سایت خبری پیام ما آنلاین | سفیر ایران در توکیو خبر داد: توصیه برجامی ژاپن به ایران و آمریکا

سفیر ایران در توکیو خبر داد: توصیه برجامی ژاپن به ایران و آمریکا





۵ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۰۰

سفیر ایران در توکیو خبر داد:
توصیه برجامی ژاپن به ایران و آمریکا

رضا نظرآهاری سفیر ایران در توکیو در خصوص دستاوردهای سفر ظریف به ژاپن اظهار داشت:«در چند سال گذشته اولین بار بود که با این کیفیت اتفاق افتاد. در این سفر ظریف در راس هیاتی نسبتاً پرجمعیت از بخش خصوصی به ژاپن آمد و بخش‌های دولتی وابسته به بخش اقتصادی نیز برای اولین بار مستقیماً از این ظرفیت سیاسی و دعوتی که از سوی همتای ظریف در ژاپن صورت گرفته بود، استفاده کردند.» وی با بیان اینکه در حاشیه این سفر ملاقات‌های خوبی بین بخش خصوصی ایران با شرکت‌های ژاپنی صورت گرفت، گفت:«رییس اتاق بازرگانی تهران و رییس بخش نانو تکنولوژی نهاد ریاست جمهوری با شرکت‌های این حوزه دیدارهایی داشتند و کرباسیان و چند تن از مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیز برای برداشته شدن موانع کار اقتصادی دو طرف رایزنی‌های مهمی داشتند و رودرو با شرکت‌های ژاپنی وارد مذاکره شدند.»
سفیر کشورمان در ژاپن به موضوع توافق ایمنی هسته‌ای بین دو کشور نیز اشاره کرد و گفت:«این توافق در جریان تاکید مقامات ژاپنی درباره حمایت از برجام بود. در این چارچوب ژاپنی‌ها اعلام کردند حدود 200 میلیون ین ژاپن معادل 2 میلیون دلار به طرح ایمنی هسته‌ای در ایران کمک می‌کنند و این در چارچوب فعالیت‌های ایران و آژانس برای ایمنی طرح‌های هسته‌ای است.» نظرآهاری تاکید کرد:«این توافق به طور سمبلیک به این معنا بود که ژاپن حاضر است برای ادامه و اجرای موفقیت‌آمیز برجام هزینه کند و در بحث ظرفیت‌های دو جانبه ژاپنی‌ها برای بالا بردن استانداردهای ایمنی هسته‌ای به ایران قرار است، کمک کنند. با توجه به اینکه نیروگاه‌های ژاپن در معرض زلزله است، این کشور در امر ایمنی هسته‌ای تجربه بالایی دارد. در این چارچوب هم کارش را با آژانس شروع کرده و اقداماتی برای امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای ما ترتیب داده است.»
وی در خصوص واکنش مقامات ژاپنی به تمدید قانون تحریم ها در مجلس سنای آمریکا گفت:«ژاپنی ها سعی می کنند در این موضوعات در اظهاراتشان وارد مباحث چالشی نشوند. توصیه ژاپن به آمریکایی‌ها این است که سعی کنند حدالمقدور از اتخاذ مواضعی که ناقض برجام است خودداری کنند؛ از ما هم می‌خواهند که آغاز گر برهم زدن برجام نباشیم.»
نظرآهاری خاطر نشان کرد:«موضع ما هم این است اما اگر طرف مقابل نقض کند ما سریع و شدید پاسخ می‌دهیم. این ما هستیم که باید در مورد این تصمیمم بگیریم و عمل کنیم. ژاپنی‌ها به طور کلی از برجام حمایت می‌کنند و درخواست‌شان هم این است که کسی این توافق را برهم نزند. برای ژاپن فضاهای اقتصادی و نفتی وقتی امکان‌پذیر است که در شرایط توافق بین المللی حرکت کنیم. به این دلیل که اگر بانک‌های این‌ها دوباره با تحریم بانک‌های ایران مواجه شوند. طبعاً قدرت مانور زیادی ندارند چرا که بانک‌های این ها عمدتا در کشورهای آمریکا و اروپایی سهام دارند و به همین دلیل از برجام حمایت می‌کنند. آن ها تنها تحت برجام می‌توانند با ایران همکاری کنند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *