پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اسفندماه؛ آغاز بررسی باستان شناسی حصار غربی ارگ بم

اسفندماه؛ آغاز بررسی باستان شناسی حصار غربی ارگ بم





۵ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۱۸

اسفندماه؛ آغاز بررسی باستان شناسی حصار غربی ارگ بم

مدیر پایگاه جهانی بم و منظر فرهنگی آن می گوید؛ بررسی های باستان شناسی حصار غربی ارگ از اسفندماه سالجاری آغاز می شود.
افشین ابراهیمی گفت: بر اساس بررسی های مقدماتی و تفاهم نامه ای که با موسسه عالی مرمت ایتالیا داشته ایم قرار است بررسی باستان شناسی حصار غربی ارگ از اسفند امسال آغاز شود.
وی در خصوص نحوه بازسازی ارگ بم با تاکید بر وسعت 23 هزار هکتاری پایگاه جهانی بم و منظر فرهنگی آن که 18 هکتار آن بنای ارگ بم است، اضافه کرد: راهبرد این پایگاه برای بازسازی ارگ بم طرح جامع مدیریت حفاظتی بم است که مورد تایید سازمان یونسکو قرار گرفته و بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی تهیه شده است.
مدیر پایگاه میراث جهانی بم با تاکید بر اینکه رویکرد این پایگاه، برگرداندن چهره ارگ بم به قبل از تخریب نیست افزود: برخی از آثار معماری و باستان شناسی که پس از زلزله آشکار شده اند بسیار ارزشمند و نیازمند مطالعات بیشتری هستند و از این رو نباید با لایه های مرمتی پوشانده شوند.
وی آغاز مرمت دروازه ورودی از چهار ماه پیش، پس از آواربرداری و خواناسازی آن در سال های پیش را مورد توجه قرار داد و گفت: امیدواریم تا نوروز امسال مرمت طبقه اول ورودی ارگ که هشتی ورودی دروازه را تشکیل می دهد را به پایان برسانیم.
ابراهیمی دروازه ورودی حصار پیرامونی، حصار دوم و سوم، بخشی از حاکم نشین و حصار آن، بازار، تکیه، سربازخانه، بخشی از اصطبل، تعدادی از خانه های اعیانی، مسجد پیامبر (ص)، خانه سیستانی و مسجد جامع در داخل ارگ بم و همچنین بناهای شاخص بیرون از ارگ همچون مجموعه عامری ها، مجموعه وکیل را از جمله بخش هایی برشمرد که مورد مرمت قرار گرفته اند.
وی در خصوص همکاری های کشور های خارجی در عملیات بازسازی ارگ بم گفت: با توجه به توانمندی و ظرفیت های بالقوه در کشور و پایگاه بم به لحاظ متخصصان و کارشناسان مرتبط سهم داخلی بسیار پررنگ بوده و مشارکت کشور هایی همچون ایتالیا و آلمان دارای سهمی کمتر از یک درصد، ژاپن در زمینه های پژوهشی و آموزشی و فرانسه نیز در زمینه پژوهشی و راه اندازی آزمایشگاه خشت بوده است. ابراهیمی، زلزله خیز بودن منطقه و گسل های فعال در این منطقه را مورد توجه قرار داد و گفت: روند بازسازی، مراقبت و حفاظت از ارگ بم امری مستمر است که در طول سال صورت می گیرد.
ارگ بم در سال 1345 با شماره 519 در فهرست میراث ملی به ثبت رسید. و از سال 1351 با تخصیص اعتبار سالیانه مورد مرمت قرار گرفت . با تبدیل این اثر به پایگاه میراث فرهنگی در سال 1372، پروژه های حفاظتی و مرمتی آن از سوی این پایگاه صورت گرفت.
این اثر به عنوان بزرگترین سازه خشتی جهان در زلزله مهیب ساعت پنج و بیست و هشت دقیقه صبح روز جمعه پنج دی ماه 1382 شهر تاریخی بم به شدت تخریب شد. بم و منظر فرهنگی آن در سال 1383 در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. /ایرنا

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *