پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کرمان در دهه اول چله بزرگ زمستان نه سرما دیده و نه باران شروع گرم زمستان در کرمان

کرمان در دهه اول چله بزرگ زمستان نه سرما دیده و نه باران شروع گرم زمستان در کرمان





۱۰ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۲۶

کرمان در دهه اول چله بزرگ زمستان نه سرما دیده و نه باران
شروع گرم زمستان در کرمان

کرمانی‌ها در حالی 10 روز ابتدایی چله بزرگ زمستان را پشت سر گذاشته‌اند که نه خبری از هوای سرد بوده و نه بارانی باریده است.
زمستان در کرمان شروع‌شده اما خبری از سرما نیست. این در حالی است که چله بزرگ زمستان (از اول دی تا 10 بهمن) معمولاً سردترین روزهای یک سال را تشکیل می‌دادند اما دهه اول این چله به‌جای اینکه سرد باشد، در کرمان گرم بوده و کرمانی‌ها این روزها با لباس‌های تابستانی تردد می‌کنند. پارک‌ها مجدداً در ایام تعطیل شلوغ شده و خیلی از خانواده‌ها فرصت را مناسب دیدند تا در این گرمای زمستانی! به «کرمون گردی» بپردازند. از طرف دیگر خبری هم از باران نیست تا خشکی فصل زراعی 95-96 تا اینجا در زمستان هم ادامه داشته باشد.
زمستانی گرم‌تر از حد نرمال
در روزهای اخیر دمای هوا در کرمان همانند روزهای میانی فصل بهار بوده است. روز گذشته دمای هوا در استان کرمان بین دو تا 24 درجه سانتی‌گراد بود و پیش‌بینی می‌شود امروز دما سه تا 24 درجه و فردا سه تا 23 درجه سانتی‌گراد باشد. این در حالی است که دمای هوا در روزهای ابتدایی دی‌ماه 94 سردتر از دما در روزهای اخیر بود. به‌عنوان مثل سوم دی‌ماه کمینه دمای کرمان منفی هفت و بیشینه دما 12 درجه بود و در دیگر روزها دما به این مقدار نزدیک بود اما در روزهای گذشته کمترین دمای هوا در کرمان منفی نشده و بیشینه آن به 29 درجه سانتی‌گراد هم رسیده است تا دهه اول چله بزرگ برای کرمانی‌ها اصلا نشانی از چله بزرگ زمستان سال‌های پیش نداشته باشد و بر اساس گزارشی که سازمان هواشناسی روز گذشته منتشر کرده، به نظر می‌رسد زمستان امسال در کرمان گرم‌تر از حد نرمال باشد.
همان‌طور که در شکل شماره یک می‌بینید، بر اساس پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی، در دی، بهمن و اسفند سال جاری میانگین دما در مناطق تیره‌رنگ که استان کرمان را هم شامل می‌شود، بین 0.5 تا 1.5 درجه سانتی‌گراد بیشتر از حد نرمال خواهد بود.
کاهش 100 درصدی بارش
میانگین بارش در 10 روز ابتدای زمستان 95 در استان کرمان صفر میلی‌متر بوده است. این در حالی است که سال گذشته از یکم دی‌ماه تا 10 دی‌ماه میانگین بارش در این استان 22.5 میلی‌متر بود که نشان می‌دهد میزان بارندگی در استان کرمان در 10 روز اخیر نسبت به همین بازه زمانی در سال 94، 100 درصد کاهش‌یافته است.
از یکم دی تا 10 دی‌ماه 94، بیشترین میزان بارندگی مربوط به ارزوئیه، رابر و سیرجان با 41، 32 و 30.9 میلی‌متر بارندگی و کمترین میزان بارش مربوط به قلعه گنج، کوهبنان و انار با 13، 15.9 و 16.2 میلی‌متر بارندگی بوده است. همچنین در شهر کرمان 19.3 میلی‌متر بارندگی در این بازه زمانی داشتیم.

پدیده «لانینا» تا پیش بینی یک موسسه تحقیقاتی
گفته می‌شود یکی از عوامل کم بارشی در پاییز و زمستان امسال، پدیده «لانینا» است. «لانینا» وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام، آب سردتر از حالت طبیعی می‌شود و این تغییر دمای اقیانوسی موجب کاهش بارش‌ها می‌شود. معمولاً در سال‌هایی که پاییز و زمستان از بروز «لانینا» متأثر می‌شوند، نباید انتظار تَرسالی و بارش‌های مناسب داشته باشیم بلکه با کاهش بارش‌ها و از طرف دیگر سردی بیشتر هوا مواجه می‌شویم. مرکز اقیانوس‌شناسی آمریکا پیش‌بینی کرده که بعد از وقوع «ال‌نینو» در ‌سال گذشته و افزایش چشمگیر بارندگی، امسال پدیده «لانینا» سالی کم‌بارش را به دنبال بیاورد. از طرف دیگر چندی پیش محققان موسسه ماکس پلانک آلمان در تحقیقات 30 سال اخیر خود بر روی 29 کشور در خاورمیانه از جمله ایران به این نتیجه رسیدند تا نیمه قرن 21، دمای هوا با سرعتی دو برابر متوسط جهانی افزایش خواهد یافت و دمای هوا در زمستان تا دو و نیم درجه زیادتر می‌شود.

کرمان سومین استان کم بارش کشور
بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، کرمان سومین استان کم بارش کشور از یک مهر تا 10 دی 95 بوده است. میانگین بارش در استان کرمان در این بازه زمانی 5.5 میلی‌متر بوده و تنها استان‌های یزد با 4.4 میلی‌متر و خراسان جنوبی با 5.1 میلی‌متر بارندگی، از استان کرمان بارش کمتری داشته‌اند.
میانگین بارش در کل کشور هم در این بازه زمانی 48.4 میلی‌متر بوده که 11 میلی‌متر آن مربوط به 10 روز ابتدایی زمستان 95 است. روزهایی که استان کرمان از بارش باران بی‌بهره بوده است.

کاهش 86 درصدی بارش در پاییز
در حالی تاکنون استان کرمان در زمستان رنگ باران را ندیده که بر اساس گزارش سازمان هواشناسی کشور، در پاییز سال جاری میانگین بارش در استان کرمان 5.5 میلی‌متر بوده است. این در حالی است که در پاییز 94، میانگین بارش در کل استان 40 میلی‌متر بوده است که نشان می‌دهد 86.25 درصد بارندگی در استان کرمان در پاییز 95 نسبت به پاییز 94 کاهش‌یافته است.
بیشترین بارش در پاییز 95 مربوط به بافت، رابر و ارزوئیه با 20.9، 17.3 و 14 میلی‌متر بارندگی بوده و کمترین بارندگی در این بازه زمانی مربوط به کهنوج، منوجان و فهرج با 1.1، 1.3 و 1.8 میلی‌متر بوده است.
در شهر کرمان هم در این بازه زمانی 3.4 میلی‌متر باران داشتیم. در پاییز 94، در شهر کرمان 22.2 میلی‌متر باران داشتیم. بیشترین بارندگی مربوط به منوجان با 106.8 میلی‌متر و کمترین بارندگی مربوط به کوهبنان با 13.1 میلی‌متر بوده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *