سایت خبری پیام ما آنلاین | روحانی در دیدار با رییس جمهور قرقیزستان: ارتباط با اتحادیه‌ اورآسیا بر اقتصاد ایران موثر است

روحانی در دیدار با رییس جمهور قرقیزستان: ارتباط با اتحادیه‌ اورآسیا بر اقتصاد ایران موثر است





۳ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۳۴

روحانی در دیدار با رییس جمهور قرقیزستان:
ارتباط با اتحادیه‌ اورآسیا بر اقتصاد ایران موثر است

خبر آنلاین- رییس جمهور پس از امضای پنج سند همکاری میان مقام‌های ارشد ایران و قرقیزستان اعلام کرد که تهران و بیشکک در حوزه های اقتصادی و سیاسی به توافقات مهمی دست یافته اند و فصل نوینی در روابط دو کشور گشوده شده است.
رییس جمهور گفت: سیاست مستقل دولت قرقیزستان در سطح جهانی، برای ما بسیار حائز اهمیت است. ما برای این سیاست مستقل و نیز فرهنگ اعتدال و ضد افراط که در این کشور هم در میان مسئولین و هم در میان مردم حاکم است، نهایت احترام را قائل هستیم.
وی ادامه داد: دو کشور لغو روادید را به عنوان سیاست اصولی در روابط فیمابین می‌بینند و امیدواریم این لغو روادید در 3 مرحله انجام شود؛ لغو روادید برای تجار، بازرگانان و بخش‌های صنعتی و کارآفرینان و تولیدگران و در مرحله بعدی لغو روادید برای گروه‌های توریستی و مرحله سوم نیز لغو کامل روادید میان دو کشور است.
روحانی تصریح کرد: لغو روادید می‌تواند ضمن تقویت رفت و آمد توریست های دو کشور ، رفت و آمد تجار و کارآفرینان را نیز تسهیل کند و زمینه ای برای برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور باشد که برای توسعه بیشتر روابط، لازم و ضروری است.
روحانی گفت:ما همان طور که رییس‌ جمهور قرقیزستان نیز تاکید داشتند از ارتباط ریلی بین چین و قرقیزستان و سپس از طریق ازبکستان، ترکمنستان و ایران به منطقه دریای عمان، خلیج فارس و اقیانوس هند، کاملاً استقبال می‌کنیم و این را به نفع دو کشور ایران و قرقیزستان و به نفع کل منطقه می‌دانیم که می‌تواند هم برای مسایل اقتصادی و هم برای مسائل فرهنگی در کل منطقه بسیار تأثیرگذار باشد.
وی اضافه کرد: در مذاکرات مقامات عالی دو کشور تصمیم گرفتیم، کالاهایی که مورد نیاز دو طرف است و در ایران یا قرقیزستان تولید می‌شود، با ارائه تسهیلاتی بدون واسطه ثالث در اختیار طرف مقابل قرار گیرد. این به نفع دو کشور خواهد بود.
روحانی اظهار داشت: همچنین در زمینه تعرفه‌های ترجیحی بین دو کشور، درباره اقلامی که می‌توانیم برای تبادل آنها از تعرفه‌های ترجیحی استفاده کنیم، مورد بررسی قرار گرفتند. ارائه تسهیلات گمرکی و اتصال مناطق آزاد دو کشور به یکدیگر نیز می‌تواند برای تسهیل تجارت و رونق مبادلات اقتصادی بین دو طرف بسیار تأثیرگذار باشد.
رییس جمهور تصریح کرد: با توجه به اینکه قرقیزستان عضو اتحادیه اورآسیا است، ارتباط ما با قرقیزستان و با کل اتحادیه اورآسیا می‌تواند برای روابط اقتصادی ما مؤثر باشد و امیدواریم در نشست 26 دسامبر این اتحادیه، تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شود.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات فنی – مهندسی، ساخت نیروگاه برق – آبی، ساخت سد، جاده، ریل، کارخانه های تبدیل مواد غذایی و سایر خدمات مورد نیاز در قرقیزستان که دولت این کشور تسهیلات لازم آن را فراهم کند، اعلام آمادگی می کند و در این زمینه با آقای رییس‌ جمهور نیز در مذاکراتمان مباحث مفیدی داشتیم.
رییس جمهور افزود: برای حل و فصل این مسایل که معضلات امروز منطقه ما هستند، بویژه مسأله تروریسم و مشکلاتی که امروز در کشورهای منطقه از جمله در عراق و سوریه وجود دارد، همه کشورها باید به هم کمک کنند تا با تروریسم در کل این منطقه مبارزه شود و کشورهای منطقه شاهد صلح و ثبات در کل منطقه باشند. این به نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *