پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش «پیام ما» از افزایش سهم 31 درصدی مالیات دهندگان کرمانی بیشترین فشار مالیاتی بودجه 96 بر گُرده کرمانی ها

گزارش «پیام ما» از افزایش سهم 31 درصدی مالیات دهندگان کرمانی بیشترین فشار مالیاتی بودجه 96 بر گُرده کرمانی ها





۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۳۹

گزارش «پیام ما» از افزایش سهم 31 درصدی مالیات دهندگان کرمانی
بیشترین فشار مالیاتی بودجه 96
بر گُرده کرمانی ها

سهم استان کرمان در پرداخت مالیات در حالی با 31 درصد افزایش روبرو شده که مجموع مالیات استان‌ها در بودجه 96 نسبت به بودجه 95، 10 درصد رشد داشته است.
سوژه این روزهای بحث درباره بودجه 96، مالیات است. دولت پیش‌بینی کرده 112 هزار و 732 میلیارد تومان از مالیات درآمد کسب کند که نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش داشته. این در حالی است که روزنامه شهروند روز یکشنبه خبر داد که بر اساس گزارش‌های جهانی پیش‌بینی‌شده رشد اقتصادی ایران در سال آینده بیشتر از پنج درصد نباشد. همچنین افزایش مالیات که بیشتر از طریق افزایش مالیات بر ثروت و افزایش میزان مالیات پرداختی کارمندان حاصل می‌شود، باعث شده تا انتقادهای فراوانی از مالیات بودجه 96 بشود. اما فقط در سطح ملی مالیات جنجالی نشده. در کرمان هم افزایش 31 درصدی سهم این استان از پرداخت مالیات به دولت، با انتقاداتی روبرو شده است.
انتقاد و گلایه کرمانی‌ها
پنج‌شنبه گذشته بود که رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان گفت که «کرمان در ردیف استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و… مالیات می‌دهد اما پتانسیل مالیاتی این استان به‌اندازه استان‌های مذکور نیست و به نظر می‌رسد سهم مالیات استان نباید افزایش یابد.» به گفته عباس جبالبارزی در حال حاضر تنها «یک‌چهارم» صنعت استان فعال است و رشد اقتصادی را به نفت مربوط دانست و از افزایش سهم کرمان در پرداخت مالیات گلایه کرد. دوشنبه اما محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان و راور در این خصوص تذکری کتبی به رییس جمهور و وزیر اقتصاد داد و سؤال کرد «به چه دلیل استان کرمان در سال آتی باید 31 درصد افزایش مالیات داشته باشد. آیا می‌خواهید همه کسب‌وکار در این استان تعطیل شود؟» او روز گذشته هم به خبرگزاری تسنیم گفت که معاون وزیر و رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور به کرمان سفر می‌کنند تا از نزدیک به مشکل مالیاتی استان کرمان رسیدگی شود. به گفته زاهدی، مجمع نمایندگان استان در این خصوص با رییس سازمان مالیاتی کشور هم جلسه داشته. جلسه‌ای که انگار نتیجه‌بخش نبوده است. شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس هم در این رابطه گفت: «با توجه به خشک‌سالی‌های پی‌درپی و رکود حاکم بر کشور اصناف، شرکت‌ها و پزشکان نارضایتی و شکایاتی در بحث مالیات دارند. این موضوع در دستور کار مجمع نمایندگان قرار دارد و برای حل‌وفصل این مساله مقرر گردید دو نشست با رییس سازمان برنامه‌وبودجه کشور و وزیر اقتصاد برگزار گردد.»
جزئیات افزایش 31 درصدی
دولت پیش‌بینی کرده از مالیات‌هایی که در سال 96 دریافت می‌کند، 112 هزار و 732 میلیارد تومان درآمد کسب کند. در لایحه بودجه 96، درآمد مالیاتی دولت از استان‌های کشور، 78 هزار و 514 میلیارد تومان برآورد شده است. مجموع درآمد 31 استان کشور (شامل مالیات، مالکیت‌های دولت مثل اجاره، خدمات (قضایی، مخابراتی و …)، فروش کالا، جرائم (رانندگی، مواد مخدر، تخلفات صنفی و …)، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، فروش اموال و متفرقه) در جدول لایحه بودجه 96، 84 هزار و 872 میلیارد تومان برآورد شده است که از این رقم، 78 هزار و 514 میلیارد تومان به مالیات اختصاص دارد. یعنی 92 درصد درآمدی که دولت در استان‌ها کسب می‌کند، از مالیاتی است که گرفته می‌شود. کل درآمدهای دولت در استان کرمان برای سال 96، حدود دو هزار و 626 میلیارد تومان برآورد شده که با توجه به اینکه باید 92 درصد این درآمدها از مالیات باشد، مشخص می‌شود کرمانی‌ها در سال 96 باید دو هزار و 415 میلیارد تومان مالیات بپردازند. این در حالی است که سال گذشته کل درآمد دولت از استان کرمان یک هزار و 997 میلیارد تومان بود. با توجه به اینکه در سال 95 هم 92 درصد مجموع درآمدهای استان‌ها از طریق مالیات به دست می‌آمد، یک هزار و 837 تومان از کل درآمد استان کرمان حاصل مالیات‌های پرداختی توسط مردم بود که نشان می‌دهد مالیاتی که کرمانی‌ها در سال 96 باید بپردازند 31 درصد بیشتر از مالیاتی است که در سال 95 باید می‌پرداختند.

بیشترین افزایش مالیات در کرمان رخ‌داده است
در حالی کرمانی‌ها باید سال آینده 31 درصد بیشتر از امسال مالیات بپردازند که این میزان افزایش از همه استان‌ها بیشتر است. بعد از کرمان استان‌های البرز و چهارمحال و بختیاری 30 درصد افزایش مالیات دارند و افزایش مالیات در استان زنجان 28 و در کرمانشاه 27 درصد است. این در حالی است که مجموع مالیات پرداختی همه استان‌ها در سال 96 تنها 10 درصد بیشتر از سال 95 است. مالیات استان خراسان شمالی در سال 96، دو درصد کمتر از سال 95 است. بعدازاین استان، استان‌های خوزستان با یک، اصفهان، کردستان و همدان با دو درصد کمترین افزایش مالیات را داشته‌اند. مالیات استان‌های برخورداری همچون تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی هم به ترتیب هفت، 9 و 14 درصد افزایش خواهد داشت.

مالیات کرمان بیشتر از درآمد دولت از فارس
با بررسی لایحه بودجه 96 می‌بینیم که مالیاتی که کرمانی‌ها باید در سال 96 بپردازند از درآمد دولت از استان فارس (شامل مالیات، مالکیت‌های دولت مثل اجاره، خدمات (قضایی، مخابراتی و …)، فروش کالا، جرائم (رانندگی، مواد مخدر، تخلفات صنفی و …) بیشتر است. به‌طور دقیق‌تر کل درآمد دولت از استان فارس در سال 96، دو هزار و 271 میلیارد تومان است که 355 میلیارد تومان کمتر از رقمی است که کرمانی‌ها باید به‌عنوان مالیات (دو هزار و 415 میلیارد تومان) به دولت بپردازند. همچنین مالیات استان‌های فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، یزد و خراسان جنوبی در سال 96 نسبت به سال 95 به ترتیب هفت، 11، پنج، 16 و 26 درصد افزایش خواهد داشت.

مقایسه با سال‌های گذشته
رقم مالیاتی که طبق لایحه بودجه 95 کرمانی‌ها در سال 95 باید بپردازند، حدود یک هزار و 837 میلیارد تومان است که نسبت به سال 94، 19 درصد افزایش پیداکرده در سال 94 طبق برآوردی که در لایحه بودجه این سال شده بود کرمانی‌ها حدود یک هزار و 542 میلیارد تومان مالیات می‌بایست پرداخت کنند.
مجموع مالیات پرداختی کل استان‌ها در سال 95 حدود 60 هزار و 314 میلیارد تومان برآورد شده که 18 درصد بیشتر از رقم برآورد شده در سال 94 است. در سال 93 هم کرمانی‌ها بر اساس لایحه بودجه 93، می‌بایست یک هزار و 556 میلیارد تومان مالیات بپردازند. رقمی که چندان تفاوتی با مالیات برآورد شده با سال 94 ندارد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *