پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «پیام ما» از بازار طولانی‌ترین شب سال گزارش می دهد یلدای گرانی

«پیام ما» از بازار طولانی‌ترین شب سال گزارش می دهد یلدای گرانی





۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۲۳

«پیام ما» از بازار طولانی‌ترین شب سال گزارش می دهد
یلدای گرانی

کرمانی‌ها در حالی امشب را به‌ عنوان طولانی‌ترین شب سال جشن می‌گیرند که با توجه به قیمت اقلام مصرفی در این شب، به نظر می‌رسد جشنی گران در پیش داشته باشیم.
طولانی‌ترین شب سال، شب چله یا شب یلدا. اسمش هرچه باشد، فرقی نمی‌کند و ایرانیان این شب را جشن می‌گیرند. جشنی که از ایران باستان برای ما به یادگار مانده. ایرانیان باستان بر این باور بودند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد و به همین دلیل آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند و ازاین‌رو به دهمین ماه سال دی (دی در دین زرتشتی به معنی دادار و آفریننده) می‌گفتند که ماه تولد خورشید بود. این جشن باستانی از قدیم تا امروز ادامه داشته و در سراسر ایران خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و این شب را جشن می‌گیرند. جشنی که البته در سال‌های اخیر به دلیل گرانی اقلام مصرفی در شب یلدا ازجمله هندوانه، انار و آجیل، برپاداشتن آن برای همه مردم چندان آسان نیست.
تفاوت محسوس قیمت‌ها
اگرچه مسئولان مختلف از جمله مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی تأکید کرده که اقلام مصرفی شب یلدا به‌اندازه کافی در بازار موجود است و مردم نگران نباشند و دولت هم با تدابیری که اندیشید از افزایش ناگهانی قیمت‌ها جلوگیری کرد، اما قیمت‌ها در شهر کرمان در مناطق مختلف، تفاوت فاحشی دارد. این تفاوت قیمت چه در آجیل و چه در میوه خود را نشان می‌دهد.
آجیل؛ از 20 تا 64 هزار تومان
قیمت آجیل با توجه به میزان مغز و تخمه‌ای که در آن به‌کاررفته متفاوت است. هر کیلو آجیل معمولی در نزدیکی بازار قدمگاه بین 20 تا 30 هزار تومان است. به سمت مرکز شهر، قیمت‌ها بالاتر می‌رود. آجیل معمولی در میدان آزادی و خیابان‌های اطرافش کیلویی 30 تا 35 هزار تومان است. اگر آجیلی می‌خواهید که تنوع بیشتری در مغز و تخمه داشته باشد، می‌توانید آجیل خانگی بخرید که هر کیلوی آن بین 40 تا 42 هزار تومان قیمت دارد. آجیل ممتاز که مغز بیشتری دارد و البته از دور به آن نگاه کنید، برق می‌زند، بین 45 تا 47 هزار تومان قیمت دارد. آجیل پودر مغزی هم در این منطقه بین 60 تا 65 هزار تومان به ازای هر کیلو برایتان آب می‌خورد. در خیابان‌های امام‌جمعه، هزارویک‌شب و شفا هم قیمت‌ها بیشتر است و هم تنوع. آجیل معمولی هر کیلو 39 تا 42 هزار تومان قیمت دارد و هر کیلو آجیل خانگی بین 45 تا 48 هزار تومان است. بهترین آجیل هم که ممتاز نام دارد، کیلویی 58 تا 60 هزار تومان قیمت دارد. آجیل زمستانی و آجیل یلدا هم در این منطقه می‌توانید پیدا کنید. آجیل زمستانی که قیمت هر کیلویش 38 هزار تومان است، مخلوطی از گردو و برگه میوه است. آجیل یلدا هم که مخلوطی از گردو، شیرینی، پسته، برگه میوه و شیرینی (مسقطی) است، 44 هزار تومان قیمت دارد.
هندوانه؛ 800 تا 1500 تومان
هندوانه از اصلی‌ترین میوه‌هایی است که شب یلدا مصرف می‌شود. قیمت هر کیلو هندوانه در خیابان هزارویک‌شب، بلوار نصر و بلوار شیراز بین یک هزار و 300 تا یک هزار و 500 تومان متغیر است. در مرکز شهر قیمت پایین می‌آید. اغلب میوه‌فروشی‌های بلوار جهاد هندوانه را کیلویی یک هزار تومان می‌فروشند. در نزدیکی بازار قدمگاه هم تقریباً هندوانه همین قیمت را دارد اما اگر زمان بگذارید و بگردید، کیلویی 800 تومان هم پیدا می‌کنید. برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم به مناسبت شب یلدا هندوانه می‌فروشند که قیمتش برای هر کیلو 900 تومان است.
انار؛ 3000 تا 6500 تومان
هر کیلو انار در نزدیکی بازار قدمگاه و مرکز شهر سه هزار تومان قیمت دارد. میوه ‌فروشی‌های خیابان هزار و یک ‌شب، بلوار نصر و بلوار شیراز بین چهار هزار و 500 تا 6 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلو متغیر است.
دیگر میوه‌ها
در مناطق مختلف شهر کرمان قیمت هر کیلو پرتقال معمولی بین دو هزار تا دو هزار و 500 تومان، هر کیلو پرتقال تامسون بین سه تا چهار هزار تومان، هر کیلو نارنگی بین یک هزار و 700 تا دو هزار و 500 تومان و هر کیلو سیب قرمز بین دو هزار و 500 تا سه هزار تومان است.

قیمت‌ها در تهران ارزان‌تر است؟
درحالی‌که معمولاً قیمت در پایتخت بالاتر از شهرستان‌هاست، قیمت‌هایی که خبرگزاری ایلنا روز گذشته از بازار تهران منتشر کرد، از مشاهدات خبرنگار «پیام ما» در کرمان کمتر است. این خبرگزاری گزارش داد که هر کیلو هندوانه 600 الی 800 تومان، انار مرغوب چهار هزار و 500 تا پنج هزار تومان، انار معمولی یک هزار و 500 الی دو هزار و 500 تومان، پرتقال تامسون دو هزار و 500 تومان و نارنگی دو هزار و 500 تومان عرضه‌شده. این در حالی است که در کرمان قیمت انار مرغوب تا 6 هزار و 500 تومان، پرتقال تامسون تا چهار هزار تومان و هندوانه تا یک هزار و 500 تومان است که بالاتر از قیمت در تهران است. همچنین بر اساس گزارش ایلنا، در خیابان مولوی تهران که محل فروش عمده آجیل است قیمت هر کیلو آجیل شب یلدا 20 هزار تومان است. درحالی‌که همین آجیل در خیابان ویلای تهران (نجات الهی) 35 هزار تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که آجیل مرغوب شب یلدا کیلویی 50 هزار تومان فروخته می‌شود. البته این کیفیت آجیل در پارک‌وی تهران 65 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

یک خانواده چهارنفره چقدر خرج دارد؟
با توجه به قیمت‌هایی که گفته شد، فرض کنید یک خانواده چهارنفره بخواهد برای شب یلدا یک کیلو آجیل، چهار کیلو هندوانه، دو کیلو سیب قرمز، دو کیلو انار، دو کیلو پرتقال و دو کیلو نارنگی بخرد. بدین ترتیب این خانواده باید 42 هزار تومان آجیل (متوسط قیمت هر کیلو 42 هزار تومان)، چهار و هزار و 600 تومان هندوانه (متوسط قیمت هر کیلو یک هزار و 150)، 9 هزار و 500 تومان انار (متوسط قیمت هر کیلو چهار هزار و 750)، هفت هزار تومان پرتقال (متوسط قیمت هر کیلو سه هزار و 500)، پنج هزار تومان نارنگی (متوسط قیمت هر کیلو دو هزار و 500 تومان) و پنج هزار تومان سیب قرمز (متوسط قیمت هر کیلو دو هزار و 500) بخرد که مجموعاً 73 هزار و 100 تومان می‌شود. اگر برای شیرینی هم این خانواده 30 هزار تومان هزینه کند، باید برای یک‌شب 103 هزار و 100 تومان خرج کند تا شب یلدا را جشن بگیرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *