پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تحلیل رسانه‌های جهان از پیامدهای شلیک به سفیر روسیه در ترکیه عواقب یک ترور

تحلیل رسانه‌های جهان از پیامدهای شلیک به سفیر روسیه در ترکیه عواقب یک ترور





۱ دی ۱۳۹۵، ۲۳:۵۴

تحلیل رسانه‌های جهان از پیامدهای شلیک به سفیر روسیه در ترکیه
عواقب یک ترور
فرارو نوشت: آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا هنگامی‌که از یک رخداد هنری بازدید می‌کرد، به ضرب گلوله کشته شد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مردی که سفیر روسیه را در آنکارا هدف گلوله قرارداد با سردادن شعار «الله‌اکبر» فریاد می‌کشید: حلب را فراموش نکنید، سوریه را فراموش نکنید. واکنش رسانه‌های جهان به این اتفاق در ادامه آمده است:
گاردین: ترور دیپلمات روسیه در ترکیه، می‌تواند این دو کشور را به هم نزدیک‌تر کند. با این رخداد، ممکن است پوتین و اردوغان وجه مشترکی برای مقصر دانستن دیگر گروه‌ها یا دشمنان استراتژیک خود پیدا کنند. هر دو کشور تیراندازی روز دوشنبه را توطئه‌ای گسترده خواندند. نخست‌وزیر ترکیه عامل پشت این قتل را «نیروهای سیاه» دانست و پوتین این ترور را حرکتی «تحریک‌کننده» نامید که قصد منحرف کردن روابط میان دو کشور را دارد. یک سناتور روسی ادعا کرد «احتمالاً نمایندگان خارجی سرویس مخفی ناتو در این ترور دست داشته‌اند.» حامیان اردوغان نیز ادعا می‌کنند طرفداران دشمن سیاسی رئیس‌جمهور ترکیه ( فتح‌الله گولن) این قتل را طرح‌ریزی کرده‌اند. «سینان اولگن» دیپلمات سابق ترکیه گفت این ترور همانند هدف قرار دادن هواپیمای جنگی روسیه در سال 2015، سبب ایجاد بحران در روابط این دو کشور نخواهد شد. ماکسی سوچکوف کارشناس مسائل خاورمیانه در شورای امور بین‌الملل روسیه نیز موافق بود که مسکو و آنکارا هیچ انگیزه‌ای برای تبدیل این ترور به بحرانی بزرگ‌تر را ندارند. وی افزود: «روسیه و ترکیه به‌تازگی تعاملات قابل‌توجهی در سطوح بالای نظامی و سیاسی داشته‌اند. اگر اردوغان موفق شود به‌موقع بحران سیاسی موجود با پوتین را کنترل کند، عواقب نگران‌کننده‌ای در انتظار روابط میان دو کشور نخواهد بود.»
فارین پالیسی: تابه اینجا، روسیه و ترکیه این حرکت را تلاشی برای تضعیف روابط میان دو کشور دانستند. وزارت امور خارجه آمریکا نیز آمادگی خود در ارائه کمک به دو کشور را اعلام کرد. بااین‌حال هنوز مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد. اما با توجه به روابط پرتنش میان آنکارا و مسکو در سال گذشته، قرن‌ها دشمنی و رقابت و مواضع سیاسی متقابل در جنگ داخلی سوریه، احتمال وقوع چند سناریو را زیاد می‌کند:
1. هکرهای روسیه، ترکیه را هدف قرار دهند.
دولت ترکیه درگذشته هدف هکرهای روسیه قرارگرفته است. بازهم ممکن است ترکیه هدف حملات سایبری روس‌ها قرار بگیرد و اخبار و رازهای ناخوشایندی درباره اطرافیان و نزدیکان رئیس‌جمهور اردوغان فاش شود.
2. ممکن است روابط شکننده میان روسیه و ترکیه از میان‌رود و فشار اقتصادی زیادی به ترکیه وارد کند.
این اتفاق پس از نوامبر 2015 رخ داد. روسیه در پاسخ به هدف قرار دادن بمب‌افکنش در مرز سوریه، بسیاری از کالاهای ترک را تحریم کرد و میزان صادرات ترکیه به روسیه 737 میلیون دلار سقوط کرد.
3. ترور به‌عنوان بهانه‌ای برای سرکوب دموکراتیک بیشتر در ترکیه و روسیه استفاده شود.
4. از بین رفتن پیمان آتش‌بس در سوریه.
روسیه و ترکیه مواضع متقابلی در جنگ سوریه دارند؛ اما هر دو برای آخرین آتش‌بس در سوریه تلاش کردند که به شورشیان و غیرنظامیان مهلت داد حلب را ترک کنند. این اقدام تروریستی می‌تواند سبب فروپاشی آتش‌بس و تجدید جنگ در سوریه شود.
5. روسیه از طریق کردها وارد عمل شود.
ترکیه عضو ناتو است. بنابراین بعید است روسیه مستقیماً با ترکیه وارد جنگ شود. اما روسیه می‌تواند از روابط تاریخی خود با کردهای ناراضی در ترکیه استفاده کرده و از شبه‌نظامیان کرد حمایت کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *