پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معاون وزیر خارجه خواستار شد ورود نهادهای امنیتی برای پایان دادن به حاشیه‌‌سازی‌های «کریمی قدوسی»

معاون وزیر خارجه خواستار شد ورود نهادهای امنیتی برای پایان دادن به حاشیه‌‌سازی‌های «کریمی قدوسی»





۶ دی ۱۳۹۵، ۲۰:۲۸

معاون وزیر خارجه خواستار شد
ورود نهادهای امنیتی برای پایان دادن به حاشیه‌‌سازی‌های «کریمی قدوسی»

پیام ما- کمتر از یک هفته از اینکه یک نماینده دلواپس به نقل از وزیر خارجه صحبت‌هایی را مطرح کرد، معاون وزیر خارجه خواستار ورود نهادهای امنیتی به این ماجرا شد.
حسن قشقاوی در جمع خبرنگاران در مورد حواشی ایجاد شده در خصوص صحبت‌های جواد کریمی قدوسی و جلسه کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه گفت: «اینکه آقای قدوسی بگوید این جلسه محرمانه نبوده و یا این مسائل باید شفاف‌سازی شود در حیطه اختیارات ایشان نیست. نهادهای امنیتی و حفاظتی همچون سپاه و یا وزارت اطلاعات می‌توانند در این مورد نظر دهند. این یک امر واضح و مبرهن است و در تمام سیستم‌های امنیتی رتبه‌بندی آن مشخص‌شده و اگر این مساله روشن شود تمام این حاشیه‌ها پایان می‌یابد.» به گزارش ایلنا معاون پارلمانی وزارت خارجه ادامه داد: «در همین متنی که روز یکشنبه منتشر شد نشان داده شد که چقدر این متن با گفته‌هایی که از قول وزیر امور خارجه منتشر شد، فاصله داشته و کاملاً مغایر است. این موضوع برای افکار عمومی هم مشخص‌شده که این متن حتی به‌صورت گزینشی نیز آن چیزی که ادعاشده، نبوده است.» وی افزود: «آقای قدوسی اظهار کرده که شنونده میزان محرمانه بودن را تعیین می‌کند که این خلاف قانون و رویه سیستم‌های حفاظتی در جهان است. فارغ از تمام موضوعات ما باید به مکتب‌های الهی و ارزشی خودمان رجوع کنیم. امام صادق (ع) می‌فرمایند کسی اگر سر ما را افشا نکند در حد مجاهدت در راه خدا است. جمهوری اسلامی نیز برخاسته از خون شهدا است. ما چطور می‌توانیم گفته‌های الهی را در این نظام نادیده بگیریم و اسرار خود را افشا کنیم؟ ما باید به ارزش‌های انقلاب احترام گذاشته و کاری نکنیم که اسرار نظام منتشر شود.» قشقاوی تصریح کرد: «در مذاکرات وقتی در هتل نیویورک به ما اعلام می‌شود که راهروی این طبقه ازلحاظ حفاظتی امن نیست. این روش طرف مقابل مذاکره‌کننده با ما است. آن‌ها چگونه با ما رفتار می‌کنند و ما خودمان با یکدیگر چطور رفتار می‌کنیم؟ اینکه می‌گویند ما با مردم مطلب محرمانه نداریم حرف درستی است و فرمایش رهبر انقلاب نیز هست اما باید توجه کرد که این ۵۰ درصد موضوع است. وقتی شما مطلب محرمانه داخل نظام را نشر می‌دهید طرف خارجی هم آن را می‌شنود.» معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: «نمایندگان همیشه به ما انتقاد دارند که وزرا مطالب روزنامه‌ای نگویند و ما همه به وزرا این امر را اطلاع می‌دهیم. اما وقتی فضا رسانه‌ای شود چه ارزشی این کار دارد.»
قدوسی چه گفته بود؟
خبرگزاری فارس یکم دی‌ماه نوشت: جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به بیان آخرین اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در موضوع برجام در جلسه روز 28 آذر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پرداخت. رئوس سخنان ظریف در این جلسه که از سوی عضو کمیسیون امنیت ملی در اختیار فارس قرار گرفت به شرح ذیل است: « * من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم * به حرف جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعتماد کردم * اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم * می‌پذیرم اشتباه کردم * مسئولیت آن را می‌پذیرم * ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم * این اشتباه بزرگی بوده که من کردم * به جان کری بعد از نقض اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت گفتم: «شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است» * قبلاً جان کری وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری آمریکا به ما گفتند اگر قانون داماتو به سنا برود ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم.»

خطای نماینده دلواپس
در حالی کریمی قدوسی با این اظهارات چند روزی تیتر اخبار بود که روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارشی به این ماجرا پرداخت. در بخشی از این گزارش آمده است: «کریمی قدوسی، نماینده دلواپس مشهد و عضو جبهه پایداری هیچ‌وقت خودش را آن‌قدر تنها ندیده است. علیه ظریف وزیر امور خارجه معرکه‌ای به راه انداخته که هرچه جلوتر می‌رود زوایای غیرواقعی آن بیشتر بیرون می‌زند. انتخاب چند جمله گزینش‌شده از سخنان ظریف در جلسه‌ای که خودش هم در آن حضور نداشته. هر طور می‌خواهد اثبات کند که ظریف آن جملات را گفته. یک جای کار می‌لنگد. اول از خبرنگاران خواست تا در کمیسیون امنیت ملی خودشان فایل صوتی سخنان ظریف را بشنوند. اما روز موعود در مقابل خبرنگاران پشت درهای بسته کمیسیون ماند؛ روزی که از رییس کمیسیون تا دبیر آن جواب تلفن‌هایش را ندادند. بعد به آن‌ها وعده داد که فایل صوتی را برای نمایندگان پخش می‌کند و متن پیاده شده آن را به خبرنگاران می‌دهد تا همه بفهمند او راست گفته است. اما این بار اوضاع برای او وخیم‌تر شد. چون حالا با همین متن معلوم شد که برخلاف ادعای او که ظریف گفته «من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم» هیچ کجا عبارت «اعتراف» وجود ندارد. یا آنجا که گفته «به حرف جان کری اعتماد کردم» اصلاً در این متن واژه «اعتماد» نیست و خلاصه سطر سطر این متن جملات قبلی کریمی قدوسی درباره ظریف را نقض می‌کند.» در بخش دیگری هم به نقل از بهروز نعمتی آمده است: «آقای ظریف درباره یکی از موضوعات گفتند که ما سه استراتژی داشتیم که اگر استراتژی شماره یک را انجام می‌دادیم، بهتر بود. من در این زمینه اشتباه کردم. نه اینکه روی کل موضوع برجام اشتباه کرده باشد.»

سروصدا می‌کنند اما 20 رأی بیشتر ندارند
سهیلا جلودار زاده درباره اقدام نماینده مشهد در انتشار سخنان محرمانه وزیر امور خارجه معتقد است: «همه نمایندگان در اظهارنظر و بیان عقایدشان آزادند، ایشان هم نظرش را دارد ولی حالا این انتخاب با مردم است.» وی افزود: «امیدوارم که به‌عنوان یک برادر مؤمن و مسلمان با در نظر گرفتن زوایای مختلف این اقدام را انجام داده باشد، چراکه نباید فضای تشنج را در جامعه بیش از این کرد.» این نماینده مجلس گفت: «آن توصیه‌ای که رهبر معظم انقلاب به آقای احمدی‌نژاد کردند باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد، نباید کاری کرد که فضا دوقطبی شود، رهبری هم به همین خاطر به آقای احمدی‌نژاد آن توصیه را کردند.»
جلودار زاده ادامه داد: «آقای کریمی قدوسی هم باید به این توصیه توجه کند چراکه یکی از ارکان ولایت‌پذیری همین است که درک صحیح از سخنان ایشان باشد، جامعه ما اکنون در شرایطی نیست که به تشنج کشیده شود. »
وی در پاسخ به این پرسش که چقدر این تخریب‌ها مربوط به انتخابات می‌شود، تأکید کرد: «هر اتفاقی بیافتد خیر است. چون مردم دیگر به یک درجه از آگاهی رسیده‌اند. در مجلس بعضی‌ها سروصدا می‌کنند اما ۲۰ رأی بیشتر ندارند، انتخابات را مردم انجام می‌دهند و نظر مردم تعیین‌کننده است و برای همه هم باید محترم باشد، مهم این است که اگر این انتخابات یک انتخابات شیرین باشد موجب توسعه می‌شود ولی اگر ایجاد بدبینی کنند تا فضای تلخ و مسمومی به وجود آید، این به ضرر مردم، مملکت و انقلاب است.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

باستان‌شناسِ حکیم

تأملی بر اندیشه‌های «حکمت‌الله ملاصالحی»

باستان‌شناسِ حکیم

نگهبان باستان‌شناسی ایران

مراسم بزرگداشت «حکمت‌الله ملاصالحی»، باستان‌شناس پیشکسوت برگزار شد

نگهبان باستان‌شناسی ایران

مدیریت گلسنگ‌های تخت‌جمشید به روش علمی انجام می‌شود

مدیر پایگاه پژوهشی میراث جهانی تخت‌جمشید:

مدیریت گلسنگ‌های تخت‌جمشید به روش علمی انجام می‌شود

توقف موقت انتقال آب خلیج‌فارس در «ارسنجان»

پروژهٔ انتقال آب، یک محوطهٔ تاریخی را تهدید می‌کند

توقف موقت انتقال آب خلیج‌فارس در «ارسنجان»

پایان فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در «تُم گاوان» جیرفت

سرپرست پایگاه ملی محوطه‌های تاریخی جیرفت خبر داد

پایان فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در «تُم گاوان» جیرفت

ایست قلبی کاوش‌های باستان‌شناسی

گفت‌وگو با رئیس هیئت‌مدیرهٔ انجمن علمی باستان‌شناسی ایران

ایست قلبی کاوش‌های باستان‌شناسی

افزایش موج تخریب آثار تاریخی خلیج فارس

باستان‌شناسان ایرانی هشدار دادند

افزایش موج تخریب آثار تاریخی خلیج فارس

سفر در مسیرهای ناشناخته

در آستانهٔ نوروز به محورهای گردشگری کمتر شناخته‌شده سر زده‌ایم

سفر در مسیرهای ناشناخته

پرواز «همای سعادت» از «کُنار صندل» تا «کاخ سفید»

به‌بهانهٔ دیده شدن کرکس ریشدار در بلندی‌های البرز کوه

پرواز «همای سعادت» از «کُنار صندل» تا «کاخ سفید»

تیشهٔ معدن‌کاوی بر کوه‌های باستانی

فعالان اجتماعی از معدن‌کاوی در سنگ‌نگاره‌های «دره دیزدر» مشهد و چین‌خوردگی‌های خاص شاهرود نگرانند

تیشهٔ معدن‌کاوی بر کوه‌های باستانی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *