگرایان بیشتر به سمت تندروی می‌روند و حمایت از گروه‌های نزدیک به جریان احمدی‌نژاد با این قضیه بی‌ربط نیست.»

نیروهای واقعی انقلاب گرد هم آمده‌اند
نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس نهم که از تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حمایت کرده به «پیام ما» می‌گوید: «آدم‌هایی در این تشکل حضور دارند که نیروهای واقعی انقلاب هستند.» علیرضا منظری توکلی در واکنش به اینکه اکثر اعضای هیأت مؤسس این جبهه به محمود احمدی‌نژاد نزدیک هستند، اضافه می‌کند: «ربطی به این ندارد که احمدی‌نژادی هستند یا خیر. اصلاً در این جبهه کسی کاری به خط و خطوط جناحی ندارد.» او در پاسخ به اینکه مگر می‌شود این جبهه فراجناحی باشد اما فقط اصولگرایان و نزدیکان به جریان احمدی‌نژاد در آن حضور داشته باشند، جواب می‌دهد: «این افرادی که در این جبهه جمع شدند سوءپیشینه ندارند و از نیروهای واقعی انقلاب هستند.» منظری توکلی معتقد است «این جبهه موردقبول نیروهای سنتی و مدرن واقع می‌شود و می‌تواند موجب وحدت اصولگرایان شود.» وی می‌افزاید: «یکی از اهداف جبهه رسیدن به وحدت اصولگرایان در انتخابات‌های پیش رو است. به‌هرحال چه بخواهیم و چه نخواهیم با توجه به انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، کار انتخاباتی انجام می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *