پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استانداران کرمان از سال 1300 تا 1394 شمسی برگرفته از کتاب رهگذار عمر/خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی

استانداران کرمان از سال 1300 تا 1394 شمسی برگرفته از کتاب رهگذار عمر/خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی





۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۳۷

استانداران کرمان از سال 1300 تا 1394 شمسی
برگرفته از کتاب رهگذار عمر/خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی

مرتضی بانک
1376 ـ 1372 شمسی
«مرتضی بانک، متولد 1334 شمسی، اصفهان.سیاست‌مدار و کارشناس امور بازرگانی، گردشگری و صنعت، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران است.
مرتضی بانک، همچنین، معاون پژوهشکده و معاون دفتر و مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور حسن روحانی است. وی در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، استاندار کرمان و سپس معاون اداری مالی وزارت امور خارجه در دوره اصلاحات بوده است و اکنون نیز معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری است» (1).
پی نوشت‌ها:
(1) ـ برگرفته از سایت ویکی پدیا.

مسعود محمودی
1380 ـ 1376 شمسی
وی متولد 1335 شمسی، سیرجان، پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، در سال 1353 شمسی وارد دانشکده مدیریت کرمان گردید. در آنجا به همراه تعدادی از دانشجویان چون: مرتضی بانک، حجت اسدی، علی مصطفوی، سید حسین مرعشی، اسحاق جهانگیری، قائد و … فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز، و با شروع مبارزات علنی مردم، از فعالین حرکت‌های اعتراضی بود. وی چون دارای خطی خوش بود، اغلب پارچه نوشته‌های تظاهرات و راهپیمایی‌ها توسط او نوشته می‌شد.
با پیروزی انقلاب، چون تعلق بسیاری به مسایل فرهنگی داشت به صدا و سیمای کرمان رفت، ریاست آنجا منصوب گردید. پس از آن به عنوان رئیس صدا و سیما استان فارس انتخاب گردید و چندین سال در این استان بود.
در سال 1369 به عنوان معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمان انتخاب گردید و در دوره استانداری سید حسین مرعشی و مرتضی بانک، عهده‌دار این سمت بود.
در سال 1376 ش. به عنوان استاندار کرمان انتخاب گردید و تا سال 1380 در این سمت انجام وظیفه نمود. پس از استعفا از سمت استانداری کرمان، به تهران عزیمت نمود و به عنوان مشاور صنایع ملی مس مشغول به کار شد و سرانجام در 27 شهریور 1381 فوت و در کرمان دفن گردید.

محمد علی کریمی
1384 ـ 1381 شمسی
وی فرزند محمد ابراهیم، متولد 1337 شمسی در ابرکوه یزد است. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش انجام داد و سپس به شهر شیراز عزیمت نمود و دوره متوسطه را در رشته ریاضی فیزیک (دبیرستان دانشگاه شیراز) به پایان رسانید.
در طول تحصیل همواره جزو دانش‌آموزان برتر این استان محسوب می‌گردید. در سال 1356 شمسی با قبولی در رشته فیزیک در دانشگاه کرمان، جهت انجام تحصیلات عالیه به کرمان آمد.
با شروع مبارزات انقلاب اسلامی، وی از فعالین این عرصه بود و پس از پیروزی انقلاب، به عضویت سپاه پاسداران درآمد و چندی در کرمان و سپس به عنوان فرمانده سپاه در سیرجان و بندرعباس خدمت نمود. محمدعلی کریمی پس از چندی به وزارت کشور انتقال یافت و به عنوان معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمان در این وزارت‌ خانه انجام وظیفه نمود. اما پس از چندی به دلیل تعلق و گرایش به فعالیت در عرصه‌های علمی و فرهنگی، به دانشگاه کرمان رفت و هم زمان موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته فیزیک (گرایش لیزر) گردید. وی بار دیگر (در زمان استانداری مرحوم مسعود محمودی) با پذیرش سمت معاون سیاسی و امنیتی به استانداری کرمان بازگشت و سرانجام در سال 1381 ش. به عنوان استاندار کرمان معرفی گردید. مهندس کریمی در طول چهار سال خدمت در این عرصه، به ویژه در پی وقوع دو زلزله‌ی مهیب بم (1382 ش.) و زرند (1383 ش.) منشاء خدماتیشایان در این دیار گردید. وی در سال 1384 شمسی از حوزه انتخابی کرمان و راور انتخاب و به مدت چهار سال در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده اول این منطقه انجام وظیفه نمود. شایان ذکر است مهندس محمد علی کریمی با خاندان سادات خوشرو کرمان (دختر مرحوم حجت‌الاسلام سید محمدرضا خوشرو و نوه مرحوم سیدحسین خوشرو) وصلت نموده است.
محمد رئوفی نژاد
1387 ـ 1384 شمسی
وی متولد مهرماه 1335شمسی، دزفول است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش انجام داد و پس از اخذ دیپلم در سال 1354 شمسی و انجام خدمت نظام وظیفه، مقارن با شروع مبارزات مردم ایران، از جمله مبارزین فعال خوزستان محسوب می‌گردید. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، ابتدا به عضویت کمیته و سپس به سپاه پاسداران پیوست.
با شروع جنگ تحمیلی، دفاع از میهن اسلامی را بر همه چیز ترجیح داده و با حضور در جبهه‌ها و تشکیل یگان‌های رزمی سپاه به عنوان فرمانده لشکر 7 ولی عصر خوزستان تعیین و به مدت هشت سال در این عرصه مبارزه نمود.
پس از اتمام جنگ تحمیلی، دوره فرماندهی و ستاد را در تهران گذرانید و از سال 1370 به مدت هفت سال فرماندهی لشکر 31 عاشورا را که حوزه فعالیت آن در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان بود، عهده‌دار گردید.
از خرداد سال 1377 نیز به مدت شش سال با حضور در استان کرمان، به عنوان فرمانده لشکر 41 ثارالله که حوزه فعالیت آن شامل استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان بود، ایفای وظیفه نمود.
محمد رئوفی‌نژاد از سال 1384 به عنوان استاندار کرمان انتخاب و تا سال 1384 در این استان منشاء خدمات متعددی بود. وی سپس به استانداری زنجان انتخاب گردید.
شایان ذکر است، وی در جوار پرداختن به فعالیت‌های متعدد، پس از پایان جنگ تحمیلی، به ادامه تحصیل پرداخته و موفق به اخذ مدرک کارشناسی جغرافیا، کارشناسی ارشد در رشته امور دفاعی و دکترا در رشته مدیریت استراتژی دفاعی از دانشگاه عالی دفاع گردیده است (1).
پی نوشت‌ها:
(1) ـ برگرفته از: مجموعه‌ی عملکرد دولت نهم در استان کرمان، معاونت برنامه‌ریزی، ص 8.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *