پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | این بارپس لرزه های مالی، مرمت ارگ بم را تهدید می کند

این بارپس لرزه های مالی، مرمت ارگ بم را تهدید می کند





۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۵۱

این بارپس لرزه های مالی، مرمت ارگ بم را تهدید می کند
بنای ارگ بم با همه عظمت 2500 ساله اش در زلزله بامداد پنجم دی ماه 82 طاقت رنج و داغ مردمانش را تاب نیاورد و فرو ریخت.
قدمت تاریخی، ثبت جهانی ارگ بم و منظر فرهنگی آن چند ماه قبل از ویرانی و توجه جامعه جهانی به این فاجعه عظیم سبب شد تا عملیات مرمت بزرگترین بنای خشتی جهان در اولویت بازسازی بم پس از زلزله قرار گیرد.
با گذشت 13 سال از زلزله بم روند بازسازی و مرمت ارگ بم همچنان ادامه دارد اما مشکلاتی نظیر دست از کار کشیدن کارگران به دلیل پرداخت نشدن حقوق کار اجرایی مرمت را با توقف و اختلال روبرو کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد 118 نفر به صورت قراردادی و چهار نفر روزمزد در عملیات بازسازی و مرمت ارگ بم مشغول به فعالیت هستند که پرداخت دستمزد و حقوق کارگران بازسازی و مرمت ارگ بم هر ماه 185 میلیون تومان اعتبار لازم دارد. محمود وفایی با بیان اینکه اعتبارات طرح مرمت ارگ بم، ملی است افزود: حقوق کارگران پایگاه ثبت جهانی بم از محل اعتبارات ملی تامین می شود و باید پرداخت آن به استان ابلاغ شود. وی تصریح کرد: این مشکل مختص به پایگاه ثبت جهانی بم نیست و مربوط به همه پایگاه های سراسر کشور است اما به دلیل اینکه این پایگاه بزرگترین و فعال ترین پایگاه ثبت جهانی کشور است بیشتر به چشم می آید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: مشکل پرداخت نشدن دستمزد کارگران ارگ بم در مرداد امسال نیز اتفاق افتاده بود که حقوق چهار ماه ابتدایی امسال آنها پرداخت شد. وی ادامه داد: هفته گذشته کارگران پایگاه ثبت جهانی بم به دلیل پرداخت نشدن دستمزدشان به مدت سه روز دست از کار کشیدند که با پیگیری های پایگاه ثبت جهانی بم، اداره کل میراث فرهنگی کرمان و معاونت میراث فرهنگی کشور بخش از حقوق معوقه آنها پرداخت شد و انتظار می رود تا هفته آینده مابقی طلب آنها نیز پرداخت شود. وی گفت: برای بازسازی ارگ بم هیچ اعتبار خارجی نداریم و فقط به دلیل در معرض خطر بودن این بنای تاریخی کشورهای ایتالیا و ژاپن به لحاظ تجهیزات مرمت در بازسازی قسمت هایی از ارگ بم مشارکت کردند.
مدیر پایگاه میراث جهانی بم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پس از زلزله سال 82 عملیات بازسازی ارگ بم در سال های اولیه به صورت آواربرداری و در کنار آن مستندسازی و کار پژوهشی انجام می شد و عملیات مرمت به طور جدی از سال 1387 آغاز شده است. وی با اشاره به همکاری کشورهای خارجی در عملیات بازسازی ارگ بم تصریح کرد: مشارکت کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن پر رنگ تر بوده البته همکاری آنها در حد فنی، پژوهشی و آموزشی در روند عملیات مرمت بوده است.
مدیر پایگاه میراث جهانی بم گفت: خوشبختانه نقشه ها و اسناد مرمتی ارگ بم قبل از زلزله موجود بوده و در عملیات مرمت سهم داخلی 99 درصد و سهم کشورهای خارجی کمتر از یک درصد است. وی با اشاره به وجود مشکلاتی در پرداخت دستمزد کارگران مرمت ارگ بم بیان کرد: اعتبارت موجود در حال حاضر ملی است اما اعتبارات ملی با توجه به حجم کار به تنهایی جوابگو نیست و جا دارد از اعتبارات استانی نیز اختصاص داده شود تا کارگران با خیال راحت به فعالیت خود بپردازند. وی تاکید کرد: برای ارگ بم تنها بلیط فروشی می شود که درآمد آن به خزانه برمی گردد. ابراهیمی گفت: خوشبختانه امکانات زیرساختی، اقامتی و رفاهی در شهر بم بسیار خوب است و بازدید گردشگران از ارگ بم ادامه دارد و آمار حضور گردشگران خارجی پس از زلزله به صورت تصاعدی افزایش داشته است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *