پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مطرح شد در حادثه «جهان‌آباد» همه مقصریم

در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مطرح شد در حادثه «جهان‌آباد» همه مقصریم





۸ دی ۱۳۹۵، ۰:۴۹

در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مطرح شد
در حادثه «جهان‌آباد»
همه مقصریم

یدالله موحد دیروز در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اعلام کرد: متهم پرونده قتل فجیع در جهان آباد از توابع شهرستان فهرج، قبلا به اتهام قدرت نمایی با چاقو به زندان رفته و در قاچاق اتباع بیگانه نیز سوابقی داشته است.
وی با اشاره به جنایت هولناکی که در روستای جهان آباد شهرستان فهرج رخ داد، افزود: هیچ مجموعه ای نمی تواند خود را مبرا از مسئولیت در این اتفاقات بداند و باید تدبر و تفکر کرد که هر کدام از دستگاه ها چه نقشی در این جنایت دارند؟ آیا می شد که از بروز چنین حوادثی پیشگیری کرد؟
موحد گفت: آیا این رخداد هولناک نباید ما را به فکر وا دارد؟ آیا نباید کاری کنیم که از بروز چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود؟
وی اظهار کرد: آیا نمی شود اینگونه افراد را شناسایی کرده و با کارهای پیشگیرانه از بروز این حوادث جلوگیری کنیم؟
موحد یادآور شد: یک روز، باندهای اراذل و اوباش آسایش مردم استان را از بین برده بودند که با تشکیل کمیته ای، کارهای مربوطه با دخالت همه مجموعه ها انجام شد و امروز می بینیم که جامعه چه وضعیتی دارد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: برخی افراد دارای ظرفیت جنایی بالا را در جامعه می شناسیم و سوابق زندگی آنها نشان می دهد که این افراد باید مورد برنامه های پیشگیرانه قرار گیرند تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه وقتی سلاح به وفور در اختیار مردم است برای پیشگیری از این امر و آگاه سازی جامعه چه کرده ایم؟ ادامه داد: مردم باید بداند که اگر سلاحی در یک روستا باشد تهدید جدی برای همه افراد است.
این مقام قضایی اظهار کرد: بلافاصله بعد از وقوع این قتل در فهرج همه مسئولان امنیتی، قضایی و انتظامی در صحنه حضور داشتند و در اسرع وقت ضمن دستگیری فرد قاتل که از استان خارج شده بود، کارهای بعدی نیز انجام شد.
وی تصریح کرد: خانواده مقتولان این حادثه صبورانه همکاری خوبی با نیروهای انتظامی و امنیتتی داشتند و مردم این شهرستان ها و مردم سیستان و بلوچستان نیز کمک موثری در این زمینه کردند.
موحد اظهار کرد: نباید همیشه منتظر بود تا حادثه ای رخ دهد و بعد با آن مقابله کنیم بلکه باید با تجمیع امکانات و اندیشه ها از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنیم.
به گفته وی امروز همه نهادهای مربوطه باید برای مطالعه و ریشه یابی چنین موضوعاتی وارد عمل شوند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز گفت: رئیس اتاق اصناف کرمان به عنوان عضو مدعی در شورای پیشگیری از وقوع جرم شرکت کند.
محمدباقر اسلامی افزود: پایش حضور اتباع بیگانه در میدان تره بار کرمان انجام شد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی اضافه کرد: مصوبه جمع آوری محکومان متواری در استان کرمان بویژه در جرم سرقت در حال اجراست و نیروهای انتظامی و امنیتی با محوریت دادستان ها اقدام کرده و میزان دستگیری ها هم از سوی نیروی انتظامی اعلام شده است.
اسلامی با اشاره به انتخابات سال 96 نیز گفت: دستگاه قضایی اقداماتی را در پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی انجام خواهد داد.
وی تصریح کرد: کتابچه در مسیر انتخابات از سوی معاونت اجتماعی دادگستری کل استان کرمان تدوین شده است.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان نیز گفت: در سال جاری سه هزار و 393 دقیقه برنامه در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در صدا و سیما پخش شده است.
احمدعلی رمضانی افزود: یکی از سرفصل های برنامه ریزی صدا و سیما مربوط به آسیب های اجتماعی است. نیروهای صدا، سیما و خبر را مکلف کرده ایم که به صورت ماهانه فعالیت های انجام شده در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی را گزارش دهند.
همچنین در این جلسه، دکترعباس صادق زاده مدیر کل بهزیستی استان اظهار کرد: خشونتی که امروز با آن مواجه هستیم معلول علت هایی است که بیشتر باید به دنبال ریشه و علت آن بگردیم گرچه خود خشونت هم باید شناسایی شده و برای مداخلات به هنگام برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به اینکه بیشترین وقت باید بر روی علت ها گذاشته شود افزود: اعتیاد و مسائلی که از ناحیه آن ایجاد می شود مادر آسیب های بعدی است، در کنار آن عدم آموزش مهارت های زندگی و پایین بودن سطح دانش و آگاهی های عمومی جامعه به خصوص زنان یکی از دلایل خشونت می باشد.
صادق زاده بیان کرد: در بهزیستی ظرف چند ماه گذشته در خصوص موضوع خشونت و شناسایی آن اقداماتی انجام شده است که یکی از این اقدامات تولید هشت فیلم صدثانیه ای است، در بحث مهارت های زندگی نیز در بین زوج هایی که در شرف ازدواج و یا در آستانه طلاق هستند متوجه شده ایم ارائه آموزش های سلیقه ای و غیرکارشناسی خود آسیب وارد کرده است بنابراین بحث تحلیل محتوا با استفاده از اساتید مجرب در این زمینه انجام شده است.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: در کنار این تولید محتوا 60 کاریکاتور برای گروه سنی کودکان و نوجوانان طراحی و در قالب کتابی گردآوری شده است که در مناطق در معرض آسیب توزیع خواهد شد، همزمان تحقیقی در یکی از مناطق حاشیه ای کرمان انجام و کار علمی و قابل استنادی تولید شده است.
وی ادامه داد: این تحقیق در بین زنان خانه دار حاشیه شهر کرمان انجام شده و نتایج آن اغلب تحصیلات پایین، سابقه مصرف مواد و بیماری های روانی بوده است بطوریکه شایع ترین نوع خشونت مربوط به خشونت روانی، کلامی، جسمی، اقتصادی و جنسی بوده و مشخص شد که آموزش گروهی مهارت مدیریت خشم بر خشونت خانگی زنان خانه دار حاشیه شهر اثربخشی داشته است یعنی آموزش مهارت مدیریت خشم می تواند باعث کاهش خشونت خانگی علیه زنان خانه دار در حاشیه شهر بشود.
صادق زاده گفت: باید در حوزه پیشگیری از وقوع جرم عالمانه برخورد کنیم و احساسی رفتار نشود، همچنین با برنامه ریزی عمل و تلاش کنیم در مناطق حاشیه ای شهر کرمان اقدامات مناسب را انجام دهیم.
لازم به ذکر است، عصر پنجشنبه هفته گذشته جوانی 26 ساله و دارای سابقه کیفری در روستای جهان آباد از توابع شهرستان فهرج به دلیل اختلافات خانوادگی که با خانواده همسر خود داشته، اقدام به تیراندازی در منزل همسرش کرد و در نهایت 10 نفر از اهالی خانواده همسر و همسایگان آنها را که در منزل این خانواده حضور داشتند به قتل رساند و باعث مجروح شدن چهار نفر دیگر شد. این ضارب با تلاش نیروهای امنیتی و پلیس کرمان و سیستان بلوچستان، دوشنبه در میدان بسیج ایرانشهر شناسایی و دستگیر شد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *