نقش کلیدی مناطق نمونه گردشگری در توسعه توریسم
دنایب رئیس انجمن سرمایهگذاران مناطق نمونه گردشگری ایران با تاکید بر نقش بسزای مناطق نمونه در توسعه صنعت گردشگری کشور تصریح کرد: «مناطق نمونه گردشگری با شرایط قانونی ویژه میتوانند باب جدیدی را در توسعه صنعت گردشگری کشور بگشایند.»
به گزارش روابط عمومی این انجمن، فرشید علیزاده ساوه شمشکی با اشاره به اینکه موضوع احداث مناطق نمونه گردشگری در سال ۱۳۸۰ مطرح و در نهایت قوانین مربوط به آن در سال ۱۳۸۶ ابلاغ شد، گفت: «از آن سال در دولت دهم بالغ بر ۱۱۶۵ منطقه در کل کشور به عنوان مناطق دارای قابلیت تبدیل شدن به منطقه نمونه گردشگری معرفی شد. تاکنون از بین ۱۱۶۵ منطقه تعیینشده، بالغ بر ۱۰۰ منطقه تاییدیه فعالیت در قالب مناطق نمونه گردشگری را دریافت کردهاند و مقرر شده است در مورد سایر مناطق اعلامشده، از سوی سازمان تصمیمگیری شود.»
این فعال اقتصادی با بیان اینکه ماده ۸ قانون گردشگری کشور موضوع مناطق نمونه گردشگری را مطرح میکند، ادامه داد: «شاید بتوان این مناطق را مانند مناطق ویژه اقتصادی در نظر گرفت که ورود به آنها برای سرمایهگذاران مزیتهایی را طبق قانون به دنبال داشته باشد؛ البته آنها موظف به رعایت نکاتی هم هستند.»
علیزاده در مورد روند احداث مناطق نمونه گردشگری نیز گفت: «این مناطق باید در چارچوب قانون و بر اساس استانداردهای تعریفشده و زیرنظر سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کشور راهاندازی و اداره شوند و پس از دریافت موافقتنامه از سوی سازمان با رعایت استانداردهای موجود امکان فعالیت و احداث این مناطق فراهم میشود.» وی تاکید کرد: «بر اساس قانون موجود سرمایهگذاری در مناطق محروم در قالب منطقه نمونه گردشگری حداکثر ۱۳ سال معافیت مالیاتی و در مناطق معمولی بین ۵ تا ۱۰ سال معافیت دارد. از طرف دیگر حضور سرمایهگذار خارجی در این مناطق برای طرحهای ملی با معرفی سازمان گردشگری توسط سازمان سرمایهگذاری خارجی تضمین خواهد شد.»
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: «کاربری و نوع جذب گردشگر در هر منطقه متناسب با موقعیت آن تعریف و آنچه در مناطق نمونه گردشگری ساخته میشود، مکمل عامل اصلی جذب گردشگر است./ دنیای اقتصاد