پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسمومیت با تریاک آلوده به سرب همچنان ادامه دارد تریاک جان‌گیر

مسمومیت با تریاک آلوده به سرب همچنان ادامه دارد تریاک جان‌گیر





۹ دی ۱۳۹۵، ۱:۵۱

مسمومیت با تریاک آلوده به سرب همچنان ادامه دارد
تریاک جان‌گیر

آمار دقیقی اگرچه از مسمومیت بر اثر استعمال تریاک آلوده به سرب در دست نیست اما شواهد نشان می‌دهد که این نوع مسمومیت همچنان ادامه دارد.
دی‌ماه سال گذشته بود که تعداد موارد مسمومیت با سرب ناشی از استعمال تریاک افزایش پیدا کرد به‌طوری‌که گفته می‌شد بیش از دو هزار نفر در کشور در سال 94 به این دلیل به بیمارستان مراجعه کردند. در استان کرمان هم که همواره اعتیاد به مواد مخدر یکی از معضلات اصلی بوده، چندین مورد مسمومیت دیده شد به‌طوری‌که خرداد 95 روزنامه آرمان خبر داد که این مشکل در مناطق شرق کشور و به‌ویژه در شهر کرمان مشاهده می‌شود.
آماری در دست نیست
پزشکی قانونی استان کرمان اگرچه اعلام می‌کند آمار دقیقی از مسمومیت با تریاک سربی ندارد اما افزایش این نوع مسمومیت را تأیید می‌کند. سعیدی، مدیر روابط عمومی این ارگان می‌گوید: «در کرمان آزمایش‌های فلزات سنگین انجام نمی‌شود. به همین دلیل آمار دقیق و مستندی از مسمومیت با سرب را نداریم اما نمی‌توان افزایش مرگ به دلیل مسمومیت با سرب را رد کرد.» تماس‌های ما با مسئولان علوم پزشکی کرمان ازجمله حق‌دوست، رییس دانشگاه نتیجه‌ای نداشت.
خوراکی یا استنشاقی؛ ر دو مسموم می‌کند
دکتر خلیلی زاده که در شهر کرمان یک کلینیک ترک اعتیاد دارد در خصوص مسمومیت با تریاک‌های آلوده به سرب می‌گوید: «متأسفانه در یک سال اخیر مسمومیت به دلیل استعمال تریاک آلوده به سرب بسیار شایع شده به‌طوری‌که شنیده می‌شود نزدیک به 30 نفر در کل کشور جان خود را ازدست‌داده‌اند.» وی در پاسخ به اینکه آیا در کلینیک تحت مدیریت شما در یک سال گذشته به چنین موردی برخورد کردید، اظهار کرد: «بله. حداقل 50 مورد مسمومیت به دلیل استعمال تریاک آلوده به سرب داشته‌ایم.» این پزشک در پاسخ به اینکه آیا فقط خوردن تریاک آلوده به سرب موجب مسمومیت می‌شود، گفت: «خیر. این دید اشتباهی است که برخی دارند. اگر تریاک آلوده به سرب باشد، استعمال چه از طریق خوراکی و چه از طریق استنشاقی، باعث مسمومیت می‌شود.»
تشخیص تریاک آلوده به سرب
دکتر جواد عباسلو، پزشک درمانگر اعتیاد درباره تفاوت تریاک آلوده به سرب با تریاک‌های معمولی به هفته‌نامه سخن تازه می‌گوید: «تریاک اصیل، موقع داغ شدن از هم می‌پاشد. اما این تریاک‌ها چندین بار هم که داغ شوند، کش آورده و از هم نمی‌پاشند که نشان می‌دهد چسب خوبی دارد و این یکی از راه‌های شناسایی تریاک است.»
مسمومیت با سرب چه علائمی دارد؟
مسمومیت با سرب علامت ویژه‌ای ندارد تا به‌محض مشاهده آن به پزشک مراجعه شود، آن هم به این دلیل که اندازه‌گیری سرب خون جزو آزمایش‌های متداول خون نیست و پزشکان آن را جزو موارد تشخیصی خود قرار نمی‌دهند. به‌طورکلی مسمومیت با سرب یکی از عوامل ایجادکننده کم‌خونی، پوکی استخوان و ایجاد ضعف عمومی و خستگی مزمن در بزرگ‌سالان است و لازم است اندازه‌گیری غلظت سرب خون در آزمایش‌های خون نیز لحاظ شود. سرب یک فلز سمی است که باعث بیش‌فعالی و اضطراب شده و کشنده است. به علت آلودگی محیطی، آلودگی آب‌ها و دریاها فلزات سنگین مانند سرب و جیوه در منابع غذایی ما وجود دارد. منابع سنگین مانند فلزات به هر میزانی در طول زمان برای بدن زیان‌بار است. سرب راه‌های زیادی برای کشتن انسان دارد. مهم‌ترین این راه‌ها وارد شدن در ترکیب گلوله اسلحه است، اما در خانه و محیط زندگی ما هم چیزهایی هست که می‌تواند حاوی سرب باشد و مسمومیت با آن را به دنبال داشته باشد. نکته قابل‌توجه آنکه مسمومیت با سرب برخلاف اکثر مواد دیگر به‌تدریج و در طی ماه‌ها و حتی سال‌ها اتفاق می‌افتد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *