سایت خبری پیام ما آنلاین | سه نکته متفاوت درباره ماجرای کریمی قدوسی و فایل صوتی آخ جون! ظریف گفت اشتباه کردم

سه نکته متفاوت درباره ماجرای کریمی قدوسی و فایل صوتی آخ جون! ظریف گفت اشتباه کردم





۸ دی ۱۳۹۵، ۰:۳۸

سه نکته متفاوت درباره ماجرای کریمی قدوسی و فایل صوتی
آخ جون! ظریف گفت اشتباه کردم
عصر ایران نوشت: هرچند با توضیح رییس مجلس درباره مطالب نقل‌شده از وزیر خارجه بسیاری از ابهامات، رفع شده اما همچنان می‌توان از اقدام کریمی قدوسی به رفتارشناسی اصول‌گرایان رادیکال پرداخت. ماجرا ازاین‌قرار بود که نماینده اصول‌گرا و ضد برجام از جواد ظریف نقل کرد: « من اعتراف می‌کنم که اشتباه کردم که به حرف جان کری وزیر خارجه آمریکا اعتماد کردم.» البته اصل صحبت ظریف درباره تمدید تحریم‌های داماتو بوده نه کلیت برجام. ( تحریم‌های داماتو قبل از تحریم‌های هسته‌ای و از 1996 شروع شد). جدای از این‌که اگر واقعاً چنین سخنی گفته بود نیز به تصریح رییس مجلس محرمانه بوده و بر این اساس صحبت‌های جلسه محرمانه و درون ساختاری را نباید در کوی و برزن مطرح می‌کرد و سوای این‌که به گفته نمایندگانی دیگر مقدمه و مؤخره صحبت‌های وزیر خارجه حذف و به‌صورت گزینشی نقل‌شده چند نکته کمتر گفته‌شده را می‌توان یادآور شد:
1. بخش رادیکال اصول‌گرایان از بحران اخلاقی رنج می‌برد و به همین خاطر داعیه‌های اخلاقی آنان به چالش کشیده شده است. موج سنگینی که در پی اتهاماتی علیه یک قاری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی درگرفت واکنشی به همین ناهمخوانی ادعاها و عالم واقعیت بود درحالی‌که در هر صنفی امکان خطا و وجود خاطی وجود دارد و کافی بود همین نکته را یادآوری کنند ولی به خاطر روحیه تمامیت‌خواهی ترجیح دادند اعلام برائت نکنند.
2.دلواپسان و رادیکال‌ها علاقه وافری دارند تا از کسانی که نمی‌پسندند اعتراف بگیرند و از زبان آنان بگویند «اشتباه کردم.» این‌همه ذوق به خاطر نقل‌قول ناقص از جواد ظریف را می‌توان به خاطر همین عبارت نیز دانست. از نگاه اینان همه اشتباه می‌کنند جز خودشان. همه بر سَبیل خطا می‌روند و گمراه‌اند و تنها این‌ها راه درست را طی می‌کنند. وقتی رسانه‌ها و نشریات این طیف را بررسی می‌کنی بیش از هر واژه‌ای با این کلمات روبه‌رو می‌شوی: اعتراف، اشتباه. بر این اساس می‌توان گفت منتقدان در این‌گونه جلسات نمی‌خواهند قانع شوند می‌خواهند گافی پیدا کنند تا روی آن مانور دهند یا نکته‌ای را تعمیم دهند.
3. ما هم می‌گوییم ظریف اشتباه کرد! اما نه بر سر این‌که اعتماد کرد یا نکرد. چون هم هدف جان کری از مذاکره مشخص بود و هم هدف ظریف. کری آمده بود تا یک کشور دیگر به قدرت هسته‌ای بدل نشود و ظریف رفته بود تا قدرت بالقوه را تثبیت کند و درباره بالفعل اطمینان دهد که ایران در پی غنی‌سازی با درصد بالا نیست تا نگران تولید سلاح باشند و تحریم‌ها را هم بردارند. اشتباه ظریف در داخل اتفاق افتاد. چون خیلی از جلسات ولو نام محرمانه داشته باشند درواقع کسانی اطلاعات را بیرون می‌دهند و نشتی دارد. از آقای ناطق نوری هم جایی نقل‌شده بود که علت اصلی امتناع از شرکت در جلسات جامعه روحانیت این نیست که قهر کرده یا توقع داشته بعد از سخنان احمدی‌نژاد موضع بگیرند بلکه بیشتر به این خاطر بوده که مرحوم شیخ جعفر شجونی پاره‌ای از مباحثات درون جلسات شورای مرکزی را رسانه‌ای می‌کرده است. ظریف اشتباه کرد چون نباید جلسه را غیر رسانه‌ای می‌دانست و جا دارد به آن‌ها یادآوری کند مسئولان قبلی تیم مذاکرات هسته‌ای گاه از ابتدا تا انتها یک‌بار هم به مجلس گزارش ندادند. درست است که آنان دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند نه وزیران رأی اعتماد گرفته از مجلس اما ظریف نیز ناگزیر نیست هر آنچه را که می‌داند و در ذهن دارد بگوید و ازاین‌پس او دیگر صراحت گذشته را به خرج نخواهد داد. مادام که اصول‌گرایان بیش از تلاش برای جلب نظر مردم اصرار دارند از این‌وآن اعتراف بگیرند اشتباه کرده‌اند در بر همین پاشنه می‌چرخد. این‌همه علاقه به‌تحقیر و اعتراف گیری و اصرار بر این‌که کسی یا کسانی بگویند «اشتباه کردیم» از کجا ناشی می‌شود که وزیر و غیر وزیر و جلسه محرمانه و غیر محرمانه نمی‌شناسد؟

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *